صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

رئیس شورای تأمین کنندگان دام در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی»:

توزیع گوشت قرمز در آستانه محرم امسال افزایش بی‌سابقه ای یافت

آن‌طور که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند شرایط تولید گوشت قرمز در کشور به گونه‌ای است که علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز داخلی، امکان صادرات فراهم خواهد شد.
به طوری که با توجه به وجود دام‌های گسترده در کشور وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بازارهای صادراتی عراق و خلیج فارس برای تأمین گوشت قرمز کشور هستیم.
از طرف دیگر افزایش واردات گوشت قرمز در آستانه محرم سبب شده بازار این کالای اساسی با ثبات شود و آخرین خبرها حاکی از آن است که قیمت هرکیلو دام سبک با وزن بالای ۴۵ کیلو در سطح کشور به ۲۷۵ تا ۲۸۵ هزارتومان رسیده است.
این میزان گوشت وارداتی گرم و منجمد از کشورهای روسیه، مغولستان، آفریقای جنوبی و کنیا با قیمت‌های تنظیم بازاری در فروشگاه‌های رفاه و کوروش و میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌و‌گویی اختصاصی با «ایران اقتصادی» در خصوص آخرین وضعیت تولید گوشت قرمز و وضعیت دام‌های کشورمان گفت: هم‌اکنون ذخایر دامی زنده کشورمان نسبت به گذشته در حد قابل قبولی است و مراکز عرضه سرشار از گوشت قرمز هستند، به طوری که به جرأت می‌توان گفت در پایان دولت سیزدهم شاهد آن هستیم که این حجم و میزان گوشت قرمز توزیع شده و این میزان دام موجود در کشور در تاریخ کشورمان بی‌سابقه بوده است و هیچ مشکلی طبیعتاً بابت قیمت و تأمین گوشت قرمز ایام محرم وجود نخواهد داشت.
وی افزود: از طرف دیگر از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاهد توزیع مستمر گوشت قرمز در کشورمان بوده‌ایم که این امر ریشه در توزیع گوشت تنظیم بازاری دارد.
رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام تصریح کرد: هم‌اکنون با انبوهی از گوشت‌های منجمد عرضه شده در بازار گوشت قرمز روبه‌رو هستیم که با قیمت پایین‌تر از 300 هزارتومان در بازار عرضه می‌شود، از طرف دیگر نیز گوشت گرم وارداتی نیز عمدتاً با قیمت 190 هزارتومان کشتار شده و با قیمت هر کیلوگرم 360 تا 370 هزارتومان در مراکز مختلف خصوصاً در استان‌های تهران، البرز و قم عرضه می‌شود. این نکته را نیز باید افزود که هم‌اکنون روزانه 200 تا 250 تن از گوشت گرم وارد و در این استان‌ها توزیع می‌شود.
پوریان گفت: اما در زمینه تولید داخل نیز باید به این نکته اشاره کرد که اکثر دامداری‌های صنعتی و سنتی مملو از دام است، در بخش گوساله شرایط تولید دام کشتاری با افزایش عرضه روبه‌روست و در بخش دام سبک میزان عرضه بسیار حجیم است.
وی در ادامه افزود: هم‌اکنون شاهد افزایش ۷۰ درصدی عرضه دام سبک در برابر تقاضا هستیم به طوری که بنابر آمار ۴ میلیون رأس دام سبک و ۱۰۰ هزار رأس گوساله آماده کشتار است.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام متوسط قیمت هرکیلو دام با وزن بالای ۴۵ کیلو در سطح کشور را ۲۷۵ تا ۲۸۵ هزارتومان و دام سنگین ۱۸۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: بنابر آمار ۴.۵ تا ۵ میلیون رأس دام سبک و ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزاررأس دام سنگین آماده کشتار داریم که حداکثر تا پایان فصل تابستان باید کشتار شوند.
پوریان از توزیع روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم وارداتی با نرخ مصوب تنظیم بازار خبر داد و گفت: استمرار در عرضه و قیمت یکی از موفقیت‌های وزارت جهاد در حوزه تنظیم بازار است که منجر به کاهش قیمت و ایجاد رقابت در بازار شده است.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام اظهار کرد: قیمت کنونی هرکیلو دام سبک تولید داخل را ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و دام سنگین را ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان است به همین دلیل می‌توان گفت قیمت کنونی هرکیلو گوشت گوسفندی عرضه شده در بازار ۵۸۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۳۶۰ هزار تومان است.
پوریان گفت: بدون شک این امر ریشه در ورود به فصل گرم و تابستان نیز هستیم اما در مجموع می‌توان گفت یکی از دلایلی اصلی افزایش عرضه گوشت قرمز در بازار سوای واردات، توزیع مناسب و با قیمت معقول نهاده‌های دامی در سراسر کشور بود به طوری که طی یک سال اخیر روند واردات نهاده‌های دامی با افزایش قابل قبولی مواجه بوده است که همین امر قوت قلبی را به دامداران صنعتی داده است.
وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر شاهد آن هستیم که به‌خاطر افزایش قیمت گوشت قرمز طی سالیان اخیر دام‌های کشتار شده حجیم شده و با وزن بیشتری کشتار می‌شوند به طوری که دامداران دیگر از عرضه دام لاغر و متوسط خود به کشتارگاه‌ها خودداری می‌کنند.
این مقام صنفی تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد روند تأمین گوشت قرمز چه به لحاظ تولید داخل و چه به لحاظ واردات در مسیر خوبی قرار دارد و باید سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص ادامه پیدا کند تا شاهد هیچ گونه نگرانی در زمینه این کالای اساسی نباشیم.
پوریان در پایان گفت: پرواضح است برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیز باید همچنان واردات گوشت قرمز ادامه پیدا کند تا آنها بتوانند این کالای اساسی را سرسفره خانوارهای خود ببرند و کشورمان با کاهش مصرف سرانه گوشت قرمز مواجه نباشد.
جستجو
آرشیو تاریخی