صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

مأموریت انجام شد، آلمان به عرصه جهانی برگشت

خداحافظی تلخ و شیرین کروس

بازیکنان اسپانیا بعد از پیروزی ۲ بر یک مقابل آلمان در یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ یکدیگر را محکم در آغوش می‌گرفتند در پایان دیداری که به دوران ملی تونی کروس پایان داد.
دنی کارواخال و خوسلو که هم‌تیمی‌های او در آخرین فصل حضورش در رئال مادرید بودند، کروس را بغل کردند، بعد هم سایر بازیکنان اسپانیا به او ادای احترام کردند که از بازنشستگی بیرون آمد تا به آلمان کمک کند که در عرصه جهانی جایگاهش را بازیابد.
کروس آخرین بازیکن آلمان بود که در آلمان شرقی متولد شده بود. این هافبک خونسرد ۱۱۴ بازی برای آلمان انجام داد اما این پنج‌تای آخر در یورو کمک کرد جایگاهش را در میان بهترین‌های تاریخ آلمان تثبیت کند. یولیان ناگلزمان مربی آلمان گفت: «شاید دوران حرفه‌ای تونی به اندازه کافی مورد تمجید و تحسین قرار نگیرد. قطعاً او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ آلمان است و جایگاهی منحصر به فرد خواهد داشت.»
ناگلزمان سال گذشته مربی آلمان شد و از کروس خواست بازنشستگی از تیم ملی را کنار بگذارد، او هم در بردهای روحیه‌بخش مقابل فرانسه و هلند در فروردین برای آلمان بازی کرد و شرایط تیم عوض شد. قبل از آن در چهار بازی ابتدایی ناگلزمان، آلمان دو باخت و یک تساوی داشت و هواداران آلمان نگران بودند که در چند تورنمنت مهم اخیر و بعد از حذف از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ نتایج خوبی نگرفته بود.
کروس اما آلمان را به شش پیروزی و یک تساوی قبل از بازی با اسپانیا هدایت کرد. او بعد از این شکست گفت: «خیلی نزدیک شده بودیم و این تلخی‌اش را بیشتر می‌کند. تورنمنت برای ما تمام شد، ما هدف بزرگی داشتیم و می‌خواستیم به آن برسیم، حالا دیگر رؤیایی وجود ندارد. خوشحالم که یکبار دیگر توانستم به فوتبال آلمان کمک کنم، اطمینان دارم تیم در آینده بهتر خواهد شد.»
کروس عناوین و افتخارات زیادی به دست آورد، بیشتر با رئال مادرید و البته با بایرن مونیخ؛ شش لیگ قهرمانان، چهار لالیگا، سه بوندس‌لیگا، سه جام حذفی آلمان و یک جام حذفی اسپانیا. اما بزرگترین افتخار ملی او قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ بود. او می‌خواست قهرمانی اروپا را هم اضافه کند اما هم‌تیمی‌های سابقش در رئال مادرید نگذاشتند.
کروس در واقع خوش‌شانس بود که مثل زین‌الدین زیدان، دیگر اسطوره رئال مادرید، در آخرین بازی‌اش اخراج نشد. بازی را با خطا روی پدری آغاز کرد که بازیکن بارسلونا را از ادامه بازی منع کرد و روی لبه تیغ بازی کرد تا دقیقه ۶۷ که آنتونی تیلور به او کارت زرد داد. همه اینها به دست فراموشی سپرده شد وقتی سوت پایان بازی به صدا درآمد و هر کس به نوعی به کروس ادای احترام کرد.
ناگلزمان گفت: «موفقیت‌های ورزشی را همه می‌دانند اما آنچه شاید کسی نداند، شخصیت کروس است. او رفتار فوق‌العاده‌ای دارد با همه، با بچه‌ها و همسرش، با هم‌تیمی‌هایش. برای من اینها مهم‌تر از شش قهرمانی در لیگ قهرمانان است.»
جستجو
آرشیو تاریخی