از تصویر نقاشی‌های عاشورایی تا جلوه‌هایی از «نقشی بر سنگ»‌های فلسطینی

مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی نقاشی‌های عاشورایی «روضه بهشت» یکشنبه ۱۷ تیر‌ماه با پرده‌خوانی عاشورایی مرشد میرزاعلی آغاز به کارکرد. در این نمایشگاه ۱۰ تابلوی نقاشی از مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، حبیب‌الله صادقی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، مرتضی گودرزی‌دیباج و حسین یاقوتی به نمایش درآمده و در کنار هر کدام از تابلوها، قطعه شعری با حال و هوای تابلوی نقاشی از شاعران آیینی نوشته شده است.
شهاب‌الدین شکیبا، کیوریتور نمایشگاه «روضه بهشت» درباره این نمایشگاه به مهر گفت: ایده نمایشگاه «روضه بهشت» از یک ماه پیش به ذهن ما رسید که بر این اساس از ابتدای دهه محرم تا اربعین، نمایشگاه‌های پنج‌گانه‌ای که دهه به دهه برگزار می‌شود با موضوع محرم و عاشورا خواهیم داشت. این نمایشگاه‌ها در قالب ۵ مجلس و در رشته‌های نقاشی، پوستر، نگارگری، خوشنویسی و حجم خواهد بود که مجلس اول آن رشته نقاشی است. در نظر داریم در دهه دوم محرم نمایشگاه آثار پوسترهای عاشورایی را برگزار کنیم.
او در مورد انتخاب آثار هنرمندان بیان کرد: آثار سلسله نمایشگاه‌های «روضه بهشت» از هنرمندان پیشکسوت و درجه یک حوزه هنری است که بسیاری از آثار بعد از چندین سال به نمایش درمی‌آید. در هر ۵ نمایشگاه، ۱۰ اثر به نمایش درمی‌آید و کاری که ویژه انجام شده، تولید موشن با همین اشعار و نریشن خوب برای هر اثر است که آثار در فضای مجازی نیز دیده شوند.
شکیبا همچنین عنوان کرد: تلفیق آثار عاشورایی با ادبیات، کاری جدید است که در این نمایشگاه رقم خورده است و اشعار عاشورایی با توجه به موضوع آثار انتخاب شده‌اند. محمود حبیبی‌کسبی، احمد بابایی و عباس صادقی‌زرینی شاعران آیینی به ما در انتخاب اشعار عاشورایی کمک کرده‌اند. محمد زرویی،  سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره استفاده از آثار گنجینه حوزه هنری در نمایشگاه «روضه بهشت» گفت: ما معمولاً هر‌ازگاهی از آثار گنجینه حوزه هنری که حدود ۷ هزار اثر است، به تناوب در نمایشگاه‌های متعدد با موضوعات مختلف استفاده می‌کنیم که آثار نمایشگاه مجلس اول «روضه بهشت» نیز همگی از آثار گنجینه هستند.
مجید ریاضی، مدیرعامل کانون پیشکسوتان و هنرمندان حوزه هنری هم درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد آثار به نمایش گذاشته شده در «روضه بهشت» بیان کرد: ویژگی آثاری که در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های بعدی که از ۴ دهه بعدی به نمایش گذاشته می‌شود این است که همگی آثار بدون اینکه از جایی سفارش داده شده باشد، توسط خود هنرمند خلق شده است و در واقع عزاداری هنرمندان آنهاست که در قالب یک تابلو با فرم و رنگ به منصه ظهور رسیده است. فرم، رنگ و حتی هنرمند در خدمت عزای امام حسین(ع) قرار گرفته است. با وجود اینکه اشعار منتخب کنار تابلوها سلیقه برگزارکننده نمایشگاه است اما خیلی مرتبط با تابلوهاست و خودش نیز به عنوان یک اثر محسوب می‌شود. آثار «روضه بهشت» از ۱۸ تا ۲۶ تیر‌ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

«نقشی بر سنگ» در موزه هنرهای معاصر تهران
 دیگر نمایشگاه موضوعی که امروز برپا می‌شود، نمایشگاه منتخبی از آثار هنرمندان ایرانی، فلسطینی و بین‌المللی با عنوان «نقشی بر سنگ» است که سه‌شنبه ۱۹ تیر‌ماه از ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، حوزه هنری، بنیاد فرهنگی روایت فتح و مجموعه شخصی، به نمایشگاه‌گردانی (کیوریتوری) محمدرضا وحیدزاده، منتقد و پژوهشگر هنر به نمایش درخواهد آمد. «نمایشگاه نقشی بر سنگ» به معرفی و نمایش آثار هنرمندانی با سبک‌ها و تکنیک‌های گوناگون و از دوره‌های مختلف می‌پردازد. بخشی از آثار این نمایشگاه متعلق به هنرمندانی است که در جنگ غزه پس از هفت اکتبر و در اثر بمباران هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. همچنین ارائه تصاویر و فیلم‌هایی از هنرمندان نوگرای معاصر جهان همچون بنکسی، آی‌وی‌وی، مایک پار، سامیه حلبی و میسره بارود، بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.  در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بیش از ۱۰۰ اثر از هنرمندان برجسته ایرانی، فلسطینی و بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه تا ۱۸ شهریور‌ماه ۱۴۰۳ برای بازدید علاقه‌مندان برقرار خواهد بود.