صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

چگونه دولت امریکا از تداوم جنگ اوکراین و روسیه سود می‌برد؟

کی‌یف، قربانی تبلیغات انتخاباتی بایدن

امیر فرشباف
خبرنگار


 شواهد متعددی تاکنون نشان داده حمایت دولت بایدن از تداوم جنگ اوکراین، نه‌تنها جنبه انساندوستانه و حتی راهبردی نداشته، بلکه به ابزاری برای اهداف تبلیغاتی دموکرات‌ها تقلیل یافته است. در تازه‌ترین رویداد، وزیر خارجه اسبق امریکا در گفت‌و‌گو با دو شهروند روس به نام‌های «ووان» و «لکسوس» که خود را «پترو پوروشنکو» رئیس‌جمهور پیشین اوکراین جا زدند، اذعان کرد که جو بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به موفقیت میدانی اوکراین نیاز دارد! به گزارش اسپوتنیک، این دو شهروند روسیه (ولادیمیر کوزنتسوف و الکسی استولیاروف) با فریب هیلاری کلینتون در این مکالمه توانستند اطلاعات مهمی از او دریافت کنند.
این گزارش می‌افزاید: کلینتون بلافاصله در این مکالمه به «پوروشنکو»ی جعلی اطمینان داد که کمک‌های ایالات متحده به اوکراین «خیلی سریع» آماده خواهد شد. او متوجه نشد که دارد نقشه سیاسی کشورش علیه اوکراین را برای دو شهروند معروف روسی، ووان (ولادیمیر کوزنتسوف) و لکسوس (الکسی استولیاروف) فاش می‌کند.
کلینتون در این مکالمه درباره دونالد ترامپ هم سخن گفت و او را تهدیدی برای امریکا، اوکراین و جهان نامید. وزیر خارجه پیشین امریکا با ابراز تأسف از امکان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، گفت «ترامپ مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد کرد؛ چرا که از اوکراین متنفر است.»
طبق گزارش اسپوتنیک، با وجود شکست فاجعه‌بار بایدن در برابر ترامپ در مناظره اخیر، کلینتون از پیروزی بایدن مطمئن است؛ زیرا از نظر او «مسیر بایدن برای ریاست جمهوری، با اجساد سربازان اوکراینی هموار خواهد شد.»
 
از صدقه آستین تا سراب پیوستن به ناتو
وزارت دفاع ایالات متحده به‌تازگی یک بسته حمایتی نظامی به ارزش 2.3 میلیارد دلار برای جنگ اوکراین اختصاص داد. به گزارش گاردین، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در نشستی اعلام کرد، این بسته شامل تسلیحات ضدتانک و سامانه‌های رهگیری دفاع هوایی از جمله سامانه‌های پاتریوت خواهد بود.
لوید آستین، روز سه‌شنبه در دیدار با همتای اوکراینی خود، رستم عمروف، در پنتاگون به آرزوهای اوکراین برای پیوستن به ناتو اشاره کرد و افزود: ما جهت ایجاد پلی برای عضویت اوکراین در ناتو اقداماتی انجام خواهیم داد. طبق این گزارش او توضیح بیشتری درباره کم و کیف این مطلب نداد.
در رویدادی دیگر، یک دیپلمات غربی از تصویب کمک 40 میلیارد دلاری کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای سال آینده خبر داد. به گزارش رویترز، رهبران ناتو این تعهد را هفته آینده در واشنگتن امضا خواهند کرد. پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از کشورهای عضو درخواست کرده بود که کمک نظامی به اوکراین را در همان سطح سال اول جنگ (40 میلیارد یورو در سال) حفظ کنند.
با این حال، با ظهور و تثبیت قدرت راستگرایان در اروپا و مخالفت صریح ایشان با اعطای کمک مالی و تسلیحاتی به اوکراین و انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا، نه‌تنها بحث عضویت اوکراین در ناتو منتفی؛ بلکه طبق ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌ها، جنگ در همین مرحله که بخش‌هایی از خاک اوکراین در اختیار روسیه است، متوقف خواهد شد.
 
اوکراین برای پیوستن به ناتو «بیش از حد فاسد» است
نکته جالب در بازی ایالات متحده با اوکراین اینکه در مقطع کنونی که امریکایی‌ها مدعی‌اند «با تمام وجود از آرزوی اوکراین برای عضویت در ناتو حمایت می‌کنند» نه‌تنها هیچ تلاش عملی‌ای برای عضویت کی‌یف در ناتو صورت نمی‌گیرد؛ بلکه مقامات ارشد دولتی در امریکا به صراحت اعلام کرده‌اند: اوکراین فاسدتر از آن است که عضو ناتو شود.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه تلگراف، یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا گفت، در نشست هفته آینده ناتو در واشنگتن به اوکراین اعلام خواهد شد که برای پیوستن به این ائتلاف «بیش از حد فاسد» است.
این روزنامه روز چهارشنبه گزارش داد: در این اجلاس که قرار است از 9 تا 11 جولای در پایتخت ایالات متحده برگزار شود، متحدان ناتو از کی‌یف برای رسیدگی به فساد، قبل از مذاکرات عضویت، درخواست برداشتن «گام‌های اضافی» خواهند کرد.
همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، کمک‌های مالی ایالات متحده و دولت‌های اروپایی و وعده‌های عضویت اوکراین در ناتو، صرفاً ابزار تبلیغاتی بایدن و دموکرات‌ها برای انتخابات و پیش بردن راهبرد روس‌هراسی محسوب می‌شود.
در مکالمه کلینتون با «پوروشنکو»ی مجعول، خانم هیلاری مدعی می‌شود «با تمام وجود از آرزوی عضویت اوکراین در ناتو حمایت و به سختی تلاش خواهد کرد که مخالفان در امریکا و آلمان را در این زمینه متقاعد کند.» با این حال، او ابراز عدم اطمینان می‌کند که «نمی‌داند تصمیم نهایی چه خواهد شد!»
 
اروپایی‌ها در پیروزی اوکراین تردید دارند
نتیجه یک نظرسنجی از اکثر کشورهای اتحادیه اروپا در مورد جنگ اوکراین می‌گوید، اروپایی‌ها با افزایش کمک‌های نظامی کشورشان به اوکراین مخالفند. به گزارش پالیتیکو، بررسی جدید شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) نشان می‌دهد، در حالی که اکثر اوکراینی‌ها بر این باورند که کی‌یف در جنگ با نیروهای روسیه پیروز خواهد شد، اروپایی‌ها نسبت به این موضوع تردید دارند.
اروپایی‌ها معتقدند، اوکراین، روسیه را در میدان نبرد شکست نمی‌دهد؛ بلکه تقریباً یک سوم تا نیمی از افراد شرکت‌کننده معتقدند که جنگ با مذاکره به پایان می‌رسد.
این بررسی همچنین اختلاف نظرهای قابل توجهی را در میان کشورهای اتحادیه اروپا درمورد نحوه حمایت از اوکراین و الحاق کی‌یف به اتحادیه اروپا و ناتو ترسیم می‌کند.
درمورد هزینه‌های دفاعی، یافته‌ها نشان می‌دهد که بیشتر کشورها مخالف افزایش کمک‌های خود به اوکراین هستند به استثنای لهستان، استونی، سوئد و آلمان که رأی‌دهندگان به ترتیب با 53 ، 45 ، 41 و 40 درصد آرا از افزایش هزینه‌های دفاعی حمایت کردند.
اغلب اروپایی‌ها همچنان از روش‌های دیگری غیر از حمایت مالی و نظامی مستقیم برای مشارکت در جنگ حمایت می‌کنند؛ روش‌هایی مانند ارائه کمک‌های فنی و افزایش عرضه سلاح و مهمات.
طبق این نظرسنجی، اروپایی‌ها همچنین در مورد مزایای پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا اختلاف نظر دارند. کشورهای پرتغال، استونی، سوئد، اسپانیا و لهستان بیشترین حمایت را دارند و آلمان، بلغارستان، جمهوری چک و فرانسه بدبین‌ترین کشورها هستند.
در میان اوکراینی‌ها، تقریباً دو سوم (64 درصد) معتقدند که عضویت در اتحادیه اروپا به اندازه عضویت در ناتو برای آینده کشورشان حیاتی است. کی‌یف در فوریه 2022 برای عضویت در این بلوک درخواست داد و در ژوئن همان سال به عنوان نامزد اتحادیه اروپا نامش ثبت شد؛ با این حال، این فرآیند در همان مرحله «نامزدی» متوقف شد.

جستجو
آرشیو تاریخی