صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دور نخست انتخابات زودهنگام مجلس فرانسه روز گذشته برگزار شد

خیز بلند لوپن به سوی الیزه

 امیر فرشباف
خبرنگار


دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه روز گذشته زیر سایه هراس‌افکنی حزب لیبرال محافظه‌کار حاکم علیه ملی‌گرایان برگزار شد. رسانه‌های وابسته به حزب حاکم و طرفداران اروپاگرایی با القای این انگاره که «نتیجه این انتخابات می‌تواند برای اولین بار از زمان نازی‌ها، دولت فرانسه را در دست نیروهای ملی‌گرا و راست رادیکال قرار دهد»، سعی در تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات داشتند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از شکست سنگین در انتخابات پارلمان اروپا تصمیم به انحلال مجلس این کشور و انتخابات زودهنگام گرفت؛ اقدامی که ناظران آن را قماری محکوم به شکست می‌دانند؛ چراکه اقبال به جریان‌های راستگرا و چپ در فرانسه بیش از حزب رنسانس مکرون است.

گردش به راست اروپا
طبق گزارش گاردین، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حمایت از حزب راستگرای «اجتماع ملی» در روزهای اخیر تقویت شده است. به طور کلی پس از انتخابات پارلمان اروپا، جریان‌های راستگرا که مدافع هویت ملی کشورها و ارزش‌های دینی و اخلاقی و خانوادگی اروپایی هستند، موقعیت خود را در برابر رقبای چپ و محافظه‌کار تثبیت کردند.
جنگ اوکراین، تشدید قوانین سختگیرانه اجتماعی، تضییع ارزش‌های خانوادگی و هنجارهای عمومی انسانی، مسأله فلسطین و جنایات اسرائیل در غزه و مشکلات فزاینده اقتصادی مثل افزایش نرخ تورم از اصلی‌ترین بسترهای گرایش مردم فرانسه و سایر ملل عضو اتحادیه اروپا به این جریان است.
دولت مکرون با طرح علنی این موضوع که مانعی برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین نداریم و با ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین در مرکز انتقاد جریان‌های ملی‌گرا قرار گرفت. حمایت از رژیم صهیونیستی نیز دیگر محمل حمله جناح‌های راست و چپ به او بود. به گفته یکی از اعضای مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، حزب اجتماع ملی به دنبال صلح است، اما بار آن را بر دوش اوکراین خواهد گذاشت.
تشدید مشکلات اقتصادی مانند افزایش نرخ تورم و وضع قوانین ریاضتی اجتماعی مانند افزایش سن بازنشستگی در فرانسه یکی از چالش‌های بنیادی برای مکرون بود که از ژانویه سال گذشته تاکنون نگاه بسیاری از شهروندان فرانسوی نسبت به او و حزبش را منفی و فضا را برای اقبال مردمی به رقبایش که طرح‌های حمایتی جذاب‌تری را تبلیغ می‌کنند، مهیا کرده است. جریان لیبرال محافظه‌کار همچنین به بهانه دفاع از دموکراسی، پیوسته از توهین به ادیان و تضییع ارزش‌های اخلاقی و عمومی دفاع کرده و همین موضوع باعث کاهش محبوبیت حزب حاکم و شخص امانوئل مکرون شده است.
 
چپ و راست مخالف اسرائیل
یکی از دلایل نگرانی حزب مسلط از روی کارآمدن «اجتماع ملی»، مخالفت این جریان با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و این نگرانی را از طریق زدن برچسب «یهودستیز» ابراز می‌کنند. به گزارش یورونیوز، یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه می‌گوید: «اجتماع ملی از نظر تاریخی با یهودستیزی درگیر بوده است، اما تمایل دارد که در کنار اسرائیل تلقی شود. با این حال، در مورد این موضوع آنها سعی می‌کنند موضعگیری خیلی مشخصی از خود ارائه ندهند.» ائتلاف چپگرای «جبهه مردمی نوین» هم که حمایت قوی‌تری از اوکراین می‌کند، خواهان جذب رأی مسلمانان بوده و خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین و وضع تحریم تسلیحاتی اسرائیل شده است.
در شرایطی که رأی‌دهندگان فرانسوی در انتخابات پیش ‌رو درگیر مشکلات داخلی‌اند، اما فرانسه تضعیف شده با توجه به افزایش مشکلات، درگیری‌ها و تهدیدهای بین‌المللی، می‌تواند نقطه ضعفی برای اروپا و جهان محسوب شود. به گزارش گاردین، اکثر تحلیلگران معتقدند که محتمل‌ترین نتیجه، ایجاد پارلمانی دوقطبی است، جایی که اجماع بین جناح‌های راست رادیکال و چپ و تعداد کمتری از متحدان مکرون تقریباً غیرممکن خواهد بود و منجر به بروز فلج سیاسی در فرانسه می‌شود. برتری هر یک از احزاب راست رادیکال و چپ در فرانسه می‌تواند این کشور را به متحدی کمتر قابل اعتماد برای غرب تبدیل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی