صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

به دنبال تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی و سازمان ملل صورت می گیرد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در «ریسباف» اصفهان


معاون گردشگری کشور از راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در محل کارخانه «ریسباف» اصفهان به‌دنبال تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و سازمان گردشگری ملل متحد خبر می‌‌دهد.
راه‌اندازی این مرکز بین‌المللی همزمان با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران و زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از سوی ایران پیشنهاد شد. حالا علی‌اصغر شالبافیان، با اشاره به تفاهمنامه بین سازمان گردشگری ملل متحد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: مرکز بین‌المللی با موضوع توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی صنایع‌دستی، توسط ایران پیشنهاد شد و پس از بررسی در ساختار سازمان گردشگری ملل متحد در کمیسیون مشترک آسیا نیز تحقیق و مورد تأکید قرار گرفت و از سوی دبیرکل این سازمان، اهمیت این موضوع عنوان شد و به‌عنوان یک اقدام مهم و مبتکرانه از سوی جمهوری اسلامی ایران، معرفی و به‌دنبال آن تفاهمنامه بین سازمان گردشگری ملل متحد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضا خواهد شد.
به گفته معاون گردشگری کشور، مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی به محلی برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی از مراکز مختلف دنیا با هدف توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی در حوزه صنایع‌دستی کشورهای مختلف تبدیل خواهد شد.
 او می‌گوید: این مرکز در محل کارخانه ریسباف اصفهان دایر خواهد شد و با توجه به مصوبه حمایتی دولت سیزدهم مبنی بر واگذاری این کارخانه به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با توجه به مرمت مجموعه و افتتاح آن، می‌تواند نویدبخش این باشد که با ایجاد این مرکز شاهد آمد و شد و تبادل بین هیأت‌های تجاری صنایع‌دستی و هنرمندان مختلف باشیم که با افتتاح این مرکز حوزه صنایع‌دستی و گردشگری رونق خواهد گرفت.

شهر نساجی
در پیشینه صنعتی اصفهان 14 کارخانه نساجی وجود داشت که از اصفهان، شهری مهم در نساجی و تولید صنعتی ساخته بود. «ریسباف» تنها بازمانده صنعت نساجی و تنها کارخانه‌ای است که از زمان‌های دور در اصفهان به یادگار مانده است.
کارخانه ریسباف از مجموعه باغ‌های به جا مانده از عصر صفوی است که به‌عنوان نخستین پارک صنعتی کشور بنا نهاده شده است.
شروع به کار این مجموعه به سال ۱۳۱۱ باز می‌گردد و پس از آن این مجموعه ارزشمند فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سرگذاشته است. این مجموعه در جنگ جهانی اول در تولیدات کشور نقش‌آفرینی کرده و در خودکفایی کشور در آن بازه زمانی مؤثر بوده است، اما با گذشت زمان و ورود تکنولوژی‌های جدید به روز نشده و به‌دلیل طلب‌هایی که بانک ملی داشته به تملک این مجموعه درآمده و از دهه ۸۰ این مجموعه زمینگیر و تعطیل شد.

موزه بزرگ اصفهان
نخستین‌بار در دولت نهم بود که استاندار وقت اصفهان اعلام کرد، قصد خرید این کارخانه و تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان را دارد، اما به نظر می‌رسد به‌دلیل توافق نکردن با بانک ملی، این اتفاق عملیاتی نشد.
شهردار اصفهان سال 1393 اعلام کرد که شهرداری برای احداث موزه صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف در سال‌جاری بودجه‌ تعیین کرده است، اما به‌دلیل پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط، فعالیت خود را متوقف کرد. در نهایت در دی سال ۹۵ قرارداد واگذاری کارخانه ریسباف اصفهان از سوی یکی از بانک‌ها به وزارت راه و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و مدیرعامل این بانک امضا شد تا واگذاری این کارخانه و اجرای عملیات تغییر کاربری و تبدیل آن به موزه در شکل رسمی به حرکت خود ادامه دهد. در سال‌های اخیر میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری اصفهان پیگیری‌های مکرری انجام دادند تا این کارخانه را به موزه بزرگ اصفهان تبدیل کنند. سرانجام در سال 1402 این طلسم پس از سال‌ها با توافق و تعامل میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری با بانک ملی شکسته شد و با مصوبه هیأت وزیران مالکیت این مجموعه به میراث فرهنگی منتقل شد تا رؤیای زنده شدن ریسباف و تبدیل کاربری آن به فضای فرهنگی محقق شود.

جستجو
آرشیو تاریخی