صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

اخبار

سالم‌سازی فناورانه آب شرب روستاها
یک فعال حوزه دانش‌بنیان از طراحی و ساخت یک دستگاه برای سالم‌سازی آب شرب مناطق روستایی خبرداد.
به گزارش ایرنا، محمدتقی اسفیدانی از مبتکران کشور در سال ۱۳۹۵ این دستگاه را اختراع کرد که کلرزنی آب شرب را انجام می‌دهد. این محقق بیان کرده است که پس از تولید دستگاه در سال 1395 حالا نقاط ضعف آن را برطرف کرده و قابل بهره‌برداری است. وی تصریح کرد: اکنون دستگاه کلرزن پیشین از حالت پودری به حالت محلولی ارتقا یافته و با برخورداری از سنسور تشخیص جریان آب، از دبی نیم لیتر تا ۲۰ لیتر بر ثانیه آب را کلرزنی می‌کند.
هرچند تأمین آب شرب سالم و پایدار روستاها در دولت سیزدهم در طرحی تحت عنوان جهاد آبرسانی دنبال شد اما یکی از مسائل جدی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، انتقال آب شرب و نصب تأسیسات آبرسانی به برخی از مناطق صعب العبور روستایی است که به دلیل دوری از شبکه آبرسانی، انتقال شبکه آب به این مناطق را غیراقتصادی و حتی غیرممکن کرده است. طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به رفع این مشکل کمک شایان توجهی بکند.

رفع پوسیدگی‌ دندان با محصول دانش‌بنیان
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به ارائه محصولی شده که بدون نیاز به تراشیدن دندان و آسیب زدن به آن به سلامت دهان و دندان افراد کمک می‌کند.
به گزارش ایسنا، کیانا شکفته، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این محصول پوسیدگی‌ها و لکه‌های سفید روی دندان را از بین می‌برد. این محصول در ایران نمونه مشابهی ندارد و در سطح دنیا نیز تنها یک نمونه مشابه خارجی دارد. قیمت این محصول حدود یک چهارم نمونه مشابه خارجی آن است. وی تصریح کرد: همچنین درحال حاضر در حال تولید محلولی به نام نقره فلوراید هستیم که به عنوان یک ماده پیشگیری کننده از پوسیدگی در سطح جهانی شناخته می‌شود. این محلول می‌تواند در مناطقی که دسترسی به خدمات دندانپزشکی دشوار یا ناممکن است، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی