مورد عجیب خوان گاریدو

داود عطایی
روزنامه‌‌نگار

انتخاب خوان کارلوس گاریدو مربی اسپانیایی پرسپولیس واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. عده‌ای از هواداران و پیشکسوتان با اشاره به رزومه ناموفق سرمربی سابق ویارئال و رئال بتیس معتقدند گزینه داخلی به مراتب عملکرد بهتری برای هدایت قهرمان لیگ برتر خواهد داشت. از سوی دیگر مدافعان این مربی که سابقه مربیگری در اروپا، آسیا وآفریقا را دارد این‌گونه استدلال می‌کنند که سابقه بین‌المللی در العین امارات و همچنین موفقیت در الاهلی مصر و راجا کازابلانکای مراکش بی‌شک کمک حال سرمربی جدید سرخپوشان خواهد بود. به هر حال پرسپولیس امسال به عنوان قهرمان لیگ برتر ایران مهم‌ترین نماینده ما در لیگ نخبگان محسوب می‌شود. تمام نگاه‌ها چه هواداران و چه پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال به عملکرد آسیایی او دوخته خواهد شد. عوض شدن فرمت مسابقات و افزایش سهمیه تیم‌های رقیب نیز مزید برعلت می‌شود که نحوه حضور پرسپولیس، استقلال و سپاهان در لیگ نخبگان زیر ذره‌بین برود.
اگر سال گذشته درویش با یک انتخاب درست و جایگزینی دستیار آرام و خونسرد گل‌محمدی توانست قهرمانی را برای هواداران میلیونی پرسپولیس به ارمغان بیاورد این بار شرایط فرق می‌کند، اوسمار به طور کامل اتمسفر بازی‌های لیگ برتر را می‌شناخت و به توانمندی بازیکنانش کاملاً آشنا بود. خوان کارلوس گاریدواما با شرایط متفاوت پای به ایران می‌گذارد. اول اینکه دو دستیار اصلی‌اش هموطن او و ناآشنا با جو فوتبال ایران هستند. دوم اینکه با شایعاتی که درباره رقم قراردادش منتشر شده توقعات از سرمربی اسپانیایی بشدت بالاست.
آنگونه که رسانه‌ها نوشته‌اند مدیران سرخ پوشان با قراردادی تقریباً دوبرابری نسبت به رقمی که فولاد خوزستان می‌خواست در گذشته از گاریدو استفاده کند، با وی به توافق رسیده‌اند. بنابراین نخستین انتظار شفاف‌سازی کامل مدیریت باشگاه در مورد رقم قرارداد خوان کارلوس و دو دستیار خارجی‌اش است. اینکه آیا مطابق معمول ایجنت‌ها و دلالان فوتبال با لطایف‌الحیل موفق شدند مدیران و هیأت مدیره باشگاه را مجاب کنند مبلغی فراتر از شایستگی‌های مربی اسپانیایی پرداخت کنند یا قرارداد به گونه‌ای تنظیم شده تا فقط در صورت قهرمانی در لیگ برتر و یا صعود معقول و شایسته در رقابت‌های لیگ نخبگان کادر مربیگری پرسپولیس بتواند از مبالغ مناسب پاداش وآپشن‌ها بهره ببرند.
 به هر صورت هم هواداران تیم نگران هستند هم کارشناسان منتظر شروع رسمی خوان گاریدو تا بتوانند سنگ محکی به عملکرد این مربی اروپایی بزنند. تا اینجای کار واضح است که به دلیل عدم شناخت آقای سرمربی نقل و انتقالات به عهده درویش و بادامکی و کادر مربیان ایرانی خواهد بود. همچنین با توجه به پیشنهاد‌های بسیار اغواکننده تیم‌های پولدار لیگ برتر باید دید مدیران پرسپولیس چند درصد از اسکلت اصلی تیم قهرمان سال گذشته را می‌توانند حفظ کنند. این سؤالات بی‌جواب تا حدود زیادی سرنوشت قهرمان لیگ را مشخص می‌کند و البته به فاصله کوتاه مبارزه همزمان سرخ پوشان در لیگ برتر و لیگ نخبگان آغاز می‌شود.
 آنچه مشخص است هرچه ترکیب بازیکنان و کادر فنی مدعیان قهرمانی لیگ برتر قوی‌تر باشد، لیگ پرهیجان‌تر وجذاب‌تر دنبال می‌شود، بنابراین شروع مقتدرانه پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور، ذوب‌آهن و ملوان باعث خوشحالی است. باید منتظر ماند و دید سایر رقبا با کدام کادر بازیکنان و مربیان وارد آوردگاه لیگ برتر می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی