صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

6 نامزد در 5 مناظره

پیش از برگزاری هر انتخابات ریاست جمهوری، حضور نامزدها در آنتن زنده شبکه‌های تلویزیونی و نقد نظرات یکدیگر، سایر نامزدها می‌تواند در انتخاب فرد اصلح برای تصدی کرسی ریاست جمهوری کشور از سوی مردم، مؤثر باشد. چه آنکه مردم می‌توانند ضمن آشنایی با نقطه نظرات کاندیداها، به مقایسه آنها پرداخته و تصمیم نهایی خود را پیش از حضور پای صندوق‌های رأی بگیرند. سنت مناظره‌ انتخاباتی نامزدها که در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 پایه‌ریزی شد، این بار در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در قالب چند مناظره کم و بیش 4 ساعته برگزار شد. در فاصله زمانی هشت روز، 6 نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل چشم‌های ناظر مردم، به مناظره با یکدیگر نشستند. از 28 خرداد تا روز گذشته(5 تیر)، 5 مناظره انتخاباتی برگزار شد تا هر کدام از کاندیداها ضمن بیان نقطه نظرات و ایده‌های خود برای علاج مشکلات و پیشرفت کشور، به نقد نظرات و کارنامه دیگر نامزدها بپردازند. اقتصاد، فرهنگ، جامعه، سیاست داخلی، سیاست خارجی و کارآمدسازی دولت، موضوعات 5 مناظره برگزار شده بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود. به ترتیب «برنامه هفتم»، «جلب سرمایه‌گذاری خارجی» و «ثبات بخشی به اقتصاد» موضوعات مطرح شده در مناظره اول، «سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر»، «ارتقای نظام سلامت»، و «ارتقای نظام آموزشی و علمی» محورهای مناظره دوم، «سبک زندگی»، «حکمرانی فضای مجازی» و «تولیدات فرهنگی و هنری» سرفصل‌های مناظره سوم، «فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاسی خارجی» و «تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی» محورهای چهارمین مناظره و «کارآمدسازی دولت» محور پنجمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند که هر یک از نامزدها صحبت‌های خود را ذیل این سرفصل‌ها به مردم ارائه دادند. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش از صحبت‌های هر کدام از نامزدها در 5 مناظره برگزار شده را بخوانید.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

باید بگوییم که چگونه وعده‌هایمان را  انجام می‌دهیم

 

مناظره اول
 هر وعده‌ای که می‌دهیم باید بگوییم که چگونه آن را انجام می‌دهیم. در غیر این صورت مردم ناامید می‌شوند و با صندوق‌ قهر می‌کنند.
 برنامه هفتم سیر قانونی خود را طی کرده بود و در مجلسی که همه طوایف در آن هستند، تصویب شد. نماینده‌ای که از الان اجرای این برنامه را زیر سؤال می‌برد بعد از پیروزی نیز اجرای آن را براحتی زیر سؤال می‌برد.
 می شود تورم را تک رقمی کرد و اقتصاد برای این موضوع راه‌حل دارد، اما این موضوع اقتدار می‌خواهد. اقتداری از جنس شهید رئیسی نه از جنس کسانی که معتقدند راه اصلاح امور از سازش با غرب می‌گذرد.
 در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد. روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و برخی روابط قطع بود ولی این مسأله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

مناظره دوم
 سال‌ها تحریم‌ها وجود داشته است، اما چرا عملکرد دولت‌های نهم، دهم و سیزدهم در مقابل تحریم‌ها با دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟
 هزینه‌های درمان باید متناسب شود. نظام بیمه‌ای ما باید میزان پوشش خود را در دهک‌های پایین افزایش دهد. باید پزشک به سایر نقاط کشور بفرستیم و این کارها در دولت شهید رئیسی بخوبی اتفاق افتاد.
 بهترین ظرفیت حوزه سلامت را در منطقه داریم. تکمیل نظام شبکه نیز اهمیت دارد. باید نظام ورزی تحت نظام مراقبه سلامت را گسترش دهیم و برای سالمندان و آسیب دیدگان مراقب سلامت بگذاریم.
 به آموزش و پرورش و آموزش عمومی باید به شکل ویژه پرداخته شود و وزارتخانه آن اصلی‌ترین وزارتخانه کشور است. این میزان بودجه که به آن تخصیص داده شده کم است و باید به ۳۰ درصد به شکل ذره ذره برسد.

مناظره سوم
 دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته‌ایم برخلاف جامعه غرب.
 قطعا نیاز به یک اینترنت سریع و امن داریم. نبود زیرساخت مناسب و توقف آن در کشور، محدودیت‌های فکر نشده و نیروی انسانی مجرب دلیل مشکلات اینترنت کشور است. چرا که این نیروی انسانی در خارج از کشور خریدار بالایی دارد.
 اگر فیلترینگ را برداریم و بسترهایمان را به پیام رسان‌های خارج ببریم و آنان حساب‌های ما را بستند چه باید کنیم؟ اگر کلاهبرداری از مردم انجام شد چه کنیم؟ دیدیم که اینان با عکس حاج قاسم، قهرمان ملی ما چه کردند. مکرون نیز گلایه از اینترنت امریکایی دارد.
 امروز فرهنگ کشور مورد حمله دشمنان است و سریال‌هایی مثل حشاشین می‌سازند تا تاریخ ما را هرگونه که می‌خواهند روایت کنند. نسبت به هجوم به فرهنگ کشورمان باید پاسخ درخور بدهیم.
 باید تولیدات فرهنگی مشترک انجام دهیم و بر اساس اصول و سابقه فرهنگی مشترک این کار را انجام دهیم. در همین مدت کوتاه توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های امریکا برسانیم و قطعاً ادبیات ایران را نیز می‌توانیم ارسال کنیم.
 دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و یارانه بدهد. به تفریح و فرهنگ خانواده‌ها باید یارانه داده شود. کارت هوشمندی طراحی کردیم تا برای این موضوعات یارانه اختصاص دهیم.
 از منتقدان خود شکایت نمی‌کنم و به آنان برچسب بی‌شناسنامه و بی‌سواد نمی‌زنم.

مناظره چهارم
 شهید رئیسی با عملیات وعده صادق دشمن صهیونیست را جای خود نشاند. دیپلمات‌های دولت آقای روحانی، آقایان اسدی و نوری که در زندان‌های اروپا بودند، با اقتدار دیپلماسی شهید رئیسی آزاد شدند.
 آقای روحانی مگر هشت ماه تلاش نکرد پیچ تحریم‌ها شل شود؟ شهید رئیسی عرضه وادار کردن امریکا به شل کردن پیچ تحریم‌ها را داشت و آقایان خود نیز به این موضوع آگاه هستند.
 دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست. استواری هوشمند و امتیاز گرفتن است یعنی همان کاری که شهید امیرعبدالهیان انجام داد.
 برای توافق باید رقیب خود را عقب برانی و بتوانی از او امیتاز بیشتری بگیری، اما بعضی از دوستان ما معتاد توافق هستند. باید به جای اختلاف با کشورهای همسو توافق کنیم. با دیپلماسی انرژی می‌توانیم بازارهای منطقه را فتح کنیم.

مناظره پنجم
 افرایش رشد اقتصادی را به شکل جدی دنبال خواهیم کرد و اقدامات اجرایی فوری نیز برای تأمین حداقل رفاه خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت.
 ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال تسهیل خواهیم کرد و با حل ریشه‌های اقتصادی راه را برای ۱۱ میلیون جوان مجرد ایرانی باز خواهیم کرد.
 اجازه نخواهیم داد ماجرای آبان ۹۸ دوباره اتفاق بیفتد. اعضای ستاد آقای پزشکیان همان افراد دولت آقای روحانی هستند که با خون بنزین را به ۳ هزار تومان رساندند.
 امروز با بازار فیلترشکن فروشی چیزی به نام فیلترینگ دیگر وجود ندارد. ظاهراً مسأله بر سر هزاران میلیارد تومان درآمد مافیای فیلترشکن فروشان بود که آن هم حل شد.
 در حوزه رشد اقتصادی تعهد ما در برنامه هشت درصد است. این کار از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی و باز کردن بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد.

 

مصطفی پورمحمدی

آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها پایان دهم

مناظره اول

 ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آنها را درک می‌کنند. وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشستم شاهد بودم که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.
 رهبری سالیان سال است که به مسائل اقتصادی و اجتماعی و مشارکت بالا رهنمون می‌شوند اما چقدر آنها را گوش کردیم؟ مدام در حال آسیب‌زدن هستیم.
 من به گذشته نظام و مردم افتخار می‌کنم و به توان ملت خودم باور دارم. ما نقاط قوت داشتیم و با توجه به آن می‌توانیم ضعف‌ها را حل کنیم.
 ما ۶ کاندیدا هر کدام شعارهای متفاوتی داریم و باید تعهدات خود را نسبت به مردم اجرا کنیم. مردم از ما قول و قرار گرفته‌اند. فردا می‌گویم آنقدر مسکن می‌سازیم و آنقدر اشتغال ایجاد می‌کنیم و برنامه‌ای که ما پیشنهاد ندادیم باید جواب آن را بدهد.

 

مناظره دوم

 با جهان خارج شوخی نکنیم. از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی بهره‌گیری کنیم. ما که هرروز خودتحریمی را افزایش می‌دهیم حالا که تحریم داخلی را افزایش می‌دهیم آیا می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ حتماً ناکام خواهیم بود. باید رویکردها را تغییر دهیم و نگاه به حل مسائل بین‌المللی خود را عوض کنیم.
 خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسأله اساسی برای همه دولت‌هاست که در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد تا یارانه‌ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات بویژه محرومان برسد و عدالت هم رعایت شود.
 شاید ترامپ چند روز دیگر بخواهد برگردد ما باید در این میدان باقدرت برویم و از فرصت‌ها خوب استفاده کنیم و آنها را از دست ندهیم. باید شکار لحظه‌ها را انجام دهیم که چنین نشده است.
 یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند کلان سیاستگذاری است و بستر مناسب را فراهم کردن و نیز اعتمادسازی و مهمتر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان.
 مسأله اساسی این است که نظام آموزشی را از لحاظ محتوایی بررسی کنیم. واقعاً باید برای یک میلیون کادر آموزشی و ۱۶ تا ۱۷ میلیون نفر دانش‌آموز و چندصدهزار استاد و ۳ تا ۴ میلیون دانشجو فقط با یک نظامات بسته و مشابه و از بالا ترتیب‌ داده شده عمل کنیم؟ این از اشکالات ماست.
 آموزش و پرورش جای اختلاف و کشمکش‌ها نیست. آموزش و پرورش نقش مادر و محوری دارد و باید به سیاست‌های روشن و واحد نزدیک کنیم و اجازه ندهیم دخل‌ و تصرف‌های حاشیه‌ای و گرایشی در آن تأثیر بگذارد چون همه سرمایه ما نیروی انسانی و فرزندان ما هستید

 

مناظره سوم

 در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم.
 فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده‌ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند.
 امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است. این یک دغدغه جدی است، حکم شرع و حکم قانون است. این سبک عرفی است که همه ما قبول داریم.
 اینکه صورت مسأله را پاک کنیم و فقط روی یک موضوع مثل فیلترینگ تمرکز کنیم که در مقطعی تصمیمی تا حدودی قابل‌توجه و درست بود که در خیلی از زمینه‌ها این‌طور است که در مقطعی یک کار قابل دفاع است، اما استمرارش نگران‌کننده و مشکل‌ساز است.
 همه مشکلات را می‌بینیم و فقط از آنها می‌گوییم و از اوضاع نابسامان و وضع ناهنجار می‌گوییم. پس چه کسی مسئول بوده است؟ همه می‌گویند کی بود کی بود من نبودم!
 فرهنگ و هنر اقتضای ویژه‌ای دارد و باید در این بخش، تمرکززدایی انجام شود. یک نکته اساسی ضمانت تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل و سعه‌صدر و پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان باید فراهم شود.

 

مناظره چهارم

 من معتقدم سال ۸۸ بسیاری از گرفتاری‌هایی که داشتیم به این دلیل بود که سیاست‌های انتخاباتی ما درست نبود. نباید از این موضوع به‌راحتی گذشت.
 نظام ما با مردم به اینجا رسیده است اما متأسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند. تلاش آنچنانی هم برای خوش‌بین شدن مردم و حضور آنان انجام نمی‌دهند و تفسیرهای مختلفی هم دارند.
 قدرت ایران در تاریخ به طبقه متوسط مربوط است. ما در تاریخ چندان تسلیم دیکتاتورها نشدیم. در ایران خیلی هیچ وقت آن فضای دیکتاتوری شدید حاکم نشده، چون طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است.

 

مناظره پنجم

 امام راحل به ما یاد داد استقامت داشته باشیم چه در عرصه داخلی و چه عرصه خارجی، امروز استقبال می‌کنیم از اینکه فرهنگ مقاومت را در جهان اعتلا بخشیدیم و از مردم مظلوم دفاع کردیم.
 هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار توسعه اقتصاد ملی است و دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم است. اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی‌سازی آن در داخل به صورت همزمان است نه انتخاب میان یکی از این دو.
 رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن و دماسنج هر اقتصاد همین شاخص بورس است. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد داشت و دچار حباب شد و بسیاری از مردم به آن اشتیاق پیدا کردند اما متأسفانه فروریخت و ضرر شد.
 آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها پایان دهم و صریح و بی‌لکنت بگویم کف خیابان جای احترام است نه حرمت‌شکنی، سفره جای نان است نه وعده آن، رفاه حق مردم است نه لطف دولتیان.

 

سعید جلیلی

اگر می‌خواهید کشور را اداره کنید، باید به مسائل اشراف داشته باشید

مناظره اول

 کشور از فناوری برخوردار است و می‌توان با این فرصت موفقیت به دست آورد. استفاده از همین فرصت‌ها موجب شد آنکه می‌گفت فشار حداکثری، در ادامه اعلام کرد که این راهبرد شکست فاحش خورده است.
 ۲ تا ۴ درصد درآمد کشور پرتی دارد که چند میلیارد دلار است که جلوگیری از پرتی آن خیلی به کشور کمک می‌کند. باید رئیس‌ جمهور اشکالات و نقش‌ها و فرصت‌های کشور را بشناسد.
 دو نگاه در اینجا وجود دارد. یک نگاه حداقلی و روزمره است که چرا مسائل حل نشده و اینکه می‌شود از فرصت‌ها استفاده کرد و می‌توان جهش کرد یا نه؟ و یک نگاه این است که می‌توان از فرصت‌ها استفاده کرد و جهش یافت.
 وقتی از مردمی‌سازی صحبت می‌کنیم، دولت نباید به مردم به عنوان قلک نگاه کند. در قضیه بورس در سال ۹۹ من نامه‌ای به رئیس ‌جمهور وقت نوشتم و گفتم این کارهای شما برای مردم مشکل درست می‌کند.

 

مناظره دوم

 وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند. خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می‌کند. ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم می‌شوند و این درست نیست.
 لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.
 یک نگاه این است که چند موضوع را بهانه قرار دهیم و بعد بگوییم انجام نمی‌شود و نگاه بدبینانه به گذشته و آینده داشته باشیم و یک نگاه این است که افتخارات گذشته را ببینیم.
 اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه فقط برای بعد انتخابات نیست بلکه در همین ایام انتخابات از همه ایرانیان دعوت می‌کنم که در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند. هرچه قدر ایرانی نقش خود را در انتخابات بیشتر ایفا کند، برکات آن برای کشور بیشتر خواهد بود.

 

مناظره سوم

 همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند.
 زنان خانه‌دار با ایجاد محیط امن و آرام در خانه، جوانانی تربیت کرده‌اند که موجب پیشرفت کشور شده و از سویی مانع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خودکشی و افسردگی شده‌اند و اینها مرهون ایفای نقش زنان در خانواده است.
 ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی، کافه بازار و باد صبا کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند.
 امروز خیلی از کشورها دنبال بین‌المللی کردن سکوهای داخلی خود هستند و قوانین سخت‌گیرانه برای سکوهای دیگر کشورها تصویب می‌کنند. مردم ما نوع برخورد امریکا با تیک‌تاک را مشاهده کردند. اخیراً اتحادیه اروپا دو قانون دوقلو تصویب کرده است که برای امریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد. این وضعیت فضای مجازی در عرضه جهانی است.
 فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کرده و تهدیدها را به حداقل برساند.

 

