صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

وزیر نیرو در مراسم افتتاح 42 طرح آب و برق خبر داد

رکورد تأمین برق در گرمای 50 درجه

۴۲ طرح‌ صنعت آب‌و‌برق در چهار استان هرمزگان، کرمان، اردبیل و مرکزی با اعتبار بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان و ۸۱۴ طرح جهاد آبرسانی روستایی در ۲۶ استان به بهره‌برداری رسید.
صبح روز پنجشنبه - ۷ تیر- با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو طرح‌ جهاد آبرسانی در ۸۱۴ روستا واقع در ۲۶ استان کشور و ۴۲ طرح‌ صنعت آب‌و‌برق در استان‌های اردبیل، کرمان، هرمزگان و مرکزی در مجموع با اعتبار بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان در قالب طرح «خدمت ماندگار» به‌صورت همزمان افتتاح شد.
وزیر نیرو  با بیان اینکه ایران در حوزه ظرفیت تولید برق در جهان رتبه هفتم و در آسیا رتبه سوم را دارد، گفت: اکنون ۲۲ هزار مگاوات واحد نیروگاهی در حال احداث بوده و تنها احداث ۸ هزار واحد نیروگاهی نیاز است تا اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه تولید برق محقق شود. علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه در بخش اول تلاش شد تا ظرفیت تولید برق کشور افزایش یابد، ادامه داد: علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق، موضوع تعمیر و توسعه نیروگاه‌های کشور نیز به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: برخی از نیروگاه‌های کشور بیش از ۱۳ سال بود که از رده خارج شده بود و نیاز به بازسازی اساسی چه در بخش نیروگاه‌های برقابی و چه در بخش حرارتی وجود داشت، بر همین اساس با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی امر تعمیر و بازسازی این نیروگاه‌ها اجرایی شد.
وزیر نیرو با اشاره به گرمای شدید هوا در سه هفته گذشته و افزایش نیاز مصرف برق کشور بویژه در استان خوزستان بیان کرد: در سه هفته گذشته به مدت ۱۰ روز دمای هوا در استان خوزستان به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید که بر‌اساس اعلام سازمان‌های هواشناسی این اتفاق یک پدیده نادر بود و همین موضوع سبب شد تا صنعت نیروگاهی کشور با تمام ظرفیت وارد مدار شود. وی از رسیدن به ظرفیت تولید برق لحظه‌ای نیروگاه‌های برقابی کشور به ۱۱ هزار مگاوات در روزهای گرم سال‌جاری خبر داد.
وزیر نیرو در ارتباط با نحوه مدیریت برق موردنیاز بخش‌های مختلف صنعتی نیز بیان کرد: در بخش صنعت نیز چیزی حدود ۵۶۰ هزار صنعت کوچک کارگاهی که برای بیش از ۵ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند، بدون هیچ‌گونه محدودیتی برق دریافت کردند. وی اضافه کرد: در بخش صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که این صنایع تنها یک روز بر‌اساس قانون کار تعطیل باشند و ۶ روز دیگر هفته به صورت پایدار برق دریافت کنند.
محرابیان تصریح کرد: ایران رتبه اول تولید برق منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد و در آسیا نیز بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در جایگاه سوم قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه میزان افزایش ظرفیت تولید برق در دولت‌های پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و بیان کرد: در دولت آقای هاشمی سالانه ۵.۳ تراوات ساعات انرژی برق به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و در دولت آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی نیز به ترتیب ۹.۱ تراوات ساعت، ۱۰.۸ تراوات ساعت و ۸.۷ تراوات ساعت به ظرفیت تولید برق اضافه شد، اما در دولت شهید رئیسی با وجود عمر کوتاه دولت ۱۵.۲ تراوات ساعت به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

 

بــــرش

امام راحل، شهید بهشتی و شهید رئیسی
وجوه اشتراک متعددی داشتند
سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه همچنان در بخش آب و برق مشکلاتی داریم، اما دیگر با بحران مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: شهید رئیسی همه راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات در زمینه تأمین آب و برق پایدار را دنبال کرد و امروز طرح‌های متعددی در زمینه ساخت و توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، تلاش برای ارتقای راندمان نیروگاه‌های موجود، آب‌رسانی از دریا، بازچرخانی آب، تصفیه پساب‌ها، استفاده از منابع آب ژرف و تنظیم‌گری منابع موجود در حال اجراست. محمد مخبر صبح روز پنجشنبه در مراسم افتتاح 42 طرح صنعت آب و برق وزارت نیرو در استان‌های مختلف کشور، به تقارن اربعین شهدای خدمت با هفتم تیر سالروز شهادت 72 تن اشاره کرد و گفت: امام راحل، شهید بهشتی و شهید رئیسی وجوه اشتراکی داشتند که اولین آنها مظلومیت آنان بود. این سه بزرگوار علاوه بر مظلومیت در زمینه پایبندی به معنویت و برخورداری از تقوای درونی نیز وجوه مشترک زیادی داشتند. سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه انصافاً شهید رئیسی بابت فشارهایی که روی مردم بود بسیار ناراحت بود و زجر می‌کشید و این ناراحتی در تمام رفتارها و افکار او قابل مشاهده بود، اظهار داشت: آنچه به شهید رئیسی قدرت می‌داد که با وجود انبوه مشکلات، فشارها و سختی‌های فراوان به شکلی خستگی‌ناپذیر کار کند، عشق به مردم و شوق خدمت به آنها بود. در طول حدود دو سال و 10 ماه که ایشان رئیس جمهور بود هیچ‌گاه نشد یأس و ناامیدی در ایشان ببینیم. همچنین ایشان به طور جدی بر تکیه به ظرفیت‌های داخلی باور داشت و همین نگاه کمک بسیاری به پیشرفت امور کرد. سرپرست ریاست جمهوری در بخش بعدی سخنانش با بیان اینکه در روزهای آغاز به کار دولت مردمی حدود 15 استان کشور با تنش آبی شدید مواجه بودند، تصریح کرد: ناترازی برق نیز همه استان‌ها و به طور کلی روند توسعه و اداره امور کشور را با مشکل مواجه کرده بود، اما با تلاش‌های وزیر نیرو و پشتیبانی و حمایت‌های شهید رئیسی امروز شاهدیم که با به ثمر رسیدن طرح‌های کوتاه مدت، وضعیت تا حدود زیادی بهبود یافته و با به ثمر رسیدن طرح‌های میان و بلندمدت وضعیت باز هم بهتر خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی