سفر مهم رئیس جمهور مجارستان به چین و نخست وزیر هند به روسیه در آستانه نشست اعضای ناتو در واشنگتن

آتلانتیک موازنه می شود!

در روزی که دولت جو بایدن  قرار است اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس این ائتلاف نظامی در ایالات متحده جمع کند، در شرق، سفر ویکتور اوربان رئیس جمهور مجارستان به چین و نارندرا مودی نخست وزیر هند به روسیه گویای تحولات مهمی است که رقابت و شاید نزاع آتلانتیک-پاسیفیک را بر سر نظم آینده جهان ویژه‌تر می‌کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا از امروز سه‌شنبه نهم ژوئیه (۱۹ تیرماه) به استقبال رهبران ائتلاف ۳۲ عضوی ناتو رفته و سه روز میزبان آنهاست. رئیس‌جمهور امریکا برای این اجلاس همچنین از رهبران استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره‌ جنوبی نیز دعوت به عمل آورده و این نشانه‌ای از تلاش ناتو برای افزایش نقش خود در آسیا به منظور مواجهه با خیزش چین است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین همچنان قرار است به‌عنوان چهره شاخص این اجلاس، در جست‌وجو به منظور کسب نشانه‌های قاطع پشتیبانی اعضای ائتلاف از کی‌یف مطرح باشد، اما همچنان قرار نیست ناتو دعوتی از کشورش برای عضو شدن در ائتلاف کند.

اوربان در چین، پاسخ به بایدن!
 رئیس‌جمهور چین روز گذشته پذیرای نخست‌وزیر مجارستان در پکن بود که در قالب «مأموریت صلح» به پکن سفر کرد تا بعد از کسب نظر چین درباره بحران اوکراین به واشنگتن اعزام شود. سفر «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به چین یک روز قبل از برگزاری نشست ناتو انجام ‌شد، در حالی که این سفر همچنین پس از بازدیدهای غیرمنتظره نخست‌وزیر مجارستان از روسیه و اوکراین در روزهای گذشته صورت گرفت.
تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین به نقل از «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گزارش داد: «جامعه بین‌المللی باید شرایطی ایجاد کند و به دو طرف کمک کند تا گفت‌وگوها و مذاکرات مستقیم را از سر بگیرند.» براساس این گزارش، شی به اوربان گفت: «تنها زمانی که همه قدرت‌های بزرگ انرژی مثبت به جای انرژی منفی ارسال کنند، می‌توان در این درگیری هر چه زودتر آتش‌بس را آغاز کرد.» سی‌سی‌تی‌وی در گزارش خود اعلام کرد: «شی جین‌پینگ تأکید کرد که به نفع همه طرف‌هاست آتش‌بس برقرار شود و در اسرع وقت به دنبال راه‌حل سیاسی باشند.»
رئیس‌جمهور چین افزود: «تمرکز فعلی بر رعایت سه اصل عدم گسترش میدان نبرد، عدم تشدید جنگ و عدم شعله‌ور کردن شعله‌های آتش از سوی همه طرف‌هاست تا هر چه سریع‌تر اوضاع آرام شود.»
پس از این مذاکرات، اوربان در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: چین «یک قدرت کلیدی در ایجاد شرایط برای صلح» در جنگ روسیه و اوکراین است. او گفت: «به همین دلیل است که من برای دیدار با رئیس‌جمهور شی، تنها ۲ ماه پس از سفر رسمی او به بوداپست، به پکن آمدم.»
اوربان از «ابتکارات سازنده و مهم» چین برای دستیابی به صلح ستایش کرد و پکن را به‌عنوان یک نیروی تثبیت‌کننده در میان آشفتگی‌های جهانی توصیف کرد. رئیس جمهور مجارستان با انتشار پستی در فیس‌بوک که او را در حال دست دادن با شی نشان می‌دهد، همچنین نوشت: «علاوه بر روسیه و اوکراین، پایان جنگ به تصمیم سه قدرت جهانی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین بستگی دارد.»
وی گفت: «تعداد کشورهایی که می‌توانند با هر دو طرف درگیر گفت‌وگو کنند، در حال کاهش است. مجارستان کم‌کم به تنها کشوری در اروپا تبدیل می‌شود که می‌تواند با همه صحبت کند.» ویکتور اوربان همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «بیلد» که روز دوشنبه همزمان با سفر او به پکن منتشر شد، درخواست‌های خود برای آتش‌بس را تکرار کرد و نسبت به تشدید بیشتر درگیری‌ها در ماه‌های آینده هشدار داد. این در حالی است که اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد اوربان از طرف این نهاد صحبت نمی‌کند.
 
سفر مهم مودی به روسیه
در روزهایی که غرب در جبهه اوکراین به مشکل خورده و اعضای ناتو در امریکا ترتیبات ضد روسی را در دستور کار قرار خواهند داد و درست چند روز پس از دیدار مهم شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در آستانه قزاقستان و تأکید رؤسای جمهور چین و روسیه بر شراکت ویژه این دو قدرت جهانی، نخست وزیر هندوستان به روسیه سفر کرده است. این قدرت نوظهور که سهم بسزایی در سنگین کردن کفه ترازوی رقابت به نفع شرق یا غرب دارد، جهت‌گیری و تصمیماتش با دقت توسط بازیگران جهانی رصد شده است.
نارندرا مودی، روز دوشنبه گفت که روابط قوی‌تر بین هند و روسیه به نفع دو کشور خواهد بود. مودی در  حساب ایکس خود (توئیتر) نوشت: در مسکو فرود آمدیم. مشتاقانه منتظر تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز بین کشورهایمان، بویژه در زمینه‌های آینده همکاری هستیم. روابط قوی‌تر بین ملت‌های ما بشدت به نفع مردم ما خواهد بود.
نخست وزیر هند در سفر دو روزه‌اش قرار است به همراه پوتین ریاست مشترک بیست و دومین نشست سالانه روسیه و هند را عهده‌دار شود. این اولین سفر رسمی مودی پس از سوگند خوردن برای سومین بار به عنوان نخست وزیر هند پس از انتخابات ژوئن است.
با وجود درخواست غرب از هند برای پیوستن به تحریم‌های ضد روسیه، روابط تجاری بین دو کشور در سال 2023 افزایش یافته و به رکورد 65 میلیارد دلار رسید و نسبت به سال 2022، 1.8 برابر شده است. روسیه چهارمین شریک تجاری بزرگ هند پس از امریکا، چین و امارات است. روسیه دومین شریک بزرگ هند از نظر حجم محصولات وارداتی (پس از چین) است. واردات نفت خام هند از روسیه در ماه ژوئن به 1.97 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و تقریباً 40 درصد از واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد. با وجود تحریم‌های غرب علیه مسکو، هند بزرگترین خریدار نفت خام روسیه است.
هند و روسیه همچنین در انواع گسترده‌ای از پلتفرم‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، G20، بریکس و سازمان همکاری شانگهای همکاری نزدیک دارند. ریاست هند بر گروه 20 و سازمان همکاری شانگهای در سال 2023 منجر به افزایش ارتباطات بین مسکو و دهلی‌نو شده است.
دو کشور به تقویت همکاری‌های دفاعی تحت توافقنامه برنامه همکاری فنی نظامی برای سال‌های 2031-2021 ادامه می‌دهند. روسیه بزرگترین تأمین کننده تسلیحات هند است. مودی پیش از سفر 2روزه خود به روسیه، در بیانیه‌ای رسمی از «مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز بین هند و روسیه» استقبال کرد. به نوشته مطبوعات هند، سفر مودی به روسیه اهمیت روابط هند و روسیه را برای دهلی بویژه در حوزه انرژی و دفاع نشان می‌دهد.

 

برش

غرب سفر مودی به روسیه را زیر نظر دارد
به نقل از خبرگزاری ریانوستی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در بیانیه‌ای اعلام کرد که غرب از نزدیک سفر نخست‌وزیر هند به کشورش را زیر نظر دارد. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در این خصوص ادامه داد: غرب از نزدیک سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به روسیه را زیر نظر دارد و برای آن اهمیت زیادی قائل است.
دیمیتری پسکوف، پیشتر اعلام کرده بود که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند روز دوشنبه (دیروز) برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به مسکو سفر خواهد کرد.
وی دراین‌باره افزود که سفر مودی به مسکو گسترده و شامل برنامه‌های متنوعی خواهد بود و سران دو کشور گفت‌و‌گوهای غیررسمی هم خواهند داشت. به گفته پسکوف روابط روسیه و هند در سطح مشارکت راهبردی است. گفت‌و‌گوهای دو نفره بین پوتین و مودی در کاخ کرملین برگزار می‌شود و هیأت‌های دوطرف نیز درباره مسائل مختلف گفت‌وگو خواهند کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۳