صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

بایدن و ترامپ یکدیگر را بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواندند

راند اول را ترامپ برد

مناظره پر سر و صدای دو نامزد سن و سال ‌دار امریکایی برای نشستن برکرسی ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده صبح جمعه به وقت تهران با میزبانی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی، با واکنش‌های زیادی در بین رسانه‌ها و کارشناسان همراه بود. جو بایدن 81 ساله و دونالد ترامپ 77 ساله هرکدام با سابقه 4 سال ریاست جمهوری بر ایالت‌های مختلف امریکا روبه‌روی هم ایستادند و یا زبان به انتقاد باز کردند یا با الفاظ ناشایست یکدیگر را متهم به بدترین رئیس‌جمهور تاریخ امریکا کردند.
ما حصل این مناظره چند ساعته که با بی‌تفاوتی و دست ندادن دو نامزد میدان رقابت ریاست جمهوری امریکا آغاز شد، بسیاری از نظرها و تحلیل‌ها را به سمت میلیاردر نیویورکی متمایل کرد، عدم توانایی بایدن در رویارویی با ترامپ بسیاری از دموکرات‌ها را بر آن داشت تا به جابه‌جایی نامزد دموکرات‌ها فکر کنند.
هرچند جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهور این کشور بعد از این مناظره در مقابل جمعیتی به بایدن آفرین گفت اما کاملا هریس، معاون اول ایالات متحده هم در واکنش به نگرانی‌ دموکرات‌ها درباره عملکرد «ضعیف» جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ گفت اگرچه بایدن در آغاز مناظره «کمی کند و آهسته» بود اما در پایان قوی ظاهر شد.
پیشنهاد تعویض نامزد دموکرات‌ها بعد از اولین مناظره بین دو نامزد این انتخابات آنقدر جدی شده است که ایلان ماسک میلیاردر و مدیر ارشد اجرایی تسلا و ایکس در واکنش به مناظره روز گذشته میان جو بایدن و دونالد ترامپ گفت: این مناظره بهانه‌ای برای عوض کردن رئیس‌جمهور کنونی با نامزدی دیگر از حزب دموکرات بود.
به رغم عدم تسلط و حضور ذهن و صدای ضعیف جو بایدن برای بحث و اظهار نظر در خصوص مسائل مطرح شده در طول مناظره، اما کمپین انتخاباتی او مدعی شدند جو بایدن سرما خورده است و او چشم‌اندازی پیروزمندانه برای آینده امریکا ترسیم کرده است. در مقابل، تحلیلگران سیاسی امریکا معتقدند در اولین مناظره عملکرد بایدن ضعیف بود و نقطه ضعف او و ناتوانی‌اش ممکن است این امکان را به او ندهد تا دور دوم ریاست‌جمهوری را به پایان برساند. رسانه‌های امریکایی هم در واکنش به آنچه بین دو رقیب انتخاباتی برای رسیدن به کاخ سفید گذشت بی‌توجه نبودند، نیویورک تایمز نوشت: «عملکرد متزلزل بایدن در مناظره، دموکرات‌ها را ترسانده است»، آتلانتیک این‌گونه تیتر زد: مناظره‌ای فاجعه بار برای بایدن. نشریه هیل هم این‌گونه بازتاب داد: مناظره بد برای بایدن. نشریه فوربس هم از شروع به کار دموکرات‌ها برای ایجاد نام‌های جایگزین به‌جای بایدن خبر داد. نیکلاس کریستوف، ستون‌نویس روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها بعد از مشاهده عملکرد جو بایدن در مناظره اول با دونالد ترامپ گفت که رئیس‌جمهور امریکا باید از انتخابات کناره‌گیری کند. به دنبال بالا گرفتن اعتراضات برای کناره‌گیری بایدن از میدان رقابت ریاست‌جمهوری امریکا یکی از مشاوران «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در واکنش به انتقادات از عملکرد بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی، گفت او قصد کناره‌گیری ندارد و به رقابت ادامه خواهد داد. آنچه در مناظره انتخابات امریکا رخ می‌دهد و ماحصل آن، برای بسیاری از رقبا و سایر کشورهای دیگر دنیا اهمیت دارد، هرچند مسکو انتخاب فردی که نسبت به ناتو و اوکراین بدبین باشد را به عنوان برگ برنده روسیه در رقابت‌های ژئوپلیتیک ترجیح می‌دهد اما دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به مناظره روز گذشته ترامپ و بایدن گفت: روسیه هرگز در کارزارهای انتخاباتی امریکا مداخله نکرده و مسکو مناظرات نامزدهای امریکایی را دنبال نمی‌کند.

واکنش ها به نخستین مناظره
 روز گذشته نخستین دور مناظره بین دو کاندیدای ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی در خلال کشمکش‌های سیاسی متأثر از پرونده‌های قضایی دونالد ترامپ و پسر جو بایدن برگزار شد که بخشی از مردم امریکا، به توانایی هر دو نفر برای رهبری کشور اعتماد واقعی نداشته و برخی مقامات هم سکانداری کاخ سفید به دست افراد ناتوان و عاجز را از مصایب دولت و حکمرانی امریکا می‌دانند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات کنونی امریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: «در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما (عین‌الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.» رئیس‌جمهور کنونی امریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ  بعد از این حمله با اذعان به آسیب نظامیان از حمله ایران گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.» بایدن همچنین گفت: «من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.» اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین امریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: «در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی‌توانستند به حماس پول بدهند.» دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی مدعی شد، جنگ‌هایی که در حال حاضر در جریان است با وجود جو بایدن به پایان نخواهد رسید و او امریکا را وارد جنگ جهانی سوم خواهد کرد. وی گفت: اگر ما رئیس‌جمهور واقعی داشتیم این جنگ هرگز آغاز نمی‌شد. او الان بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده که چنین چیزی بی‌سابقه بوده است. بایدن نیز پوتین را جنایتکار جنگی خواند و گفت: «شما فکر می‌کنید او در اوکراین متوقف خواهد شد؟»
ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مخالفان سیاسی‌اش را هدف تعقیب قضایی قرار خواهد داد، گفت: «پسر ایشان (بایدن) یک مجرم دادگاهی است.» در پاسخ به او، جو بایدن گفت که دونالد ترامپ مسئول حوادث ۶ ژانویه است. او گفت: عاملان این حمله باید در زندان باشند، اما ترامپ می‌خواهد آنها را آزاد کند. ترامپ اما اضافه کرد: «۶ ژانویه ما در سراسر دنیا مورد احترام بودیم، بعد ایشان سر کار آمد و ما الان مثل یک مشت آدم احمق شده‌ایم. حیثیت ایالات متحده تحت رهبری این مرد وحشتناک شده است.»
ترامپ در بخش دیگری با اشاره به حمایت امریکا از ناتو گفت: «تنها دلیلی که او (بایدن) می‌تواند با ناتو بازی کند این است که من آنها را وادار کردم صدها میلیارد دلار پول بدهند. آنها در یک جلسه خیلی محرمانه در سال ۲۰۱۸ از من پرسیدند، از ما در برابر روسیه محافظت خواهید کرد؟ گفتم اگر پول ندهید این کار را نخواهم کرد.»
بایدن ایده ترامپ برای خروج از ناتو را «احمقانه» توصیف کرد و گفت، تو نمی‌توانی ناتو را تحمل کنی؟
دونالد ترامپ در مورد جنگ غزه گفت: اگر من رئیس‌جمهور امریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی‌کرد و اکنون نیز باید به اسرائیل اجازه داد که برود و کار را تمام کند. اما بایدن نمی‌خواهد این کار انجام شود. او مثل یک فلسطینی شده است، اما او را دوست ندارند چون فلسطینی خیلی بد و ضعیفی است. بایدن نیز در پاسخ، طرح سه مرحله‌ای خود برای آتش‌بس در غزه را عنوان کرد و گفت که بیشترین حمایت را از اسرائیل کرده و عقیده دارد حماس باید حذف شود.

 

خبر پلاس

مبارزه در زمین دموکرات ها

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در حالی برگزار شد که چالش‌های پیش روی ایالات متحده به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. جنگ اوکراین، جنگ غزه، معضلات اقتصادی، آزادی‌های اجتماعی، تنش‌های چین و تایوان و ظهور راستگرایان در اروپا و جهان از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که دولت امریکا درگیر آنهاست. بایدن درحالی راند اول مناظره در برابر ترامپ را به پایان رساند که از یک‌سو عملکرد ضعیفش در مقابل رقیب و از سوی دیگر، ناتوانی در اداره امور، باعث شده حتی متحدانش گزینه تعویض کاندیدا را طی این مدت کوتاه مطرح کنند. محورهای داخلی که در نخستین مناظره مطرح شدند، شامل مباحث اقتصادی، خدمات رفاهی دولت، آزادی‌های اجتماعی، مدیریت مرزها و ورود مهاجران غیرقانونی، مباحث اقلیمی و زیست‌محیطی می‌شدند. دولت بایدن به پشتوانه حزب دموکرات، پرچمدار خدمات رفاهی دولت و هوادار ورود دولت به این حوزه است و در سال 2020 نیز با همین رویکرد، سعی کرد از سیاست‌های ترامپ در حوزه بهداشت و درمان بویژه ناکارآمدی در دفع کرونا انتقاد کند. با این حال، چالش‌هایی مانند مهاجران غیرقانونی، افزایش آمار جرایم اجتماعی و  قوانین حمل سلاح همچنان دامنگیر دولت بایدن است و این لابی‌های قدرت و ثروت هستند که از وجود این معضلات سود می‌برند و تعارضات گفتمانی دموکرات‌ها با جمهوریخواهان و محافظه‌کاران تاکنون تأثیری در حل آنها نداشته است. در حوزه سیاست خارجی سه پرونده باز جنگ اوکراین، جنگ غزه و تنش‌های فزاینده چین و تایوان برای بایدن به پاشنه آشیل تبدیل شده و درصورت حل و فصل نشدن هر کدام از آنها امکان ضربه جدی به بدنه رأی او وجود دارد، چرا که هر دو پرونده اوکراین و غزه در زمان بایدن فعال شدند و نزاع تایوان و چین نیز در زمان ریاست جمهوری او به اوج خود رسید. اما یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که بایدن و متحدان اروپایی‌اش با آن درگیر هستند، ظهور و تقویت راستگرایی در اروپا و جهان است. پس از انتخابات پارلمان اروپا این نگرانی‌ها به اوج خود رسید و جریان راست رادیکال موقعیت خود را در اروپا تثبیت کرد. این رویداد از چند جهت به ترامپ کمک می‌کند؛ راستگرایان اروپایی همسو با ترامپ - بجز جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا - عمدتاً هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ تسلیحاتی مخالف تداوم جنگ اوکراین و حمایت از کی‌یف در مقابل مسکو هستند. ترامپ در یکی از اظهارنظرهای مشهورش درباره زلنسکی با لحنی تمسخرآمیز گفته بود: «هر سفر زلنسکی به واشنگتن، به معنای کمک مالی 60 میلیارد دلاری جدید به اوکراین است؛ او واقعاً بزرگ‌ترین تاجر در بین تمامی سیاستمداران زنده است.» احزاب راستگرا همچنین مخالف طرح‌های ادغامی اتحادیه اروپا هستند و بر هویت‌های ملی و مستقل دولت‌هایشان تأکید دارند. تضعیف ناتو نیز یکی دیگر از رویکردهایی است که راستگرایان دنبال می‌کنند و محافظه‌کاران و راستگرایان امریکایی ازجمله دونالد ترامپ نیز همواره از به دوش کشیدن هزینه‌های ناتو توسط ایالات متحده انتقاد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی