سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد

سیاست خارجی دولت چهاردهم در مسیر تحقق منافع ملی خواهد بود

مناسبات تهران با کشورهای مختلف و دولت‌های دوست، تابعی از سیاست راهبردی ایران بر مبنای تحقق منافع ملی است. این گزاره را ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته در حالی مطرح کرد که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم در نسبت با کشورهای شرق و غرب مطرح شده بود. تأکید مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب بر ضرورت رفع تحریم‌ها و مذاکره با کشورهای منظومه غرب این ارزیابی را در برخی از محافل رسانه‌ای مطرح کرده است که دولت جدید مبنای مناسبات خارجی خود را با تمرکز بر ترمیم و تقویت رابطه با کشورهای حوزه غرب قرار داده است. این در حالی است که پزشکیان در مواضع اعلامی خود در ادوار رقابت‌های انتخاباتی، تصریح‌کننده این گزاره مهم در برنامه‌های سیاست خارجی‌اش بود که به هیچ قیمتی اجازه خدشه به استقلال ملی را نخواهد داد، چه به اعتقاد او نه قدرت‌های شرق باید تصور کنند تنها گزینه ایران هستند نه غربی‌ها. پزشکیان در تکمیل این سخن تصریح کرد، همکاری با روسیه، چین، سازمان‌های «شانگهای»، «اکو» و «بریکس» در برنامه او جای مهمی خواهد داشت. او روابط خوب با اروپا را با ابتنا بر احترام متقابل و از موضع برابر مورد توجه قرار داد و در عین حال تأکید کرد که نداشتن رابطه سیاسی با امریکا نباید به تنش هزینه‌آفرین بینجامد. پیش‌تر دستاورد مهم دولت سیزدهم در زمینه سیاست خارجی بر محورهایی چون نگاه به شرق، آسیا و همسایگان و سیاست همسایه‌محوری تمرکز داشت که در این مسیر با دستاوردهای قابل توجهی همچون پیوست کامل ایران به سازمان همکاری شانگهای و همچنین عضویت در بریکس همراه شد؛ دو رویداد مهمی که امکان گسترده‌ای را برای تعاملات اقتصادی و سیاسی بیشتر با کشورهای عضو فراهم و نقش ایران را در منطقه و جهان تقویت خواهد کرد.
تداوم سیاست متوازن
آنچه می‌تواند این سیاست را در دولت پزشکیان تداوم بخشد، این تأکید اوست که کشور بدون سیاست خارجی همگرا نمی‌تواند دیپلماسی اقتصادی پررونقی داشته باشد؛ هدفی که بی‌تردید تحقق آن جز از طریق برقراری روابط متوازن با همه کشورها فارغ از قرار گرفتن آنها در منظومه جغرافیایی شرق و غرب ممکن نیست.
در چنین فضایی بود که سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته تأکید کرد که روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم و مؤثر در منطقه در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا می‌کند. کنعانی، روابط ایران با کشورهای مختلف و دولت‌های دوست را تابعی از سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی با نگاه بر تأمین منافع ملی کشور خواند و ابراز امیدواری کرد مناسبات تهران و پکن بیش از پیش شاهد گسترش روابط باشد. در همین حال «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین هم ابراز امیدواری کرد در زمان رئیس‌جمهور جدید ایران روابط متحدانه مسکو با تهران توسعه یابد. پیش‌تر «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین نیز در پیام تبریک پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران، تصریح کرده بود که دولتش برای توسعه روابط با تهران اهمیت زیادی قائل است و تمایل دارد با همکاری آقای رئیس‌جمهور جدید، مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را توسعه دهد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۳