مناظره چهارم

 باید بدانیم در روابط با سایر کشورها چه اشتراکاتی داریم و از آنها چه فرصت‌هایی به دست می‌آید. اولین ایراد این است که به دو، سه کشور تمرکز کنید که با آنها بیشترین اختلاف را دارید و آنها برای شما فرصت تولید نمی‌کنند، بلکه تهدید تولید می‌کنند.
 رئیس‌جمهور باید موضوعات کشور را خوب بداند و به آنها اشراف داشته باشد و با جمله‌ای که در راهرو می‌شنود، تصمیم نگیرد.
 دوستمان می‌فرماید در قضیه برجام با توافق حل می‌کنیم و هم چرخ اقتصاد می‌چرخد و هم چرخ سانتریفیوژ ولی چه کار کردند؟ توافق کردند و آژانس ۱۵ بار گفت توافق را اجرا کردند. بیشتر هم اجرا کردند که مدیون نباشند ولی طرف کلاً خارج شد و بعد شما کشور را متهم می‌کنید.
 من حتماً با فساد مبارزه می‌کنم و می‌دانم که امثال برخی آقایان صدایشان درخواهد آمد.
 اگر می‌خواهید کشور را اداره کنید، باید به مسائل کشور اشراف داشته باشید. این افتخار نیست که من برنامه ندارم و کاری نکرده‌ام، چون برنامه نداریم، یک چیزی از این ور و یک چیزی از آن ور بردارید.
 می گویند اگر برجام بد بود چرا ترامپ خارج شد؟ خارج شد چون می‌گفت شما همه تعهدات خود را اجرا کردید ولی من خارج می‌شوم و دولت وقت می‌گفت اگر خارج هم بشوی، ما هستیم و ترامپ گفت خارج می‌شوم.

 

مناظره پنجم

 دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان هم ارائه کردم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. این دو اولویت ارزآوری و اشتغال است.
 ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه‌سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز برای بازاریابی محصولات خود نباید مشکل داشته باشد.
 صحبت از حقوق زنان می‌شود اما زنان روستایی، خانه دار، سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست سانسور می‌شوند و وقتی آنها خوب دیده نشوند، تجویزی هم برای آنها انجام نمی‌شود.
 رئیس‌جمهور به دستوری که می‌دهد باید اشراف داشته باشد که آن دستور به چه نتیجه‌ای رسیده است. ما ۲۵ حکم را برای ماه اول دولت آماده کرده‌ایم که عمده آنها در زمینه اقتصادی است.

 

مسعود پزشکیان

الگویی از سیاست‌ورزی معطوف بر توافق‌سازی را سرلوحه کار قرار می‌دهم

مناظره اول

 اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در اجرای برنامه هفتم همراه کنیم، مانند سایر برنامه‌ها معطل می‌ماند. لازمه اجرای برنامه هفتم حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته‌ای، بلکه نخبگان و دانشگاهیان است. نه اینکه عده‌ای را به اسم کارشناس بیاوریم که قطعاً نمی‌توانند ما را به اهداف برنامه برسانند.
  تحریم فاجعه است و اینکه بگوییم تحریم را دور می‌زنیم، بله دور می‌زنیم اما در مسیر غلطی که کلی بخور بخور وجود دارد. بر اساس توافق، چین قرار بوده که در کشور ما سرمایه‌گذاری کند، گفته‌اند که تا زمانی که FATF را حل نکنید، ما سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم؛ امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی وارد کنیم.
  کسری بودجه و چاپ پول منجر به تورم می‌شود و اگر دولت می‌خواهد که این مشکل درست شود، نباید کسری بودجه را به مجلس ببرد. تورم به معنای خالی کردن جیب مردم است و اکثر نگرانی‌ها و اعتراضات بازنشستگان و معلمان برای این است که نمی‌توانند زندگی خود را با روند تورمی ادامه‌ دهند و شرمسار خانواده خود هستند.

 

مناظره دوم

 دولت برای تقسیم منابع باید به طور هدفمند رفتار کند و اگر می‌خواهد قیمت‌ها را درست کند، باید زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی را درست کند؛ بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در سایر نقاط کشور.
 باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک‌های پایین داد. باید نسخه‌ای با داشتن پشتوانه کارشناسی بنویسیم. از طرف دیگر اگر کنترل تورم و رشد اقتصادی را درست نکنیم، هر اقدامی که انجام دهیم منجر به فقیر شدن همه می‌شود.
 دولت و مسئولان باید نسبت به مدارسی که مسئولیت دارند همان خدماتی را ارائه دهند که به فرزندان خود ارائه می‌دهند؛ در ابتدا از نظر اعتقادی باید این موضوع را بپذیریم و در ادامه نیز راهکار را پیدا خواهیم کرد.

 

مناظره سوم

  همان‌طور که در گذشته نتوانستند با زور حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم مگر اینکه رفتارمان را در آغاز مهد کودک و مدرسه و دانشگاه با رفتار تربیتی اصلاح کنیم و این کار نیز به سادگی نیست.
 در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.
 خیلی وقت است که لایحه تأمین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم. می‌گوییم که ما به زنان احترام می‌گذاریم در حالی که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد.
 ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان تغییر دهیم؛ زنان در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی همراه مردان هستند و باید این جایگاه را در پست‌ها و مقامات به آنها بدهیم و عملاً نیز این موضوع را ثابت کنیم.

 

مناظره چهارم

 نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های اقتصاد کشور است. ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم، اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند.
 اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم، چرا که در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.
 اگر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری را اجرا می‌کردیم و به کارشناسان خود احترام می‌گذاشتیم و برای آنها پرونده درست نمی‌کردیم و آنها را بی‌خود حذف نمی‌کردیم، وضعیت این‌گونه نبود.
 مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از اصول این سه‌گانه با سایر نامزدها متفاوت است. در یک کلام سیاست خارجی را هم برای ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تأمین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می‌دانم.

 

مناظره پنجم

 می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی و اخلاق سیاسی معطوف بر توافق‌سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. ارجاع به امر کارشناسی وظیفه ماست و هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رأی در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم.
 به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم و معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه مردم را در گرو کارآمدی دولت و توسعه می‌دانم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم و رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا.
 آمده‌ام رئیس‌جمهوری دولتی باشم که به زنان و دختران این سرزمین و خواسته‌های‌شان احترام می‌گذارد و زمینه شکوفایی بیشترشان را فراهم می‌کند. ادعا نمی‌کنم آنچه ذکر کردم به طور کامل و با سرعت محقق خواهد شد، بلکه من برای طی کردن این مسیر به پشتیبانی مردم ایران و کارشناسان با تجربه کشور احتیاج دارم.

 

محمد باقر قالیباف

برای تحقق طرح‌هایم  می‌جنگم

مناظره اول

 اگر خودتحریمی داخل کشور را رفع نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را در خارج از کشور حل و فصل کنیم.
 امروز برنامه هفتم میثاق ماست که باید اجرا شود. رئیس جمهور باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و اجرای پروژه‌های کلان باشد؛ معتقدم باید قفل این توقف را شکسته و کار دولت شهید رئیسی را ادامه دهیم. نقاط قوت را تصویب و ضعف‌ها را برطرف کنیم.
 در دولت خدمت و پیشرفت با مشارکت کارمندان، کارگران و زحمتکشان، بازنشستگان و قشر محروم و سرمایه‌گذاران، اقتصاد قوی را دنبال می‌کنیم تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید برابر با رشد اقتصادی را حفظ  کند.
 برای تحقق رشد ۸ درصد نیاز به سرمایه‌گذاری و بهره‌وری داریم؛ از نظر بنده بهره‌وری بر سرمایه‌گذاری ارجح است.

 

مناظره دوم

 زندگی خوب حق مردم است. زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید پاسخگو باشد.
 معتقدم یارانه باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده داده شود البته دقیقاً بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی. چون در غیر این صورت نمی‌توان عدالت را رعایت کرد همچون وضعیت فعلی که در این زمینه مشکلاتی داریم.
 انرژی از انفال است. برخی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند که این عین بی‌عدالتی و ظلم است و باید به سرعت و هدفمند آن را اصلاح کرد. ۴۴ درصد مردم خودرو ندارند و یارانه بنزین نمی‌گیرند.
 طرحی داریم که در آن مردم به میزان صرفه‌جویی انرژی اعم از گاز و بنزین و برق می‌توانند در بازار مربوط به انرژی در بورس سهام یا ریالی بگیرند یا اینکه سرمایه‌گذاری ارزی کنند.
 تحریم کاغذ پاره نیست و حتماً تحریم آسیب به کشور، مردم، اقتصاد و رشد تولید می‌زند و باید به‌صورت جدی به آن پرداخت. در آن ابتدا که برخی با مذاکره مخالف بودند، گفتم با مذاکره موافقم اما بدانید مذاکره یک روش مبارزه است.
 منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی به عقلانیت نیاز دارد. با استفاده از ظرفیت اجماع‌سازی و بستر فراهم کردن می‌توان منافع ملی ‌را دنبال کرد.

 

مناظره سوم

 اگر ایران قوی می‌خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است، زن محور این حرکت در خانواده است. نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.
 بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است و نباید اجازه دهیم که اتفاق بیفتد اما چگونه؟ نمی‌شود بدون احترام و با تنش و خشونت کاری کرد؛ قطعاً هر کدام از این کارها محکوم است.
 با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به‌دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم.
 حتماً حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی ضروری است. بخش عمده موضوعات اقتصادی در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کرد. مردم فرهنگ را تولید و مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را ناوبری و تولی‌گری و هدایت کنند.
 فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است اما ما خودتحریمی کردیم. البته ما این را در مجلس تبدیل به قانون کرده و پیگیری می‌کنیم. عدالت، مبارزه با فساد، اصلاح سیستم‌های بوروکراسی، کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است.

 

مناظره چهارم

 حتماً مذاکره می‌کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتماً به توافقی می‌رسیم که در چهارچوب قانون و سیاست‌های کلان باشد که در قانون راهبردی به آن اشاره شده و مبنای کار قرار می‌گیرد.
 هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد را به‌صورت «گام به گام» و در مقابل اقدام انجام می‌دهیم. در حوزه داخل نیز خنثی‌سازی تحریم را با ۵ اولویت دنبال می‌کنیم.
 وقتی حرف از قدرت می‌زنیم یعنی یک جا می‌گویند روی موشک «الموت اسرائیل» ننویس چون مشکل ایجاد می‌کند و در جای دیگر وعده صادق است که فرصت‌های اقتصادی به وجود می‌آورد.
 باید برای خنثی‌سازی تحریم به‌دنبال رشد اقتصادی رفت و آن را برای مردم تضمین کنیم. همچنین مردم ارز و طلا در اختیار دارند که اگر بفهمند ما دلسوز آنها هستیم، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

مناظره پنجم

 مردم دغدغه‌هایی همچون اجاره مسکن دارند که با سررسید اجاره خانه‌شان، کجا زندگی کرده و در کدام حاشیه شهر رفته و به کدام روستا پناه ببرند؛ آنها در حوزه تحصیلات و معیشت مشکل دارند پس باید برای مردم آرامش ایجاد کنیم.
 به پشتوانه عملکرد و برنامه‌ام، طرح‌های اجرایی‌ام را اعلام کردم و برای تحقق آنها می‌جنگم. دون جدل سیاسی برای زندگی و معیشت تلاش کنیم؛ می‌خواهم یک خدمتگزار و مدیر قوی و ارشد قوه مجریه و نه یک سخنران باشم لذا از هر تنشی دوری می‌کنم.
 در شهرداری تهران هم با سه دولتی کار کردم که هر سه با من مخالف سیاسی و کاری بودند ولی هرگز تنش ایجاد نکرده و به مردم خدمت کردم. آن زمان اجازه ندادم در کار با شوراهای شهر تنشی به وجود آید و کار و امورات را پیش بردم.
 قوه مجریه جای آزمون و خطا و محل اختراع چرخ و کسب تجربه نیست بلکه زندگی و آبرو و جان و مال و وقت مردم است. نمی‌شود هر دفعه با یک حرف و شعار و وعده دادن جلو رفت و همه مدیران را بلاتکلیف و علاف نگه داریم و منتظر دست بیگانگان باشیم.
 اگر اراده الهی و خواست شما مردم این بود که توفیق خدمت در دولت «خدمت و پیشرفت» پیدا کنم، با رفیق شهیدم شهید رئیسی عهد بستم که ادامه راه او و پروژه‌های باقی مانده را به اتمام برسانم.

 

علیرضا زاکانی

هیچ راهی نداریم جز اینکه مردم را شریک ثروت کشور کنیم

مناظره اول

 برای تحول در اقتصاد باید بر استقلال اقتصادی براساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی تأکیدکنیم. جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول‌محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.
 معتقدم اصل نقدینگی مفید است. مهم این است این نقدینگی سرگردان نشود و در جای خاص سرمایه‌گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ برابر است. میانگین دنیا ۱۴۰ برابر است. ایران ۷۵ درصد است. لذا نقدینگی به ذات بد نیست.
 امام یک حکم شرعی دارند و می‌گویند آنجا که مردم می‌توانند کار کنند، دولت حرام است وارد شود. ما یادمان رفته است که به اصل خود بازگردیم. دولت اکنون رقیب مردم است و مقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی و تسهیلگر و ناظر باشد.

 

مناظره دوم

 آینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص می‌شود و این بخش، بخش پیشران کشور است. از آموزش و پرورش شروع می‌شود و تا نظام آموزش عالی ادامه می‌یابد. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ایفا کند.
 بخش نخبگی باید در اداره کشور مشارکت کند. میدان دادن به آموزش عالی از این طریق قابل تحقق است. آموزش عالی و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و استاد مسأله بسیار مهمی است. تحول در حوزه مدیریتی در این نظام نیز باید رقم بخورد. میدان و محوریت را برای حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ایجاد خواهم کرد.

 

مناظره سوم

 بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام، ‌زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسأله.
 ارتقای آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.
 صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر. دوستانی بی‌پروایی کردند و امکان استفاده از پیام‌رسان‌ها را به گونه‌ای فراهم کردند که برای کشور ضابطه‌مند نبود. نباید مانع این اپلیکیشن‌های خارجی شد  به شرطی که آنها هم به قانون ایران احترام بگذارند و رعایت کنند.
 فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند. فضای مجازی و هوش مصنوعی زمینه کار، تلاش، توسعه فناوری و زیرساخت‌های حکمرانی را فراهم می‌کند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.
 مردم‌سالاری دینی فقط محدود به سیاست نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع و اقتصاد نیز باید مشارکت مردم را داشت. دولت خدمت، دولتِ حامیِ در جهت بستر و فضای مناسب فرهنگی است. توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازکارها و فناوری‌ها، برای‌مان در این مسیر اهمیت دارد.

 

مناظره چهارم

 ارتقای تصویر منزلت ایران در جهان با شکستن حصارهای موجود اتفاق می‌افتد. سیاست همسایگی و ارتقامحور مقاومت رکن سوم سیاست خارجی دولت خدمت است. بعد از عملیات وعده صادق و طوفان الاقصی اتفاقاتی افتاد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. با ایده محور و منزلت‌جویی ایران باید بر قله‌های جهان نشانده شود. برای اینکه ارتقای کرامت انسانی و اجرای قدرت ایران در منطقه و جهان رقم بخورد.
 از غرب نمی‌شود التماس و گدایی کرد. تا جریان تحریف در کشور شکست نخورد، جریان تحریم هم درست نمی‌شود.
 در تحریم به چین رفتم و ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتم و دو میلیارد دلار قرارداد نوشتم، این قرارداد را نمی‌توانید کتمان کنید.
 هیچ راهی نداریم جز اینکه مردم را شریک ثروت کشور کنیم. باید امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم. اقوام، مذاهب و ادیان را در مقابل هم قرار ندهیم. این گل و بوستان را در ایران بپذیریم. همه ایرانیان با هر شرایط و سلیقه‌ای عزیز هستند.
 

 

مناظره پنجم

 اولین گامی که برخواهم داشت، پرداخت یارانه طلایی است. یارانه انرژی را بین همه مردم ایران تقسیم می‌کنم. بنزین را از 3 هزار به هزار و 500 تومان کاهش می‌دهم. به هر نفر در سال ۲۰ میلیون تومان یارانه می‌رسد. در صورت صرفه‌جویی مردم در بنزین، گاز و برق به اعتبار طلای خود خواهند افزود و به قیمت روز از ما دریافت خواهند کرد.
  در حوزه سلامت نیز هیچ کس نباید جز درد و مریضی، درد بی‌پولی بکشد. بسته جامعی را پیشنهاد کرده‌ام که متصدیان و عالمان علم سلامت بشدت از آن حمایت می‌کنند. این بسته امکانی را به وجود می‌آورد که برخی مردم از خدمات رایگان سلامت استفاده کنند.
 مبارزه با فساد اقتصادی، گام اولم در دولت است. از تجربه دو دهه در مواجهه با گردن کلفت‌ها تجربه خوبی است. مسئولان معمولاً تعارف می‌کنند. اگر اینجا دقتی دارم، برای رعایت حق شماست و فرمان هشت ماده‌ای امام و رهبری میثاق من با شماست. افزایش قدرت پول ملی، جلوگیری از نوسان نرخ دلار، توجه به تولید، دقت در انضباط مالی، عمق بخشی به بورس و جلوگیری از گردن‌کشی‌ها در بانک‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی است.
 مسأله من الگوی حکمرانی و شیوه خدمتگزاری است چون اعتقاد دارم خادم جمهور با رئیس‌جمهور فرق دارد. نگران گم شدن راه و مسلک شهدا و ناتمام ماندن شهیدی بودم که در سال ۱۴۰۰ با افتخار به نفع او کناره‌گیری کردم.

جستجو
آرشیو تاریخی