صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

با اقدامات معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان ابتدایی توسعه می‌یابد

غزل رضایی ثانی/ حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اقدامات انجام شده در این معاونت در دو سال اخیر بیان کرد: طی دو سال اخیر یکی از مهم‌ترین اقدامات و بزرگ‌ترین کارهایی که در حوزه ابتدایی انجام شد، پروژه جذب و استخدام آموزگار ابتدایی بود. بدین شکل که حدود 28 استخدام ردیف استخدامی برای جذب داشتیم که توسط آن توانستیم تا حدی کمبود معلم ابتدایی را جبران کنیم.
وی افزود: از طرف دیگر سهمیه آموزگاران ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان نیز افزایش پیدا کرد، بنا شد بخش مهمی از حدود 30 هزار سهمیه سالانه معلمان در دانشگاه فرهنگیان به معلمان ابتدایی اختصاص یابد. این اقدام می‌تواند کمبود ناشی از جذب معلمان ابتدایی طی سال‌های اخیر را برطرف کند.
طریفی حسینی بیان کرد: بخش دیگری از اقدامات ما توانمند‌سازی حرفه‌ای معلمان بود که طی سال‌های گذشته در قالب آموزشی‌های مجازی ارائه می‌شد اما از کیفیت لازم برخوردار نبود، از این رو ما در قالب طرح شهید همت حدود 196 هزار آموزگار دوره ابتدایی با اولویت معلمانی که سابقه کار کمتری داشتند آموزش دادیم. این معلمان وقتی آموزش می‌دیدند بین خودشان یک حلقه‌های علمی تشکیل دادند، این حلقه‌های علمی بیش از هشت هزار مورد بوده که در آن توسط معلمان، گفتمان متعدد علمی شکل گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسین این دوره‌ها هم به عنوان رهیار یا منتور حضور داشتند تا ابهامات معلمان را در طول سال تحصیلی برطرف کنند، معلمان ما بدین شکل آموزش دیدند و اتفاقاً از این نحوه استقبال کردند. بر همین اساس قرار شد این آموزش‌ها استمرار داشته باشد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ارتقای سواد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان ابتدایی گفت: برای ارتقای سواد خواندن و آموزش زبان فارسی، طرح ارتقای مهارت‌های زبان آموزی دانش‌آموزان پایه اول را داریم که این طرح در حدود 8 هزار کلاس درس با اولویت مناطق محروم اجرا شد. سپس در این زمینه یک کار پژوهشی انجام شد، بدین صورت که اثر بخشی این طرح با ارسال یک سری بسته‌های تخصصی زبان آموزی ویژه پایه اول که نقش مکمل کتاب‌های فارسی ابتدایی را داشته‌اند، نتایج خوبی داشته است.
طریفی حسینی تأکید کرد: تقویت مهارت‌های سواد خواندن و نوشتن و مهارت‌های زبانی از قدیم در دستور کار معاونت ابتدایی بوده است. این کار نیز همچنان از طریق بسته‌های آموزشی ادامه دارد، مانند اجرای «طرح یار مهربان» که سال گذشته انجام شد. این طرح یک کار مشترک میان معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است. طی این طرح بیش از هزار جلد کتاب که متناسب با سن دوره ابتدایی و شش پایه تحصیلی است به مدارس ارائه شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این کتاب‌ها با اولویت مدارس مناطق محروم توزیع شد و ما به نوعی کتابخانه‌های کلاسی را راه‌اندازی و تجهیز کردیم. این پروژه امسال نیز با اولویت بیشتری ادامه خواهد داشت. همچنین قرار است ما یک کتابخانه مجازی و دیجیتال راه‌اندازی کنیم تا منابع آموزشی در اختیار خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در جهت تقویت مهارت‌های زبانی، سواد خواندن و نوشتن می‌توان انجام داد مطالعه و در دسترس بودن کتاب‌های غیر درسی است. تهیه این کتاب‌ها اجبار نیست و کاملاً داوطلبانه است. فهرست کتاب‌ها هم به مناطق آموزش و پرورش ارسال شده تا مدارس با تهیه آنها، بتوانند موجب ارتقای سواد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان ابتدایی شوند. باید در هر کلاسی یک قفسه کتاب باشد تا دانش‌آموزان بتوانند از این کتاب‌ها به نوبت استفاده کنند.
طریفی حسینی در پایان با اشاره به جذب معلم در مدارس عشایری گفت: در پذیرش معلمان عشایری با تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم سهمیه ۲ هزار نفری را در دانشگاه فرهنگیان به مدارس عشایری تخصیص دهیم. در سایر دانشگاه‌ها همچون گذشته سهمیه مناطق و عشایری محفوظ است.
جستجو
آرشیو تاریخی