صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۹

گفت‌و‌گوی «ایران» با مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان

بهره برداری از ظرفیت های گذرگاههای مرزی

«سیستان و بلوچستان» با وجود گذرگاه‌های متعدد مرزی با کشورهای افغانستان و پاکستان، ظرفیتی بی‌بدیل برای توسعه معیشت و امرار معاش مرزنشینان فراهم کرده که در صورت توجه می‌تواند زمینه افزایش کیفیت زندگی، توسعه ملی و پیشرفت جنوب شرق کشور را فراهم کند. بازارچه‌هایی مرزی که در صورت گشایش، خلأ اقتصادی موجود در محدوده مرزها را تا حد زیادی تقلیل داده و با ممانعت از خالی شدن حاشیه مرزها، نقش مؤثری را در بالا بردن ضریب امنیت مرزها و مقابله با قاچاق کالا ایفا می‌کند.
 
بهبود معیشت مرزنشینان
«مبین علی میر»،مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان به «ایران» می‌گوید: «توافق با کشور پاکستان برای ایجاد ۶ بازارچه مشترک مرزی برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، اجرا و تکمیل دو بازارچه خرده فروشی ریمدان کوهک و راه‌اندازی بازارچه‌های خرده فروشی مشترک میرجاوه میلک و پیشین است. اقداماتی که موجبات رونق اقتصادی و ایجاد معیشت بهتر برای مرزنشینان دو کشور را فراهم کرده و به امنیت پایدار و ماندگاری ساکنان مناطق مرزی منجر خواهد شد».
وی می‌افزاید: «درایت و تدابیر اتخاذ شده در سیستان و بلوچستان برای بهره‌برداری حداکثری از تسهیلات دولت پاکستان برای مرزنشینان آن کشور پیش‌بینی شده است؛ بدین گونه که مسیر جدیدی بازگشایی شده و کالا توسط صاحب بار در یکی از گمرکات کشور اظهار و پس از طی تشریفات قانونی و دریافت کلیه حق و حقوق دولتی وارد بازارچه رسمی میرجاوه می‌شود. پس از آن به صورت خرد توسط کارگران ایرانی از تریلی به وانت بارها ظرف یک تا دو ساعت بارگیری شده و از این بابت مبلغ ۸۰۰ هزار تومان برای بارگیری هر وانت حق الزحمه دریافت می‌شود. گفتنی است از این محل حدود ۱۳۰۰ دستگاه وانت بار با طی مسافت ۱۰۰۰ متر حداقل مبلغ ۳ میلیون تومان کرایه دریافت می‌نمایند که با این شیوه در بازارچه مرزی میرجاوه حدود ۴۰۰۰ نفر کارگر و وانت بار به‌صورت متناوب به فعالیت مشغولند».
 
افزایش صادرات و واردات
این مقام مسئول با اشاره به استمرار دو دهه خشکسالی در استان بویژه منطقه سیستان و تعطیلی کلیه مشاغل وابسته به آب تصریح می‌کند: «در چنین شرایطی، تعداد مددجویان نهادهای حمایتی افزایش پیداکرده و مهاجرت ساکنان و اهالی منطقه به دیگر استان‌های کشور پدید آمد. برای رفع این مشکل به پیشنهاد استان و با هدف ایجاد اشتغال دائم و پایدار برای مرزنشینان، دولت سیزدهم مصوب کرد تا هر یک از مرزنشینان ساکن در شعاع ۵۰کیلومتری مرز بتوانند در هفته معادل ۴۰۰ دلار ماهیانه ۱۶۰۰ دلار کالا در قالب طرح‌های کوله بری خرده فروشی از بازارچه‌های مرزی صادرات و واردات داشته باشند که در نوع خود اقدامی بدیع در میان استان‌های مرزی محسوب می‌شود». طبق گفته مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان، در حوزه بازارچه مرزی «میلک» نیز قوانین مرز رسمی حاکم بود که با درایت مسیر جایگزین و با رویه و قوانین بازارچه، تعداد ۲۳۰۰ دستگاه تریلی در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۴۹۱۶ دستگاه در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد. نکته قابل توجه اینکه تنها در سه ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۴۲۰۰ دستگاه تریلی صادرات به کشور مقابل انجام گرفته است.
 
رونق اشتغالزایی پایدار
«علی میر» به افتتاح بازارچه مرزی دریایی پسابندر اشاره کرده و به «ایران» می‌گوید: «این بازارچه علاوه بر مبادلات مرزی با کشور پاکستان می‌تواند زمینه مبادله با کشورهای آفریقایی، هند و حوزه خلیج فارس را فراهم کند. همچنین با بازگشایی معبر دوم در بازارچه مرزی میرجاوه معبر(سیمان)، محل تردد کامیون‌های حامل سیمان تره بار و.... از معبر دیگر کالاهای تجاری جدا‌سازی شده و با این اقدام رشد ۱۵۰ درصدی صادرات از این بازارچه نسبت به سنوات گذشته حاصل شده و جابه‌جایی اقلام کولبری نیز سرعت بیشتری گرفته است». مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان در آخر می‌افزاید: «از طریق بازارچه‌های مرزی استان در 3 ماهه نخست سال‌جاری، ۶۱۰/۴۴۰ تن کالا به کشورهای همسایه صادر شده است. همچنین برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیم برای واردات دام زنده از مرزهای شرقی و دریایی استان در شرایط تحریمی موجود، تأثیر بسزایی در تأمین گوشت مورد نیاز کشور و جلوگیری از افزایش و ثبات قیمت آن ایفا کرده است. این در حالی است که واردات دام از بازارچه‌های مرزی استان که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴/۴۳۴ هزار رأس بود که طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و سه ماهه ۱۴۰۳ در دولت سیزدهم به ترتیب 9/564، 23/992، 135/600، 33/078، رأس دام سبک و سنگین وارد کشور شده که این میزان، نسبت به دولت گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی