مهلت تبلیغات رسمی نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت

فردا؛ جشن ملی انتخابات

مردم ایران پس از تماشای دو مناظره چالشی و صریح میان نامزدهای انتخابات امروز و در ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی برای کارزارهای رقیب برای تصمیم‌گیری نهایی خود یعنی حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب رئیس جمهور آینده کشورشان آماده می‌شوند. بر خلاف مهلت 20 روزه تبلیغات مرحله اول فضای سیاسی که متأثر از برگزاری یک انتخابات پیش از موعد و بی‌مقدمه یخ زده بود و حتی برگزاری مناظره میان 6 نامزد و برنامه‌های رسانه ملی با وجود تنوع و محتوای چالشی‌شان فرصتی برای تغییر فضا نداشتند؛ رأی دهندگان یک هفته پر‌هیجان را برای رسیدن به انتخاباتی پشت سر گذاشته‌اند که بعید نیست درصد مشارکت در آن حتی از مشارکت دور اول جلو بزند. در چنین فضایی روزهای پایانی این ماراتن 50 روزه به آخرین تلاش‌های رأی دهندگان حامی هر یک از نامزدها برای تشویق و قانع کردن اطرافیانشان به مشارکت در انتخابات و جلب آرا اختصاص یافت.
بر همین قیاس مسعود پزشکیان و سعید جلیلی و چهره‌های شاخص حمایت کننده‌شان نیز سعی کردند تا از روز چهارشنبه و آخرین مهلت تبلیغات رسمی برای معرفی بیش از پیش دیدگاه‌ها و برنامه‌هایشان استفاده کنند و آن را به انجام سفرهای انتخاباتی اختصاص دهند. سفر پزشکیان به کرمانشاه و ارومیه و حضور جلیلی در سنندج و کرمانشاه به همین منظور انجام شد. آخرین تجمعات حامیان نامزدها هم در شهرهای مختلف از جمله در تهران برگزار شد. حامیان سعید جلیلی عصر دیروز در مصلای تهران و هواداران مسعود پزشکیان در ورزشگاه شهید حیدرنیا بزرگ‌ترین میتینگ‌های انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 1403 را برگزار کردند.

سفر جلیلی به استان‌های کردنشین
سعید جلیلی که از آغاز انتخابات ریاست جمهوری تا به دیروز به حدود 15 استان مختلف سفر کرده بود، صبح چهارشنبه ابتدا در جمع کرمانشاهی‌ها سخنرانی کرد و با تأکید بر اینکه مناسبات غلط و فسادی را که مانع پیشرفت کشور می‌شود، باید از پیش روی برداشت، گفت: هر جوان کرمانشاهی می‌تواند یک صادرکننده موفق باشد؛ این کاری است که باید انجام شود. باید به این سمت برویم که کشور در چهار سال آینده جهش پیدا کند. اگر از یک جهان فرصت صحبت می‌کنیم که باید به یک ایران جهش منجر شود، لازمه آن ایجاد بستر مناسب است که هر ایرانی بتواند نقش پرشکوه خود را ایفا کند.‌ وی در ادامه با طرح بیان این اعتقاد که امروز هر ایرانی، هر دختر و هر پسر ما، هر قومیت، هر مذهب و همه مردم می‌توانند این نقش پرشکوه را در پیشرفت و جهش کشور ایجاد کنند، افزود: البته شرط آن این است که نگاه شما یک نگاه متعالی و رو به پیشرفت باشد نه اینکه بگوییم نمی‌شود و یا اگر فلان قرارداد امضا نشود یا فلان توافق صورت نگیرد، نتیجه نمی‌دهد. ملت ما آماده است و باید به آحاد ملت احترام گذاشت. این نامزد ریاست جمهوری چهاردهم در جمع مردم سنندج نیز در حالی که ملبس به
تن پوش مردان کرد بود با گفتن جمله «بژی کردستان» به استقبال حامیانش در این شهر واکنش نشان داد و گفت: بدانید که با مسائل استان شما آشنا هستم، هم مشکلات استان را می‌دانم و هم ضعف‌های موجود را می‌شناسم و هم آسیب‌هایی که در این استان است را رفته و دیده‌ام. جلیلی با بیان این اعتقاد که مذاهب و قومیت‌های ایرانی یک فرصت است ومی‌توان قدرت، پیشرفت و اصالت ایران را به رخ جهانیان کشید، افزود: اگر از دولت نقش‌آفرین صحبت می‌کنیم، دولت باید بستر را فراهم کند. به مشکل مسکن، معیشت و گرانی واقفیم و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند اما ضعف را نمی‌توان با ضعف برطرف کرد بلکه باید ضعف را با قدرت برطرف کرد و قدرت ما شما مردم هستید. امروز باید همان‌طور که شایسته استان است با تمام وجود بگوییم، بژی کردستان.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: افتخار جمهوری اسلامی است که دو روز مانده به انتخابات همه دنیا چشم انتظار انتخابات است که ملت ایران چه کسی را انتخاب می‌کنند. همه فهمیده‌اند که حرف آخر را ملت ایران می‌زنند این حق فقط در سیاست نیست در اقتصاد هم هست. این فرصت‌ها نباید فقط برای عده‌ای خاص باشد و عده‌ای نجومی دریافت کنند.

