صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

«ایران» از جشن باشکوه ولایت گزارش می‌دهد

پیروان میلیونی غدیر

مهسا قوی قلب
خبرنگار

روزگذشته همزمان با برگزاری جشن‌هایی باشکوه در اقصی نقاط کشور به مناسبت عید غدیر، در پایتخت، مسیری 10 کیلومتری با شادی شهروندان تهرانی و حضوری میلیونی آنها همراه شد. عاشقان ولایت و امامت در طول این مسیر با شرکت در برنامه‌های فرهنگی گروه‌های مختلف برگزارکننده، بار دیگر ثابت کردند که وحدت و همدلی مسلمانان در کل دنیا مثال زدنی است و هیچ مشابهی را نظیر آن نمی‌توان در هیچ کجای جهان پیدا کرد.در میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، سفره امام اول شیعیان، حضرت علی(ع) میهمان میلیون‌ها نفر بود و همگان به طور همزمان در این مسیر شادی‌های خود را با یکدیگر و در کنار خانواده‌های خود تقسیم کردند. عشق به علی(ع) سن و سال نمی‌شناسد. این را دیروز می‌شد در خیابان‌ها شاهد بود، چرا که از سالمندان عصا به دست تا کودکان و حتی نوزادان در کالسکه‌ها در این جشن حاضر شده بودند و از برنامه‌های ویژه این روز عزیز بهره‌مند شدند و شادی کردند. نکته جالبی که وجود داشت این بود که مراسم از ساعات بعدازظهر تا شب بود اما مردم چند ساعت جلوتر در مراسم حاضر شده بودند.
گفتنی است در مراسم جشن عید با عنوان میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر، خدمات حوزه حمل و نقل نیز افزایش یافت تا مردم به راحتی از مساجد و میادین اصلی شهر به سمت مسیر اصلی میهمانی ۱۰ کیلومتری آورده شوند. قطارهای مترو نیز در ساعات برگزاری مراسم در محورهای اعلام شده به صورت رایگان به عاشقان حضرت علی(ع) خدمات‌رسانی کردند. همچنین ۴۰۰ دستگاه تاکسی ون به صورت رایگان به شهروندان در ۱۲ مسیر سرویس‌رسانی کردند. سرویس‌رسانی ناوگان تاکسیرانی از ساعت ۱۴ آغاز شد و تا پایان جشن ادامه داشت.
در زمینه پاکسازی و نظافت معابر نیز به گفته سازمان مدیریت پسماند، علاوه بر تجهیزاتی که برای مراسم در نظر گرفته شد، ۵۱ دستگاه خودرو حمل پسماند در طول مسیر، نظافت و پاکسازی قبل، حین و بعد مراسم را به عهده داشتند و ۱۵۸ دستگاه طرح نوماند نیز در سرتاسر طول مسیر مستقر شدند. همچنین علاوه بر به کارگیری ۱۵۶۵ پاکبان که به صورت شیفت‌بندی فعالیت کردند، ۷۸۵ مخزن ۱۲۰ لیتری نیز برای جمع‌آوری پسماند برگزاری این جشن بزرگ به کار گرفته شد. در مسیر و هنگام برگزاری جشن عید غدیر نیز ۱۱۵ آموزشگر پسماند حضور پیدا کردند و در حوزه معرفی نرم‌افزار «نوماند» اطلاعات لازم را به شهروندان منتقل کردند.
گفتنی است به منظور ایمنی حداکثری در این جشن، نیروهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در محل حضور کامل داشته و خودروی فرماندهی با حضور رابطین عملیاتی دستگاه‌های تخصصی امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان، در مسیر برگزاری مراسم، مستقر شد و ضمن بهره‌برداری از بی‌سیم واحد امدادی، نسبت به برقراری ارتباط با EOC سازمان، اقدام کردند.

 

برش

یـــا علـــی بگـــو

به گفته مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در روز عید غدیر که در دهه ولایت نیز قرار دارد، اهمیت و جایگاه امامت و رهبری در جامعه به عنوان یک ضرورت بنیادین نشان داده می‌شود. روز گذشته مردم در اقصی نقاط کشور، عید ولایت مطلقه حضرت علی علیه‌السلام را جشن گرفتند چرا که ایشان معیار زندگی و الگوی حکمرانی است، از این رو شعارهایی با عناوین امیرالمؤمنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی و یا علی بگو ویژه این ایام تدارک دیده شد.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره ویژه برنامه‌های شاخص شهرداری در مناطق 22 گانه توضیح داد: در روز عیدغدیر، برنامه‌های فرهنگی متنوعی به صورت میدانی و استیج، در معابر اصلی شهر، مساجد و سراهای محلات برگزار شد و با استقبال بالای مردم نیز مواجه شد. اما شاخص‌ترین برنامه دهه ولایت، برپایی مراسم بزرگ «میهمانی 10کیلومتری عید غدیر» بود و به منظور ترویج سنت حسنه «اطعام غدیرانه» و انتقال این آموزه به نسل جوان، بخش مهمی از میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر به برپایی موکب‌های پذیرایی اختصاص پیدا کرد. نکته جالب توجه این است که کلیه موکب‌ها توسط خود مردم و با همراهی گروه‌های جهادی و ستادی برپا شد. بیش از 2500 موکب جهت حضور در این جشن 10 کیلومتری حاضر شدند و همزمان نیز حجم بسیار زیادی از گروه‌های جهادی داوطلب در این مراسم‌ حضور به هم رساندند. البته در کنار همه برنامه‌ها با توجه به فرا رسیدن اربعین شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه ایشان در سانحه تلخ سقوط بالگرد، تعدادی از مواکب با شعار «خادم الرضا» فضاسازی شده‌ و به اجرای برنامه‌هایی با محوریت این شهدا پرداختند تا در این روز بزرگ، یاد شهدای خدمت را نیز زنده نگاه دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی