صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دموکرات ها از وضعیت بایدن نگرانند و فرصت کمی برای جایگزینی او دارند

تیر آخر برای فرار از شکست

آرزو نوروزجم
خبرنگار


حاشیه‌های مناظره 100 دقیقه‌ای دو رئیس‌جمهور فعلی و پیشین ایالات متحده، بجز مخالفان جو بایدن و اعضای حزب جمهوری‌خواه، این‌بار صدای هم حزبی‌های رئیس‌جمهور دموکرات امریکا را هم درآورد، آنهایی که تا پیش از این برای حضور بایدن در رقابت‌های انتخاباتی 2024 از او حمایت و برای مقابله‌اش با ترامپ برنامه‌ریزی کرده بودند حالا معتقدند بایدن، باید در اقدامی برای نجات حزب دموکرات از کمپین انتخاباتی خود کناره‌گیری کند.
لغزش‌های کلامی بایدن و پاسخ‌های نامنسجم و تصادفی وی در این مناظره، نگرانی‌های بسیاری از دموکرات‌ها را درباره مناسب نبودن نامزد  این حزب برای یک دوره ریاست 4 ساله دیگر برانگیخته و بسیاری از آنها را بر آن داشته تا به فکر جایگزینی برای بایدن باشند.البته بسیاری از اعضای دموکرات بعد از پایان مناظره نخست میان دو نامزد ریاست جمهوری امریکا، ترجیح دادند انتقادات خود به عملکرد ضعیف جو بایدن را مستقیماً به او و اعضای ستادش انتقال ندهند به امید آنکه این ضعف در مناظره دلیل موجهی داشته باشد و در روزهای آتی جبران شود، اما به نظر می‌رسد بایدن هیچ اقدامی برای بررسی جدی نگرانی‌های فزاینده حزب انجام نداده است.
دموکرات‌ها به این باور رسیده‌اند که اگر سه سال ریاست‌جمهوری تا این اندازه جو بایدن را فرتوت کرده، احتمالاً پنج سال بعد یعنی در ۸۶ سالگی، وضعیت جسمانی، عملکردی، سخنرانی‌ها و به طور کلی توانایی‌های او بسیار بدتر خواهد بود.

توجیه بی‌کفایتی؛ حال بایدن خوب است
با گذشت 6 روز از رویارویی دو رقیب برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری که با اتهام دروغگویی و بی‌کفایتی همراه بود و توضیحاتی که بایدن و اعضای تیم او در خصوص عملکرد بد روز مناظره ارائه دادند، برآوردها نشان می‌دهد بسیاری او را فاقد صلاحیت برای ادامه کار می‌دانند و در خواست‌ها برای کنار رفتن آقای رئیس‌جمهور از میدان رقابت در حال بالا رفتن است.
آنطور که رویترز در گزارش خود به آن اشاره کرده است، دموکرات‌ها بشدت از وضعیت پیش آمده برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی نگرانند و این نگرانی تا جایی پیش رفته است که یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرده 25 نماینده دموکرات خواهان کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی هستند.
«لوید داگت» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا اولین نفری است که رسماً از «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا و نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها خواسته تا از رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش به دلیل نمایش ضعیفی که در نخستین مناظره ریاست جمهوری امریکا در پنجشنبه هفته گذشته نشان داد، انصراف دهد. بعد از پایان راند اول مناظرات، تیم جو بایدن تلاش کرده این اطمینان را بدهد که رئیس جمهور امریکا بهترین گزینه برای رقابت با دونالد ترامپ است و شرایط بد کاری، خستگی و سرماخوردگی او باعث شده تا آن نتیجه حاصل شود و همه آنها را غافلگیر کند، هر چند بعد از پایان مناظره نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد چیزی از میزان محبوبیت بایدن در بین حامیان او کم نشده اما اکثریت رأی‌دهندگان امریکایی بر این باورند که جو بایدن بیش از حد برای کار کردن در دولت پیر است.

دموکرات‌ها خواهان جایگزین برای نامزد حزب
بر اساس نتایج نظرسنجی ایپسوس از هر سه دموکرات در امریکا یک نفر بر این باور است که رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده باید از تلاش برای انتخاب مجدد به این سمت دست بردارد. پیشنهادی که البته بسیاری از چهره‌های مطرح سیاست امریکا هم این فرضیه را مطرح کردند که ادامه رقابت با نامزد دیگری از جبهه دموکرات‌ها به نفع آینده ایالات متحده خواهد بود.
پس از نخستین مناظره بایدن و ترامپ روزنامه «پولیتیکو» نوشت: «دموکرات‌ها آنچه که در مناظره بایدن و ترامپ رخ داد را باور نکردنی می‌دانند.» این روزنامه همچنین افزود: «دموکرات‌ها می‌گویند زمان انصراف بایدن از انتخابات فرا رسیده است.»
این روزنامه همچنین نوشت فرمانداران دموکرات به دنبال ملاقات با بایدن هستند، زیرا بیش از 20 نفر از آنها روز دوشنبه تماس گرفتند تا درباره عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور در مناظره صحبت کنند و ترس و ناامیدی خود را تخلیه کنند. بر اساس این گزارش، تیم والز، فرماندار مینه سوتا، رئیس انجمن فرمانداران دموکرات، تماس روز دوشنبه را جمع‌آوری کرد و انتظار می‌رود در نشست با بایدن شرکت کند.
احتمال جایگزینی نامزد جدید دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آینده امریکا تا حدی پررنگ شده است که نیکی هیلی رقیب دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه هم به هم حزبی‌های خود هشدار داد تا خودشان را برای حضور رقیبی جوان‌تر آماده کنند.
مجله «فوربس» در خصوص احتمال کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها و معرفی گزینه‌ای دیگر نوشت: نگرانی‌های فزاینده در مورد سن رئیس جمهور جو بایدن و عدم توانایی او برای عملکرد مؤثر برای دور دوم ریاست جمهوری امریکا که - پس از مناظره دشوار علیه ترامپ کاملاً مشهود بود- این گمانه زنی را تقویت کرد که «بایدن» ممکن است از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 کناره‌گیری کند و علیرغم انکار شدید کمپین او، به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای دموکرات‌ها اکنون این است که یک نامزد دموکرات جایگزین وی یعنی«بایدن» شود.

5 گزینه جانشینی در انتظار راند دوم مناظره
تاکنون چندین گزینه برای جایگزینی جو بایدن 81 ساله در رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2024 مطرح شده است اما برای حضور هیچکدام از آنها تاکنون اظهارنظر یا قطعیتی اتفاق نیفتاده است، گمانه‌زنی‌ها از حضور 5 چهره به جای نامزد دموکرات‌ها خبر می‌دهد؛ بدیهی ترین‌گزینه مطرح شده سیاستمداران دموکرات کاملا هریس معاون رئیس جمهور است، هرچند قانون ایالات متحده می‌گوید در صورت بروز اتفاق برای رئیس‌جمهور معاون او می‌تواند زمام امور را در دست گیرد اما به نظر نمی‌رسد این گزینه مقبولیتی حتی در حد جو بایدن داشته باشد.
«گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا، دومین گزینه مطرح شده در این حزب است، چهره‌ای که به او تشکیل «کمپین جانشینی در سایه» را نسبت داده بودند، به رغم نام بردن او به عنوان چهره بعد از بایدن اما گفته به برنامه‌های رئیس‌جمهور وفادار است و قصدی برای حضور در انتخابات ندارد.
نام دیگری که در لیست احتمالات برای جانشینی مطرح می‌شود پیرمرد دیگری است که در کارنامه سیاسی‌اش شکست در انتخابات 2016 و 2020 در برابر «هیلاری کلینتون» و «بایدن» ثبت شده، برنی سندرز که یک سالی هم از جو بایدن پیر‌تر است گفته احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را در صورت برگزاری انتخابات مقدماتی آزاد رد نخواهد کرد.
بر اساس نوشته نشریه فوربس تاکنون کسانی که از میان چپ گرا‌ها با بایدن رقابت کرده اند، نامزدهای غیرقابل قبولی بوده اند، اما در صورت کناره‌گیری بایدن از رقابت شاید فرصتی بیابند که از نامزدهای خود، از جمله نامزد مستقل «رابرت اف کندی جونیور» حمایت کنند.
اما گزینه دیگری که نامش برای جایگزینی جو بایدن مطرح است میشل اوباما، بانوی اول کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما است، چهره‌ای که هر چند اعلام کرده این سمت را نمی‌خواهد و هرگز برای آن نامزد نخواهد شد اما بسیاری معتقدند او یکی از کسانی است که توان رقابت با دونالد ترامپ را دارد و در میان رأی دهندگان امریکایی هم از مقبولیت خوبی برخوردار است.
دردسر حمایت از اسرائیل؛
وبال گردن بایدن
انتقادها به جو بایدن البته فقط محدود به سن و سال و بیماری‌هایی که ممکن است رئیس‌جمهور به آنها مبتلا باشد مانند زوال عقل و آلزایمر و عملکرد او در مناظره با ترامپ نمی‌شود، بسیاری از کارمندان امریکا و کاخ سفید در اعتراض به سیاست‌های اتخاذ شده دولت بایدن در مواجهه با آنچه در غزه در حال رخ دادن است و حمایت‌های بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان، از سمت خود استعفا کرده‌اند، واکنش‌های اعتراضی که به ضرر بقای دولت بایدن است.
رقیب جمهوری‌خواه جو بایدن هم از این انتقادها بی‌نصیب نمانده، علیرغم عملکرد بهتر دونالد ترامپ در مناظره و روانه شدن موجی از انتقادات و ناامیدی‌ها به سوی بایدن، اما نامزد جمهوری‌خواهان هنوز هم درخصوص پرونده‌های حقوقی و کیفری متعددی که برای او در دادگاه‌های ایالات متحده باز است و در دو پرونده تجاوز جنسی و پرداخت حق السکوت گناهکار شناخته شده، مورد انتقاد است.
به جز منتقدان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نیز حکم دادگاه عالی را در خصوص اتهامات دونالد ترامپ «سنتی خطرناک» دانست و گفت: این ملت بر این اصل بنا شده که هیچ پادشاهی در امریکا وجود ندارد. هر یک از ما در برابر قانون برابر هستیم. هیچ کس، هیچ کس بالاتر از قانون نیست. بایدن همچنین گفت مردم حق دارند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری از نتایج این پیگرد قضایی مطلع شوند، گرچه آن را «بسیار بعید» خواند. اینکه در نهایت چه کسی کلید اتاق بیضی کاخ سفید را در دست خواهد گرفت هنوز مشخص نیست اما رسانه‌های اروپایی معتقدند حضور هر دو نامزد مطرح در امریکا خطرناک است، یکی اقتصاد دنیا را به خطر می‌اندازد آن یکی هم خطری برای کل غرب است. نشریه «تلگراف» انگلیس با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «بایدن خطری برای غرب است»، نوشت: عملکرد رقت‌انگیز جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ باعث نگرانی نه فقط برای خود امریکا و بریتانیا بلکه برای کل دنیا است.
مسأله جایگزین احتمالی بایدن در حالی به بحث اول بسیاری از رسانه‌های امریکایی تبدیل شده است که بایدن و ترامپ هنوز نامزد رسمی حزبشان برای شرکت در انتخابات نیستند و هر کدام از این گزینه‌ها با تمامی حاشیه‌هایی که پیرامون آنها وجود دارد برای آمدن یا نیامدنشان حرف و حدیث زیاد است و معلوم نیست هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه به ایستگاه پایانی می‌رساند یا خیر؟

جستجو
آرشیو تاریخی