صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

حزب‌الله گستره حملات موشکی خود علیه مواضع صهیونیستی را افزایش داد

تقویت راهبرد جنگی مقاومت

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


با وجود تهدیدات مکرر رژیم صهیونیستی بر آغاز جنگی فراگیر با لبنان و همچنین استفاده غرب از فشار دیپلماتیک برای تغییر در راهبرد مقاومت لبنان در جنگ غزه، اما تحولات نشان می‌دهد که هر چه زمان می‌گذرد، نه تنها حزب‌الله موضع خود را تغییر نداده که عملیات فشار خود بر جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی را نیز افزایش داده است.
 روز گذشته حزب‌الله موج گسترده حملات موشکی و پهپادی را از جنوب لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی ترتیب داد که هم از لحاظ حساسیت هدف و هم از لحاظ توانمندی نظامی و تسلیحاتی، فصل جدیدی از رویارویی را برای ارتش اسرائیل در شمال سرزمین‌های اشغالی رقم زد. روز گذشته حزب‌الله به اذعان رسانه‌های صهیونیستی دست‌کم با ۴۰ موشک منطقه «الجلیل سفلی» را هدف قرار داده و دایره آتش خود را حتی تا مناطق مرکزی الجلیل اشغالی هم گسترش داده است. در همین رابطه رسانه‌های صهیونیستی از آتش‌سوزی گسترده در الجلیل از جمله در شهرک‌های کفر زیتیم، کدمات هجلیل، و لبیا و زوعیم پس از حملات گسترده حزب‌الله خبر دادند. روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در این زمینه گزارش داد که 10 تیم آتش‌نشانی و 6 بالگرد در منطقه الجلیل در تلاش برای خاموش کردن آتش گسترده ناشی از حمله راکتی از جنوب لبنان هستند. همچنین رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آژیرهای خطر در مناطق مختلف الجلیل به صدا درآمده است.
بر اساس گزارش این رسانه‌ها، همزمان با شلیک ده‌ها موشک، چندین پهپاد هم الجلیل اشغالی را هدف قرار دادند. در تداوم این عملیات، مقاومت لبنان اعلام کرد که پایگاه استراتژیک میرون، مرکز جاسوسی و مرکز مدیریت، مراقبت و کنترل هوایی اسرائیل در شمال را به‌شکلی دقیق هدف قرار داده است. حزب الله اعلام کرد که شلیک این موشک‌ها به پایگاه میرون منجر به ویرانی بخشی از تجهیزات و وقوع آتش‌سوزی در آن شد. علاوه بر آن، پایگاه‌های الراهب و البغدادی و همچنین پایگاه «نیمرا»(یکی از پایگاه‌های اصلی در منطقه شمالی) در غرب طبریا دیگر هدف‌هایی بودند که طعم موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله را چشیدند.
در ادامه مقاومت اسلامی اعلام کرد که پس از رصد تحرکات سربازان دشمن در مقر «برکة ریشا» و رسیدن آنها به آنجا مبارزان مقاومت آنها را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار دادند که منجر به کشته و زخمی شدن آنها و آتش سوزی در مقر مذکور شد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کردند که ۶۰ موشک و راکت از خاک لبنان به سمت پایگاه میرون پرتاب شده است. این رسانه‌ها همچنین گزارش دادند پنج سرباز ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شلیک موشک ضدزره از جنوب لبنان به سمت الجلیل غربی زخمی شدند که حال 3 نفر از آنها وخیم است. طبق گزارش آرتی عربی بر اثر حملات روز گذشته، صداهای انفجاری نیز در اطراف منطقه ناصره شنیده شده و بالگردهایی حامل سربازان زخمی نیز مشاهده شدند.
این حملات کوبنده از سوی مقاومت بخشی از پاسخ آنها به ترورهای اعضای این جنبش بوده است. مقاومت لبنان روز شنبه از شهادت میثم مصطفی العطار «هادی» خبر داد. سخنگوی ارتش اسرائیل در این رابطه مدعی شد که وی از اعضای با تجربه مهم سامانه پدافند هوایی حزب‌الله بود و همچنین در طراحی و اجرای عملیات‌های مختلف علیه اسرائیل نقش داشت. رسانه‌های دولتی لبنان اعلام کردند که خودروی العطار در یک حمله پهپادی در شمال شهر بعلبک در شرق لبنان مورد هدف قرار گرفت.
آنچه مسلم است، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله قدرت‌نمایی کرده و به گمان خود با این ضربات، مقاومت را وادار به عقب‌نشینی از راهبردش کند اما پیگیری این شیوه هم ضعف ارتش برای آغاز جنگی فراگیر را اثبات کرده و هم وضعیت بغرنج در شمال سرزمین های اشغالی را به باتلاق تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی مبدل کرده است. در همین رابطه روزنامه عبری هاآرتص در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل با ترور فرماندهان حزب‌الله به دنبال یک درمان تسکینی برای خود و یافتن جایگزینی برای دستاوردهای استراتژیک است، اما این ترور مسیر استراتژی حزب‌الله را تغییر نخواهد داد و راهبرد حزب‌الله مبتنی بر معادله‌ای است که آتش بس در جبهه جنوب لبنان را کاملاً مرتبط با توقف کامل جنگ در غزه می‌داند. این رسانه صهیونیستی افزود: «تشکیلات فرماندهی ارشد حزب‌الله به شکل قابل توجهی تکامل یافته و چندین لایه دارد. به این ترتیب حزب‌الله خیلی سریع می‌تواند صفوف فرماندهی خود را مجدداً تنظیم و جای خالی سایر فرماندهانش را پر کند.»

 

بــــرش

ما نیاز به توقف جنگ داریم
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد توقف جنگ غزه و حصول توافق امری ضروری است.  رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این رژیم گزارش داد: ما به توقف جنگ، حصول توافق (با مقاومت فلسطین) و بازگرداندن اسرا نیاز داریم. براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، لاپید همچنین افزود: اسرائیل همواره مخالف جنگ‌های طولانی بوده زیرا ارتش ما به نیروهای ذخیره متکی است که به نفع این نوع جنگ‌ها  نیستند.

جستجو
آرشیو تاریخی