صفحات
شماره هشت هزار و پانصد - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

در دومین روز تبلیغات دو رقیب مفهوم مشترک را مطرح کردند

دعوت از مردم برای مشارکت

تا برگزاری دومین دور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تنها سه روز فرصت باقی مانده و در این فرصت ضرورت افزایش مشارکت سیاسی و دعوت از مردم ایفای نقش فعالانه‌تر در تعیین سرنوشت کشور، کانون بحث محافل سیاسی و رسانه‌ای است. چه آنکه افزایش مشارکت در این مقطع علاوه بر تقویت قدرت و اقتدار نظام سیاسی در رأی‌آوری هر دو جریان رقیب حاضر در انتخابات و فراهم ساختن پشتوانه اجتماعی برای اجرای برنامه‌هایشان ضروری است. بر این اساس حامیان نامزدها در این دور از تبلیغات سهم بیشتری از تمرکز خود را بیش از دفاع از برنامه‌ها و سیاست‌ها بر دعوت از مردم به مشارکت فعال در انتخابات قرار داده و تبعات ناشی از انفعال در قبال انتخابات برای آینده کشور را هشدار دادند.
با وجود این دومین روز از فرصت تبلیغات نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی سپری شد که یکی از نامزدها با انجام دو سفر انتخاباتی، یک نشست دانشگاهی و بازدید از یک نمایشگاه بین‌المللی برنامه‌ای پرتکاپو و فعال داشت اما از اردوگاه کاندیدای رقیب به واسطه دچار شدن او به بیماری چندان تحرکی بروز نیافت.
عصر دوشنبه بود که در شبکه‌های اجتماعی شایع شد مسعود پزشکیان به دلیل دچار شدن به بیماری در اولین مناظره تلویزیونی دور دوم انتخابات حضور نخواهد داشت. با این حال اگر چه الهام فخاری، سخنگوی ستاد استان تهران پزشکیان شایعات منتشر شده را تکذیب کرد و گفت برنامه‌های تبلیغاتی او از پیش تعیین شده و پزشکیان در همه آنها حضور خواهد داشت اما طی دو روز گذشته کمتر خبری از حضور این نامزد ریاست جمهوری در اجتماعات انتخاباتی منتشر شد و بعضاً این مشاوران و اعضای ستاد بودند که به اظهار نظر و حضور در میان مردم اقدام کردند.
حضور جلیلی در جمع مردم یزد و گرگان
سعید جلیلی روز گذشته در قالب سفرهای انتخاباتی خود ابتدا به یزد رفت، سپس در بازگشت به تهران ودر حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ با فعالان اقتصاد دیجیتال دیدار کرد و بعد به گرگان رفت تا در مصلای این شهر با مردم سخن بگوید و سپس به تهران بازگشت تا پیش از برگزاری اولین مناظره در دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی کند. جلیلی در میدان امیر چخماق یزد و در میان حامیان خود در یزد طی سخنانی با بیان اینکه «دولت را با ۱۵۰۰ تحریم تحویل شهید رئیسی دادند، در حالی که با ۸۰۰ تحریم تحویل گرفته بودند»، گفت: «نوجوانان ما خاطرشان هست که می‌گفتند ما راهبرد فشار حداکثری را علیه ایران به کار می‌بریم، نتیجه آن چه شد؟ ملتی که خودش را باور داشت ایستاد و از حقوق خودش دفاع کرد».او با بیان این عقیده که «ضعف را نه با ضعف که با قدرت می‌شود برطرف کرد»، افزود: دولت وقت نامه نوشت اگر فلان موضوع امضا نشود ما در اسفند حقوق هم نمی‌توانیم بدهیم. الان کشور نه تنها حقوق می‌دهد بلکه پیشرفت‌های بسیار داشته است. این نامزد ریاست جمهوری در جمع مردم گرگان نیز اظهار داشت: عوض اینکه از مردم عذرخواهی کنند دوباره همان نسخه غلط منسوخ را برای مردم می‌پیچیدند. ضعف را با ضعف نمی‌توان برطرف کرد. ملتی می‌تواند موفقیت‌های خود را ادامه دهد که تعامل گسترده و سازنده با جهان داشته باشد نه تعامل حداقلی و از موضع ضعف. امروز ملت می‌داند برای استفاده از یک جهان فرصت یک تعامل گسترده باید وجود داشته باشد. ملت ما انتخاب خواهد کرد تا جهش خود را شکل دهد. جلیلی در این سخنرانی ادامه داد: فرصت، این مردم و جوانان عزیز هستند که امروز همه دارای تحصیلاتند. حق مردم این است که نه تنها شغل داشته باشند بلکه باید هرکدام از اینها برای کشور افتخار آفرینی کنند. وی مردم را بزرگ‌ترین ثروت جامعه دانست و گفت: قطعاً با استفاده از استعدادهای مردمی به قله‌های پیشرفت خواهیم رسید.

