صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

اعضای کابینه دولت در جمع خبرنگاران چه گفتند؟

از افزایش 60 درصدی تولید نفت تا شکسته شدن رکورد صادرات

در پایان جلسه چهارشنبه هیأت دولت، اعضای کابینه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند. احمد وحیدی توضیحاتی از اقدامات دولت برای اخذ رأی شهروندان ایرانی خارج از کشور ارائه داد. جواد اوجی وزیر نفت از افزایش تولید نفت و صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور احکام بازنشستگی صندوق‌های بازنشستگی خبر دادند.

وحیدی: بیش از 300 شعبه، آماده رأی‌گیری از شهروندان خارج کشور
احمد وحیدی وزیر کشور دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خارج از کشور بیش از ۳۰۰ شعبه اخذ رأی آماده است و مشکلی در این زمینه نداریم.
وی افزود: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از حجاج کشورمان در عربستان حضور دارند اما هنوز عربستان نپذیرفته است که شعبه اخذ رأی در این کشور داشته باشیم و امیدواریم در مدت باقی مانده رضایت مسئولان این کشور را کسب کنیم. وزیر کشور گفت: مشکل دیگر ما مربوط به کشور کاناداست زیرا بسیاری از هموطنان ما در این کشور زندگی می‌کنند و با وجود اینکه کانادا مدعی حقوق بشر است تاکنون نپذیرفته است که انتخابات آنجا برگزار شود اما در باقی موارد وزارت امور خارجه طبق مسئولیت‌های خود اقدامات داخلی را انجام داده است.
وحیدی همچنین با اشاره به اینکه مهلت نامزدها برای تبلیغات ساعت 24 چهارشنبه به پایان می‌رسد، گفت: از روز پنجشنبه تبلیغات در فضای عمومی و فضای مجازی ممنوع است و نامزدهای ریاست جمهوری باید اخلاق انتخاباتی را تا آخرین مرحله رعایت کنند و ستادها هم مراقبت کنند از تخریب و اتفاقات ناهنجار جلوگیری کنند زیرا نظارت خواهد شد .

مرتضوی: احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی صادر می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با حضور در جمع خبرنگاران درباره واریزی علی‌الحساب به حساب بازنشستگان توضیح داد: قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد و طبق آن، احکام بازنشستگان را در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی صادر خواهیم کرد.
وی افزود: دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تأمین کرده است و برای صندوق تأمین‌ اجتماعی هم بحث شد، چون گفته شده از محل فروش سهام شرکت‌ها این منابع تأمین شود و به محض اینکه منابع بیاید، پرداخت انجام می‌شود.
وزیر کار بیان کرد: دستور آقای مخبر این بود که تأمین منابع با قید فوریت تأمین شود؛ امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم، طبق قانون و مصوبه دولت علی‌الحساب منابع تأمین و پرداخت شده و احکام صادر می‌شود و معادل احکام، پرداخت‌ها انجام خواهد گرفت و آنها که کمتر دریافت کرده‌اند اصلاح خواهد شد.
 
اوجی: افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت
جواد اوجی وزیر نفت نیز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گزارشی از آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم ارائه کرد.
اوجی گفت: در سال ۹۸، میانگین تولید نفت ما ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه بوده است، در سال ۹۹ این عدد ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه بوده است. خرداد ۱۴۰۰، به ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار رسیده وقتی دولت آقای رئیسی می‌آید این عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ۱۴۰۳ و ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسید.
 
باقری: سیاست همسایگی شهید رئیسی چهره جدیدی از ایران نشان داد
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه هم در حاشیه نشست هیأت دولت اظهار داشت: ما با اعضای حاضر در نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران بر لزوم کمک‌رسانی سریع و بدون قید و شرط به مردم مظلوم فلسطین در زمینه‌های غذا، دارو، سوخت و تجهیزات پزشکی صحبت‌های خوبی داشتیم.
سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: نشست تهران بستری را جهت تعامل و گفت‌وگوی دیگر مقامات خارجی با یکدیگر فراهم کرد و این نشست مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت.
باقری افزود: نقطه شروع سیاست همسایگی شهید رئیسی اعتماد متقابل سیاسی بود و این با نوع رویکرد ایشان و ورود شهید رئیسی به عرصه سیاست خارجی چهره جدیدی از جمهوری اسلامی ایران نزد کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: امروز همه شاهد هستند که جمهوری اسلامی ایران یک مسیر درست و منطقی را در سیاست خارجی خود دنبال کرد و ما امروز در یک جایگاه ممتاز در عرصه مذاکرات قرار داریم و دولت جدید قاعدتاً با انرژی و نیرویی جدید می‌تواند در مسیری که ما دنبال می‌کردیم، حرکت کند.
 
بهادری جهرمی: رکورد حجم صادرات شکسته شد
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 1403 اظهار داشت: اینکه 40 روز بعد از شهادت رئیس‌جمهور، انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، نشان‌دهنده آمادگی کشور و مردم برای این مسأله مهم است. خط خدمت لحظه‌ای متوقف نشد و انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار می‌شود و تمامی تمهیدات لازم برای آن در نظر گرفته شده است.
سخنگوی دولت گفت: دولت در قالب آیین‌نامه‌ای مصوب کرد از ضمانتنامه شرکت‌های بخش خصوصی که صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارند حمایت کند.  این آیین‌نامه تصویب شد تا حمایت مؤثری از صادرات صورت بگیرد.
بهادری جهرمی افزود: ما در این سه سال رکورد حجم صادرات و تجارت خارجی را رد کردیم و سال 1402 رکورد صادرات 117 میلیارد دلار را شکستیم. این مصوبه کمکی برای صادرات خواهد کرد. وی همچنین اضافه کرد: آیین‌نامه انتظام‌بخشی شرکت‌های دولتی اصلاح شد و برای ساماندهی، نظارت‌پذیری، افزایش بهره‌وری و افزایش سودآوری این شرکت‌ها اصلاحاتی داشتیم و نظام پاداش و پرداخت هیأت مدیره و مدیران عامل هم اصلاح شد تا تنطیم‌گری جدی‌تری صورت بگیرد. پیش از این هم صورتحساب شرکت‌ها نیز منتشرشده بود.
سخنگوی دولت در ادامه گفت: هیأت دولت همچنین مجوز خرید 500 دستگاه خودروی عملیاتی برای وزارت بهداشت صادر کرد تا بتواند در مناطق صعب‌العبور امکان تردد و ارائه خدمات را داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی