صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

دروغ بزرگ فروش نفت در دولت قبل

آمارهای مؤسسه بین‌المللی vortexa نشان می‌دهد که در مقطعی در دولت روحانی صادرات نفت ایران نزدیک به صفر شد

انکار واقعیت ازسوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی درمورد فروش نفت با هدف تأثیر‌گذاری بر افکار عمومی در مناظرات و کمپین‌های انتخاباتی.
ظریف در این سخنان مدعی شده که افزایش چشمگیر فروش نفت در دولت شهید رئیسی، دستاورد این دولت نبوده بلکه نتیجه «شل کردن پیچ تحریم فروش نفت توسط بایدن» بود!
واقعیت این است که ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران سالانه به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، حتی در شرایطی که کشورهای غربی درباره افزایش تحریم‌ها در پاسخ به حمله به اسرائیل بحث می‌کنند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تاکتیک فروش نفت به سمت بازارسازی نفت تغییر کرد و هم‌اکنون نیز طبق آمار بین‌المللی به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این موضوع سبب افزایش درآمدهای نفتی نیز شده و طبق آخرین آمار گمرک، ایران توانسته درآمدهای خود را به بیش از ۳۶ میلیارد دلار در سال از طریق فروش نفت برساند و بیشترین رشد اقتصادی کشور نیز مربوط به صنعت نفت است.
سناتور تد کروز از ایالت تگزاس که از فروش روزانه 2 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ناراحت و نگران است، مقامات فعلی و سابق سیاست خارجی امریکا را یکی پس از دیگری به نشست استماع گزارش مجلس نمایندگان دعوت کرده است.
سناتور تد کروز می‌خواهد بداند که جریان چیست و ایران چگونه در عرض سه سال فروش نفت خود را 10 برابر کرده است.
تد کروز می‌پرسد که ایران چطور توانسته 80 میلیارد دلار از افزایش صادرات نفت به دست آورد؟ در شرایطی که نرخ فروش نفت ایران از 300 هزار بشکه در ابتدای دولت به دو میلیون بشکه در روز رسیده و ایران حدود 80 میلیارد دلار درآمد به دست آورده است، دولت بایدن از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران جلوگیری می‌کند!
در این بین، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه می‌گوید: اینکه دولت امریکا ایران را تحریم نمی‌کند، نادرست است و افزوده که تحریم‌های نفتی را علیه ایران اعمال می‌کنیم. ما هزینه‌های سنگینی روی دست آنها گذاشتیم و تنها 230 مورد تحریم علیه کسانی اعمال شده که در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کنند.
آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا در ژوئن سال ۲۰۲۳ نشان داد که ایران با درآمد ۵۴ میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲، در میان اعضای اوپک در رتبه پنجم ایستاد.
وزیر نفت گفته است که طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، به مراتب کمتر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخفیف در زمینه فروش نفت کشور اعمال شده است.
جواد اوجی اظهار داشت: با این حال اینکه بر‌خی می‌گویند در دولت بایدن، تحریم‌های فروش نفت آسان شده است به هیچ عنوان صحیح نیست بلکه از 600 تحریم جدی علیه ایران در دولت بایدن، 400 تحریم مربوط به صنعت نفت است.
 
عجز و ناتوانی دولت روحانی
در فروش نفت
آمارهای مؤسسه بین‌المللی vortexa نشان می‌دهد که در مقطعی در دولت روحانی صادرات نفت ایران نزدیک به صفر شد و در ماه‌های آخر آن دولت و قبل از تشکیل دولت شهید رئیسی، صادرات نفت و میعانات گازی ایران کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود.
مؤسسه بین‌المللی vortexa که از مؤسسات معتبر در زمینه آمارهای نفتی، رهگیری نفتکش‌ها و بارگیری محموله‌های نفتی است، در گزارش‌های مختلفی از افت صادرات نفت ایران در دولت گذشته و افزایش آن در دولت سیزدهم خبر داده است.
آمارهای این مؤسسه نشان می‌دهد در اواخر دولت دوازدهم، به علت فروش نرفتن نفت ایران، حجم نفت و میعانات گازی ایران که در نفتکش‌ها روی آب نگهداری می‌شد به اوج خود رسیده بود به‌طوری که تا ۱۳۰ میلیون بشکه نفت در ماه‌های پایانی دولت روحانی روی آب بود.
دولت دوازدهم به صراحت اعلام کرد که در فروش نفت‌و‌گاز کشور ناتوان است و در شرایط تحریم نمی‌تواند این منابع را به فروش برساند؛ از سوی دیگر، دولت دوازدهم مدعی بود که حتی اگر بتوانیم نفت و میعانات گازی کشوری را بفروشیم، نمی‌توانیم به درآمدهای ارزی حاصل از فروش آنها دسترسی داشته باشیم.
با شروع به کار دولت سیزدهم فروش نفت ایران افزایشی شد و به‌تدریج حجم ذخایر نفت و میعانات روی آب، کاهش یافت.
طبق آمار این مؤسسه، صادرات نفت ایران در آخرین آمارها از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است که نسبت به ماه‌های پایانی دولت روحانی رشد ۲.۵ برابری نشان می‌دهد.

 

بــــرش

سرگردانی 80 میلیون بشکه نفت خام در  دریا
مهدی هاشم‌زاده با اشاره به موفقیت فروش نفت خام ایران در دولت سیزدهم و جبران کردن بی‌عملی دولت قبل در این زمینه، گفت: سؤالی که باید از شخص آقای پزشکیان و کارشناس حوزه سیاسی ایشان یعنی آقای ظریف پرسید، این است که اگر در زمان بایدن در دولت روحانی می‌توانستید نفت بفروشید؛ چرا ۸۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی شناور روی دریا را تحویل دولت شهید رئیسی دادید و چگونه دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال انرژی خود، نه‌تنها تمام این نفت‌های شناور را به فروش رساند؛ بلکه توانست بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش تولید نفت خام داشته و به جایگاه قبلی ایران در بین صادرکنندگان نفت خام در اوپک باز گردد.

جستجو
آرشیو تاریخی