وعده جلیلی برای افزایش سرعت اینترنت
سعید جلیلی روز گذشته در نشستی با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه‌ای برای فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده است و دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند، سرعت اینترنت را غیر قابل دفاع دانست و وعده داد: در طول چهار سال ریاست جمهوری سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد چرا که این میزان حداقل است و اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است.
او در عین حال افزود: وقتی از یک جهان فرصت سخن می‌گوییم حتماً یکی از آنها فرصت اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی است و باید از این فرصت‌ها استفاده حداکثری کرد؛ تا این فرصت خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، صنعت حتی فرهنگ و آموزش پرورش نشان دهد.
جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه «شعار من به‌خاطر ادبیاتش و جملات قشنگ نیست. بلکه شعار باید عصاره و خلاصه رویکرد و برنامه نامزد برای کشور باشد. وقتی از یک جهان فرصت صحبت می‌کنیم، از مجموعه‌ای از نیروی انسانی متخصص صحبت می‌کنیم که آماده جهش برای ایران هستند»، گفت: مردم هستند که انتخاب نهایی را انجام می‌دهند و ما مردم سالاری خود را به رخ جهان می‌کشیم، اما همین مردم فردای روز انتخابات نباید کنار گذاشته شوند بلکه باید به هر ایرانی متناسب با استعدادش، نقشی برای جهش کشور سپرد.