ارومیه و کرمانشاه میزبان پزشکیان
مسعود پزشکیان هم ترجیح داد فرصت باقی مانده‌اش برای انجام سفرهای انتخاباتی را به حضور در دو شهر کرمانشاه و ارومیه اختصاص دهد. او در ورزشگاه آزادی کرمانشاه گفت: پیگیر مشکل کولبران، بازنشستگان، کارمندان و کارگران خواهم بود؛ ما کاری خواهیم کرد تا فقر، تبعیض و فساد از کشور رخت بر‌بندد . پزشکیان با بیان اینکه دو روز پیش در جریان مناظره در تلویزیون بهانه‌ای دست آنها آمده بود، اینجا مجدداً اعلام می‌کنم که «سردار شهید سلیمانی، یک قهرمان ملی بزرگ و افتخار جهانی است که همه به وجود آن افتخار می‌کنند، اینها از شخصیت‌ها بهانه‌ای برای تخریب می‌یابند، اما باید خواب چنین تخریبی را ببینند. از شهدا برای خود استفاده می‌کنند، باید بدانند قهرمانان این مملکت مال همه مردم ایران است نه برای یک گروه و جناح‌ خاص». وی سپس با زبان کردی گفت: «بژی ایران، بژی کوردستان و بژی کرمانشاه (زنده باد ایران، زنده باد کردستان، زنده باد کرمانشاه)».
وی در این سخنرانی اظهار داشت: کاری خواهیم کرد ایران ما به جایی برسد که جوانان، دختران، پسران و بازنشستگان حسرت آن طرف خاک را نخورند؛ ما قدرت داریم که مملکت را طوری بسازیم که دیگران به ما نگاه کنند نه ما حسرت بیگانگان را بخوریم. با شما می‌توانیم و امید دارم همچنان در صحنه بمانید و اجازه ندهید افرادی که محدود فکر می‌کنند سرنوشت مردم را به ناکجاآبادی بکشانند که تصور می‌کنند می‌توانند.
شهروندان آذربایجان غربی هم در ارومیه با پرچم‌هایی که روی آن نوشته شده بود همه برای ایران آمده‌ایم، از پزشکیان استقبال کردند. او در جمع مردم در خانه جوان ارومیه با گفتن اینکه یکی از پیام‌های رسول خدا(ص) برابری همه انسان‌هاست، افزود: عرب و عجم هیچ‌ برتری بجز تقوا بر هم‌ ندارند، از ترک‌ و کرد و عرب و... در ایران همه باهم برادریم.
مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیرماه برگزار شد. مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار ۲۹۸ رأی موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند اما به عنوان دو نامزد حائز بیشترین آرا به دور دوم راه یافتند.
مرحله‌ای که روز جمعه ۱۵ تیر برای انتخاب سکاندار دولت و رئیس‌ جمهور اسلامی ایران برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی