صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

ثبت رکورد کمترین تورم نقطه به نقطه مسکن در دولت سیزدهم

تورم 57 درصدی مسکن تک‌رقمی شد

انعکاس اقدامات کلان اقتصادی دولت سیزدهم در بخش مسکن به مهار رشد قیمت واحدهای مسکونی در روزهای پایانی فعالیت این دولت منجر شد. آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد در خردادماه امسال نه تنها تورم نقطه به نقطه مسکن بعد از 6 سال رشد شدید قیمت‌ها در این بخش و ثبت تورم‌های دو و سه رقمی، تک رقمی شد بلکه این میزان تورم، کمترین مقدار رشد قیمت در یک ماه نسبت به ماه قبل سال گذشته در طول همه سال‌های سپری شده از سال 97 تاکنون است. تورم نقطه به نقطه مسکن در خردادماه امسال براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران به زیر 10 درصد رسید و معادل 9.7 درصد گزارش شد. این میزان نه تنها کمترین سطح تورم نقطه به نقطه در طول فعالیت دولت سیزدهم است که از همه آمارهای مربوط به میزان رشد قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه قبل، دست کم از سال 97 تاکنون نیز کمتر است. ثبت رکورد بی‌سابقه تورم تک رقمی در حوزه مسکن به لحاظ رشد نقطه به نقطه قیمت واحدهای مسکونی، کارنامه موفقی از عملکرد این دولت در مهار رشد قیمت‌ها در آخرین روزهای فعالیت آن را نشان می‌دهد.
تورم نقطه به نقطه مسکن در حالی در خردادماه امسال در بازار مسکن شهر تهران تک رقمی شد که درک بهتر موضوع با اطلاع از شرایط قبلی رشد قیمت‌ها در این بازار قبل از آغاز به کار به این دولت، میسر است.

میراث شوم دولت گذشته
بررسی‌های آماری و تحلیل داده‌های مربوط به وضعیت قیمت‌ها و سطح تورم مسکن شهر تهران نشان می‌دهد در نتیجه اقدامات مثبت اقتصادی دولت سیزدهم و انعکاس نتایج آن بر بازار مسکن پایتخت، سرعت رشد نقطه به نقطه قیمت واحدهای مسکونی در خردادماه امسال نسبت به خرداد 1400 - یعنی تنها دو ماه قبل از شروع فعالیت دولت سیزدهم- به حدود یک ششم کاهش یافته است. به روایت آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه مسکن در خردادماه 1400 (روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم) معادل 56.6 درصد بوده است. این میزان حدود 6 برابر بیشتر از سطح تورم نقطه به نقطه مسکن در خرداد امسال و روزهای پایانی فعالیت دولت سیزدهم است. متوسط تورم نقطه به نقطه مسکن در سه ماه ابتدای سال‌جاری(فروردین، اردیبهشت و خرداد 1403) در حالی به 14.8 درصد کاهش یافته است که همین میزان یعنی متوسط تورم نقطه به نقطه واحدهای مسکونی در سه ماه ابتدای 1400(ماه‌های پایانی دولت دوازدهم) معادل 72 درصد بود.
در همان سال 1400 از زمان استقرار دولت سیزدهم تا پایان آن سال (مرداد تا اسفند)، همزمان با شروع کاهش تورم نقطه به نقطه مسکن در هر ماه به طور متوسط این سطح تورمی به 21 درصد رسید. در واقع دولت سیزدهم در حالی بازار مسکن شهر تهران را با تورم نقطه به نقطه متوسط 60 درصدی در 5 ماه اول 1400 تحویل گرفت که در نهایت تا پایان آن سال این سطح تورمی را به طور متوسط به 21 درصد یعنی حدود یک سوم میانگین تورم نقطه به نقطه 5 ماه اول سال(1400) کاهش داد.

برخی عوامل کاهش تب تورمی مسکن
ثبات نرخ ارز، پیشرفت در طرح نهضت ملی مسکن و افتتاح و بهره‌برداری از بخش قابل توجهی از این واحدها در ماه‌های اخیر، تلاش برای ایجاد آرامش در بازار مسکن، زمین و بخصوص اجاره با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و همچنین پیگیری جدی در جهت ساخت و افتتاح واحدهای مسکونی در قالب قانون جهش تولید مسکن چند نمونه از اقداماتی است که در نهایت منجر به فرود تورمی مسکن در شهر تهران و به تبع آن سایر شهرهای کشور در خردادماه امسال شده است.همچنین مقابله با سوداگری و سفته‌بازی در بازار مسکن از طریق اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور، از دیگر اقداماتی است که در آرامش تورمی بازار مسکن مؤثر واقع شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی