خبر

حضور تنیسور ایرانی در تور اروپا
کیارش صادقی، تنیسور جوان ایران با دعوت فدراسیون آسیا به عضویت تیم کمتر از ۱۴ سال این قاره درآمد و برای اردوی یک‌ماهه و شرکت در مسابقات راهی اروپا شد. صادقی به دلیل عملکرد مطلوب در رقابت‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در تورهای جهانی و آسیایی تنیس در رده سنی کمتر از ۱۴ سال و چهارمی رنکینگ آسیا، با دعوت ATF به عضویت تیم منتخب این رده سنی در قاره پهناور درآمد. طبق اعلام مسئولان، این تنیسور بعد از پشت‌سر گذاشتن اردو، سه مسابقه در فرانسه دارد؛ اول رقابت‌های کمتر از ۱۴ سال فرانسه، بعد از آن هم ۲۵ تا ۳۱ تیر رقابت‌های تور تنیس اروپا  و از اول تا هفتم مرداد هم در تور تنیس(فرانسه) به میدان می‌رود. کیارش صادقی در مرحله پایانی حضورش از هشتم تا ۱۴ مرداد در کشور آلمان به مصاف رقبا می‌رود و بعد از آن به ایران برمی‌گردد. در این اردو نفراتی از کشورهای تایلند، هند، قزاقستان، چین و مالزی حضور دارند.


مربی کره‌ای برای والیبال زنان
سرانجام نیمکت تیم ملی والیبال زنان ایران به «لی دو هی» مربی از کره‌جنوبی رسید. فدراسیون والیبال درست یکسال و 5 ماه بعد از قطع همکاری با الساندرا کمپدلی، با بررسی زیاد بالاخره برای سرمربیگری تیم ملی زنان با «لی دو هی» از کره جنوبی قرارداد امضا کرد. ایران که بعداز قطع همکاری با مربی ایتالیایی در طرح توسعه فدراسیون جهانی والیبال هنوز می‌توانست روی کمک فدراسیون جهانی حساب کند، بعد از توافق با مربی کره‌ای، مذاکره کرد تا FIVB مبلغ قرارداد سرمربی جدید را پرداخت کند. لی دو هی اواخر تیرماه برای جلسه حضوری با مسئولین فدراسیون والیبال و بازدید از امکانات والیبال زنان ایران به تهران می‌آید و تمرین تیم ملی والیبال زنان برای حضور در مسابقات بازی‌های داخل سالن آسیا زیر نظر او شروع می‌شود؛ مربی‌ای که سال 2013 با تیم ملی زنان کره، سومی آسیا را به عنوان مربی تجربه کرده است.
 

بانه؛ میزبان مجمع عمومی والیبال
مجمع عمومی فدراسیون والیبال ۲۱ تیرماه با حضور همه اعضا در شهر بانه استان کردستان برگزار می‌شود. فدراسیون والیبال برای رشد و توسعه این رشته در سراسر کشور با موافقت وزارت ورزش و جوانان مجمع عمومی سالیانه‌اش در سال 1403 را ساعت 18 روز پنجشنبه آخر هفته در شهر بانه استان کردستان برگزار می‌کند. گزارش عملکرد فدراسیون والیبال در سال 1402، تقویم و برنامه‌های فدراسیون والیبال در سال 1403 و بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های سازمان لیگ، کمیته مربیان، کمیته داوران و مربیگری از جمله محورهای دستورکار مجمع است. در این مجمع گزارش حسابرس مستقل، گزارش بازرس و گزارش مالی سال 1402 فدراسیون والیبال ارائه می‌شود.


پاراصخره‌نوردی در  پارالمپیک
کمیته بین‌المللی پارالمپیک از اضافه شدن رشته پاراصخره‌نوردی به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس خبر داد. رشته پاراصخره‌نوردی از سال 2006 فعالیتش  را زیر نظر فدراسیون بین‌المللی صخره‌نوردی (IFSC) آغاز کرد و تاکنون 27 کشور در این رشته فعالیت دارند. در حال حاضر مسابقات این رشته به‌صورت سالانه در سطح جام جهانی و دو سال یک بار در سطح قهرمانی جهان برگزار می‌شود. کمیته بین‌المللی پارالمپیک نیز از سال 2017 این رشته را به رسمیت شناخت. این رشته برای اولین بار در لس آنجلس در زمره رشته‌های  بازی‌های پارالمپیک قرار می‌گیرد.
 

انتخابات فدراسیون شطرنج لغو شد
زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج  به تاریخی دیگر موکول شد. این مجمع قرار بود امروز برگزار شود اما به گفته کاظم دستگردی دبیر فدراسیون شطرنج عدم اعلام اسامی نهایی واجدین شرایط احراز پست ریاست و درخواست اکثریت اعضای مجمع و با تأیید وزارت ورزش دلیل لغو مجمع انتخاباتی  بود. ثبت نام از کاندیداهای این فدراسیون از ۱۵ تا ۲۹ فروردین انجام شد و در آن زمان فاطمه ابوالقاسمی، مجتبی ارشدی، احمد علی بابایی، مهرداد پهلوان‌زاده، کمال جوانمرد، علیرضا خسروی، شهریار رحمانی اصل، وحیده صوابیه، حمزه علیپور، حمید گودرزی، محمدرضا محمدی بهابادی، مسعود ناموری‌آذر و امیرعرفان‌هاشمی ثبت نام کردند اما هنوز وضعیت تأیید صلاحیت کاندیداها مشخص نیست. شادی پریدر از ۲۷ آذر سال گذشته با حکم وزیر ورزش به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد.


قهرمانی سینا موحد در شطرنج باکو
سینا موحد نوجوان ایرانی قهرمان مسابقات بین‌المللی شطرنج باکو شد. استاد بین‌المللی و ملی‌پوش‌ نوجوان شطرنج ایران در مسابقات بین‌المللی آذربایجان باکو حضور داشت و با قهرمانی توانست ۲۴ واحد امتیاز ریتینگ را از آن خود کند و از مرز ۲۵۰۰ عبور کرد. موحد در مسابقات شطرنج جمهوری آذربایجان بر سه استاد بزرگ این کشور غلبه کرد که رئوف محمداف، استاد کهنه‌کار جمهوری آذربایجان از سرشناس‌ترین آنان بود.