تغییر موضع ستاد پزشکیان
درباره قیمت بنزین
تنها فعالیت تبلیغی شخص مسعود پزشکیان روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس رقم خورد. او در باز نشر یک مطلب منتشر شده در این شبکه از سوی حساب کاربری منتسب به سعید جلیلی نوشت: با خط بدون فیلتر، توییت زده‌اند؛ برای اینترنت مردم، «طرح صیانت» تجویز می‌کنند. سفره خوب برای خودشان است و سفره خالی برای مردم. وی رقیب انتخاباتی خود را مخاطب قرار داد و افزود: «آقای جلیلی، من که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ارائه نداده‌ام اما از شما می‌خواهم بگویید آیا قیمت بنزین پس از اجرای طرح «وان» در دولت شما کمتر از ۶۰ هزار تومان است؟ » این اظهار نظر در حالی بود که روز یکشنبه رئیس ستاد پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگاران از برنامه دولت او برای رساندن تدریجی  قیمت بنزین به 25 هزار تومان سخن گفته بود.   موضعی که باعث شد روز گذشته حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی پزشکیان در بیانیه ای اعلام کند که در دولت احتمالی پزشکیان قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد. او با بیان اینکه روشن است که در این شرایط معیشتی مردم چیزی از زندگی آنها نباید کم شودو دولت نباید به هیچ وجه به حداقل موقعیت زندگی مردم طمع کند، اظهار کرد: در بحث بنزین ما ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه داریم که ۲۰ تا ۲۵ درصد از آن هدر می‌رود و قاچاق می‌شود و گیر رانتخواران می‌آید. پزشکیان می‌گوید این را صرف بهداشت و آموزش و پرورش در روستا‌ها بکنیم. مردم بنزین موردنیازشان را به قیمت امروز کماکان در اختیار خواهند داشت.
روز گذشته و در شرایطی که به نظر می‌رسید دچار شدن مسعود پزشکیان به بیماری برنامه‌های تبلیغاتی ستاد او را با اخلال مواجه کرده، اعضای ستاد انتخاباتی این نامزد ریاست جمهوری و نیز برخی شخصیت‌های حامی‌اش با صدور بیانیه‌هایی به دعوت از مردم به مشارکت در انتخابات و جلب آرای آنها پرداختند. از جمله حسن روحانی رئیس جمهور پیشین که در بیانیه‌ای از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیر دعوت کرد و آن را به زعم خود انتخاب بین دو راه و جهت‌گیری کاملاً متفاوت دانست؛ انتخاب بین پیشرفت واقع‌بینانه و یا عقبگرد خیالبافانه؛ انتخاب بین تعامل عزتمندانه یا تحقیر بین‌المللی. انتخابی که با «رأی دادن و ندادن» سرنوشت حداقل یک دهه آینده را رقم می‌زند. او در این بیانیه افزود: من رأی دادن را قبل از آنکه وظیفه بدانم حق افراد می‌دانم. اما ما بجز حق، در برابر «کشور» خود (که فراخ‌تر از جناح و قوم و قشر و حتی حاکمیت است) مسئولیت و حتی تکلیف (مدنی) داریم. ایران خانه مشترک همه ماست و در برابر سیلی ویرانگر نمی‌توانیم بگوییم ما مسئولیت نداریم. در برابر سوراخ کردن این کشتی همه ما مسئولیم و نمی‌توانیم بگوییم به ما ربطی ندارد. یا همه با هم غرق می‌شویم یا همه با هم به ساحل می‌رسیم.
رسانه‌های حامی پزشکیان همچنین روز گذشته ویدیوی بخشی از سخنان این نامزد ریاست جمهوری را باز نشر کردند که او با حضور در اجتماع هوادارانش در ورزشگاه نسیم‌شهر گفت: بروند بگردند و ببینند چه در زندگی خودم، چه در زندگی خانواده و فرزندانم، اگر چیزی از بیت المال برداشتم، مرا جلوی چشم مردم اعدام کنند. همچنین ویدیویی از سخنان ظریف در میان جمعی از مردم منتشر شد که در خلال آن مدعی شد: «اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود، خود سنگ‌انداز، امور را در دست دارد؛ می‌خواهد پهنای اینترنت را کم کند و همه چیز را فیلتر کند، اما اگر پزشکیان رئیس جمهور شود با سنگ‌اندازی جلیلی مبارزه می‌کند. برای حذف سنگ‌انداز باید به کسی رأی داد که با او همکاری نمی‌کند».

 

برش

سلامت انتخابات در رصد نهادهای ناظر
مسئولان نهادهای ناظر و ذیربط در انتخابات در اظهارات صریحی بر سلامت برگزاری انتخابات و در عین حال برخورد بی‌اغماض با هر گونه تخلف انتخاباتی تأکید کردند. به گزارش ایرنا، روز گذشته حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه از همه مسئولان ذیصلاح در دادسرا و دادگاه خواست در قبال گزارش‌ها و شکایات واصله از مراجع ذیربط یا مردم در مورد انتخابات، دقت و سرعت‌ عمل به خرج دهند و به این گزارش‌ها و شکایات، بدون تبعیض و اغماض رسیدگی کنند . هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم دیروز در سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه با وجود اینکه پیگیری‌ها و تماس‌هایی از سوی شورای نگهبان با نامزدها و ستادهایشان برقرار شد، هیچ کدام شکایت و اعتراضی نسبت به روند برگزاری مرحله اول انتخابات نداشتند. با وجود برگزاری انتخابات روز جمعه در نهایت امنیت و سلامت نهادهای مسئول تأمین امنیت انتخابات ناچار به برخورد با عده معدودی از اخلالگران در نظم عمومی در این روز خاص شدند. روز گذشته اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در این باره اعلام کرد: در روز برگزاری انتخابات ۵۸ نفر به دلایلی همچون ایجاد اخلال در شعب اخذ رأی و یا درگیری میان هواداران، بازداشت شدند که البته اکثر آنها در پایان همان روز نیز آزاد شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی