صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

در ششمین نمایشگاه فارمکس اعلام شد

سهم 98 درصدی تولید داخل در گردش مالی دارو

گروه اجتماعی/ این روزها شهرآفتاب میزبان برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس 2024 است. نمایشگاهی که توانمندی‌های داخلی در تولید مواد مؤثره دارویی را در معرض دید عموم قرار داده تا نقش تولید را در کاهش وابستگی به منابع خارجی نشان دهد، به طوری که مهندس فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، فارمکس را فرصتی برای انعقاد 16 قرارداد بین‌المللی برای انتقال دانش فنی و تولید مولکول‌های جدید می‌داند که می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه صنعت دارویی کشور ایفا کند. نگاه به صنعت دارو سیاسی نیست موضوعی که محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت در این نمایشگاه به آن پرداخت و گفت: اگرچه صادرات در دو سال اخیر 80 درصد رشد داشته است، اما می‌توانیم جهش‌های بیشتری داشته باشیم.  باید زنجیره تولید مواد اولیه دارویی کامل شود و شرکت پتروشیمی برای اولین بار در سال گذشته به این موضوع ورود کرد و توانستیم حضور شرکت‌های پتروشیمی را در فارمکس شاهد باشیم.
سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در بازدید از این نمایشگاه با اشاره به شرایط خوب کشور در تولید مواد اولیه دارو گفت: بازار دارویی کشور در سه ماه گذشته حدود 45هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته که 98 درصد آن مربوط به تولید داخل بوده است. وی ادامه داد: عمدتاً مشکلات ما در حوزه ارزی و نقدینگی است و یکی از مشکلات ما عدم بازگشت سرمایه بویژه در مراکز درمانی دولتی است.‌

دریافت 15 هزار میلیارد از سهم دارویار
به گفته معاون وزیر، امسال 15 هزار میلیارد از سهم دارویار دریافت شده است، درمقابل اعتبار 75 هزار میلیارد تومان دارویار رقم زیادی نیست اما سال گذشته تا پایان تیرماه میزان دریافت اعتبارات طرح دارویار صفر بود. شاید این عدد قابل توجه نباشد اما وضعیت تخصیص به داروسازان نسبت به سال گذشته بهتر شده است. محمدی با بیان اینکه از سازمان تأمین اجتماعی می‌خواهیم که بدهی خود به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کند، افزود: آمارنامه مواد اولیه دارویی نیز کلید خورده است و بزودی لیست جدید محدودیت در واردات مواد اولیه دارویی از سوی اداره کل دارو ابلاغ خواهد شد که شامل 270 قلم مواد اولیه دارویی است. ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس، در روزهای 14 الی 17 تیرماه در شهرآفتاب برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی