صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت و گو با «ایران»:

آمادگی ارسال سوابق تحصیلی را به سازمان سنجش داریم

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم در آستانه برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد. اینکه آموزش و پرورش بتواند سابقه تحصیلی دانش‌آموزان را در بستری امن به سازمان سنجش آموزش کشور تحویل دهد، مطالبه همه دانش‌آموزانی است که پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه وارد دانشگاه خواهند شد. در همین راستا محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» در واکنش به مدیریت آموزش و پرورش در زمینه برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: این اقدام برای آموزش و پرورش یک اقدام سنگین بود اما به هر حال باید این کار انجام می‌شد. امسال حجم کار ما نسبت به سال‌های گذشته سه برابر بوده زیرا علاوه بر پایه دوازدهم، پایه دهم و یازدهم نیز برای برگزاری امتحانات نهایی اضافه شدند.
وی تأکید کرد: به طور کلی آموزش و پرورش از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و ما مشکلی در فرایند برگزاری آزمون، ارسال سؤالات و تصحیح اوراق نداشتیم. هفته گذشته نیز بنده از حوزه‌های تصحیح اوراق بازدید داشتم و شاهد همکاری فرهنگیان در زمینه تصحیح اوراق با توجه به دشوار بودن این کار بودیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: تجربه‌ای که نسبت به سال گذشته متفاوت بوده، این است که شیوه مطالعه دانش‌آموزان با توجه به رویکرد و شیوه ارزشیابی تغییر کرده است. بدین شکل که مطالعه دانش‌آموزان نسبت به گذشته عمیق‌تر و تمرکزشان بیشتر بر کتاب درسی بوده است تا کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی.
کاظمی با تأکید بر اینکه تعمق در کتب درسی موجب کسب شایستگی‌های بیشتر برای دانش‌آموزان خواهد شد گفت: یکی از اهداف مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم همین بود که ما بتوانیم هم عمق یادگیری دانش‌آموزان را ارتقا دهیم و هم تمرکز دانش‌آموزان بر محتوا و حاکمیت برنامه درسی داشته باشیم و این یادگیری عمیق‌تر، طبیعتاً زمینه کسب شایستگی را برای دانش‌آموزان بیشتر خواهد کرد.
وی اشاره کرد: به نظر می‌آید این رویه و روند در سال‌های آینده قطعاً به کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان کمک بیشتری خواهد کرد و اهداف آموزشی را بیشتر پوشش خواهد داد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر آموزش و پرورش می‌تواند سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را بموقع و با اطلاعات امن و دقیق در اختیارسازمان سنجش آموزش کشور قرار دهد، گفت: امسال فقط سوابق تحصیلی پایه دوازدهم تولید و ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است که آموزش و پرورش تا پایان تیرماه فرصت دارد این سوابق را برای سازمان سنجش ارسال کند و هیچ محدودیتی برای تولید و ارسال سوابق تحصیلی وجود ندارد.
کاظمی توضیح داد: ضمن اینکه ما در سال گذشته تجربه این موضوع را داشتیم و سال گذشته برای اولین بار بود در صدد جمع‌آوری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم بودیم، البته که ممکن است مشکلات در طراحی و برنامه‌نویسی در همان سال اول وجود داشته باشد و این طبیعی است اما امسال آمادگی کامل برای ارسال سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به سازمان سنجش آموزش کشور را داریم.
وی در واکنش به گلایه‌هایی که دانش‌آموزان از وضعیت برگزاری امتحانات نهایی داشته‌اند، گفت: به هیچ عنوان امکان لو رفتن سؤالات وجود نداشته و تاکنون یک مورد سؤال لو نرفته است. زیرا معنی لو رفتن سؤال برای زمانی است که هنوز آزمون شروع نشده باشد. اما ممکن است که سؤال بعد از شروع آزمون انتشار پیدا کرده باشد، کما اینکه همین کار را آموزش و پرورش دقایقی بعد از شروع انجام داده و سؤالات را منتشر می‌کند.
وی بیان کرد: من این تضمین را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان می‌دهم که ما در این راستا امانتداری خواهیم کرد واین مسأله بسیار مهم است. اگر وسواس‌هایی در برگزاری آزمون‌ها و امتحانات نهایی وجود دارد به این دلیل است که عدالت به معنای واقعی اجرا شود و خدایی نکرده هیچ اجحافی در حق هیچ دانش‌آموزی صورت نگیرد. مطمئن باشند این شیوه برگزاری به نفع دانش‌آموزان است و به عدالت هم نزدیک‌تر خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان با خواندن کتاب‌های درسی نیاز به خواندن کتاب‌های کمک آموزشی ندارند، گفت: دانش‌آموزان پایه دوازدهم نیازی به کلاس‌های کنکور و هزینه برای کلاس و کتب‌های آموزشی ندارند ، بلکه با محتوای دقیق و عمیق کتاب‌های درسی می‌توانند موفقیت لازم را کسب کنند.  وی افزود: گرچه ممکن است تخلفاتی در آزمون‌ها اتفاق افتاده باشد اما تخلفات امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. ما سعی کردیم اطلاعات گسترده‌ای که به دانش‌آموزان داده می‌شود جنبه پیشگیرانه داشته باشد، یعنی دانش‌آموزان ازعواقب تخلفات آگاه شوند و دست به انجام آن کار نزنند. اگر موردی هم بوده است قطعاً برخورد لازم با آن افراد صورت گرفته،لذا هیچ حقی از هیچ کسی تضییع نخواهد شد.
کاظمی در پایان با اشاره به سامانه دریافت نتایج امتحانات نهایی گفت: اختلالی در سامانه دریافت کارنامه وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند در سامانه کارنامه خود را دریافت کنند، از این رو هیچ مشکلی برای اعلام نتیجه امتحانات نهایی وجود ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی