صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

وعده ترامپ درباره پایان جنگ اوکراین

آرزو نوروزجم
خبرنگار


وعده وعیدهای میلیاردر نیویورکی برای بازگشت به ساختمان سفید ریاست جمهوری امریکا، این بار بجز مرزهای این کشور و مسأله مهاجران و فرصت‌های شغلی و غیره، حول درگیری‌های نظامی در شرق اروپا می‌چرخد، آنطور که نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 امریکا در سخنرانی‌هایش وعده داده، می‌خواهد به جنگی که از دو سال پیش بین مسکو و کی‌یف آغاز شده، پایان دهد.
دونالد ترامپ می‌گوید جو بایدن در آتش جنگ اوکرین می‌دمد و ایالات متحده و دنیا را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد، انتقادی که ترامپ پیش از این هم در خصوص اعطای بسته حمایتی برای اوکراین و حضور ناتو برای پشتیبانی از زلنسکی در جنگ با روسیه مطرح کرده بود و کشورهای عضو ناتو را تهدید به قطع کمک‌های مالی کرد. نامزد حزب جمهوری‌خواه امریکا در شهر فیلادفیا و در جمع هواداران خود اعلام کرد: پیش از مراسم تحلیف، درست اندکی پس از پیروزی در انتخابات، به جنگ وحشتناک میان روسیه و اوکراین خاتمه خواهم داد و از جنگ ‌جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد.
ادعای مرد پر حاشیه امریکا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این کشورش متعهد به حمایت از اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه شده بود و چندصد میلیارد دلار برای تهیه تسلیحات نظامی به دولت زلنسکی اختصاص داده بود. پشتگرمی‌های امریکایی برای حمایت‌همه جانبه از اوکراین و شکست روسیه تا جایی پیش رفته که وزارت خارجه امریکا اوایل ماه جاری میلادی پس از یک بررسی دقیق و کامل اعلام کرد که یگان راست افراطی آزوف اوکراین هیچ‌گونه نقش حقوق بشری انجام نداده و مدرکی دال بر انجام چنین تخلفاتی توسط آزوف پیدا نشده است. از این‌رو تیپ ۱۲ نیروهای ویژه آزوف اوکراین صلاحیت دریافت کمک نظامی از سوی ایالات متحده را دارد. این اتفاق در حالیست که امریکا سال ۲۰۱۸، ماده‌ای در لایحه بودجه‌ای که توسط کنگره ایالات متحده تصویب شد، کمک‌های نظامی به آزوف را به دلیل ایدئولوژی برتری پندارانه سفیدپوستی مسدود کرده بود.
هر چند دولت امریکا بارها مدعی شد در کنش‌های نظامی اوکراین و روسیه دخالتی ندارد، اما تصاویر منتشر شده توسط فرماندهی «یگان عملیات ویژه آزوف» اوکراین نشان می‌دهد واشنگتن به صورت مخفیانه نیروهای نئونازی را آموزش داده است. اما پنتاگون، وزارت خارجه امریکا و یگان آزوف در واکنش به این خبر ترجیح دادند سکوت کنند و از اظهارنظر درباره این عملیات ظاهراً آموزشی امتناع ورزند.
خبر کمک‌رسانی‌های نظامی به این یگان اما محدود به مقامات و نهادهای امریکایی نمی‌شود، پیش از همه خبرگزاری اسپوتنیک سندی منتشر کرد که نشان می‌داد مربیان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از دانمارک و انگلیس سربازهای اوکراینی نئونازی در گردان «آزوف» را در سال ۲۰۲۱ آموزش دادند.
دادگاه عالی روسیه در اوت ۲۰۲۲، گردان آزوف را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کرد و دفتر دادستان کل روسیه نیز اعلام کرد نیروهای آزوف از ابزارها و روش‌های جنگی ممنوعه استفاده می‌کنند و در شکنجه غیرنظامیان و کشتن کودکان دست دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی