صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

خرید تضمینی گندم به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

نفیسه امامی
خبرنگار

تولید محصول استراتژیک گندم که نقش مهمی در اقتصاد و سیاست کشور دارد، در دولت سیزدهم جهش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد و تداوم تولید این محصول برای سومین سال متوالی کشور را از واردات بی‌نیاز کرده و در تأمین گندم نانوایی‌ها و بخش صنف و صنعت به خودکفایی خواهد رساند.
برآوردها حاکی از آن است که امسال 14.5 تا 15 میلیون تن گندم تا پایان شهریورماه از مزارع آبی و دیم برداشت شود و با توجه به این میزان تولید، نیازی به واردات گندم وجود نخواهد داشت.
با توجه به ادامه خرید تضمینی گندم و براساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، خرید تضمینی گندم به مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از مجموع گندم‌های خریداری شده از کشاورزان، به ترتیب استان‌های خوزستان با حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، گلستان با حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان و فارس با بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان، رتبه‌های اول تا سوم خرید گندم را در بین ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده‌اند.
سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» درباره آخرین میزان خرید تضمینی گندم در کشور گفت: بر اساس اطلاعاتی که در سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران از ابتدای سال جاری تا ظهر روز یکشنبه 10 تیرماه قرار دارد، 5 میلیون و 730 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است که این میزان در قیاس با مدت مشابه سال قبل 500 هزار تن و معادل 10 درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: گندم‌های خریداری شده به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که معادل 40 درصد از مطالبات آنها پرداخت شده است.
سهرابی با اشاره به استان‌هایی که بیشترین میزان تولید را داشته‌اند، افزود: از مجموع این میزان گندم خریداری شده از کشاورزان، به ترتیب استان‌های خوزستان با حدود یک میلیون و 618 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 25 هزار تن، فارس با 690 هزار تن، ایلام با 320 هزار تن و خراسان رضوی با 300 هزار تن خرید گندم بیشترین میزان خرید گندم را در بین ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده‌اند.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: میزان رطوبت گندم‌های تولید شده کمتر از 10 درصد و میزان افت مفید 1.22 درصد و میزان افت غیرمفید 1.23 درصد بوده است.
سهرابی درباره روند عملیات برداشت در استان‌های کشور گفت: عملیات برداشت در اقلیم معتدل و سرد مانند استان‌های کرمانشاه، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و قزوین ادامه دارد.
وی افزود: خرید تضمینی گندم در استان‌های گرمسیر در انتها قرار دارد و در حال حاضر تمرکز عملیات برداشت در اقلیم‌های معتدل سرد و سرد است.
بر اساس این گزارش، عملیات برداشت از هفته اول فروردین ماه در استان‌های گرم و خشک جنوب آغاز و تا پایان شهریورماه در استان‌های سرد کشور ادامه می‌یابد.  شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده است استان‌های خوزستان، گلستان و فارس در مجموع ۵۹ درصد از کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان، سهم استان‌های خوزستان ۲۹ درصد، گلستان ۱۸ درصد و فارس ۱۲ درصد و سهم ۲۸ استان دیگر کشور، ۴۱ درصد است. روند پرداخت مطالبات گندمکاران به ترتیب زمان تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی گندم، از سوی دولت در جریان است و در ۱۰ استان کشور ادامه دارد .

جستجو
آرشیو تاریخی