یادداشت

فاجعه جدید و قانون سقف بودجه

سینا حسینی
خبرنگار

 پیشنهادهای وسوسه‌کننده باشگاه‌های متمول لیگ برتری به بازیکنان و مربیان موفق لیگ بیست و سوم به قدری عجیب و غریب است که به هیچ عنوان نمی‌توان به سادگی از کنار آنها عبور کرد. شاید برخی مدعی شوند این عدد و رقم‌ها نوعی بازارگرمی برای بالابردن نرخ قراردادها است اما کافیست کمی در این خصوص کنکاش کنید تا متوجه شوید این اخبار نه تنها کذب و جریان‌سازی رسانه‌ای نیست بلکه نزدیک به واقعیت است!
 با وجود این مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همچنان ادعا دارند با فرمول‌های منحصر به فرد و آیین‌نامه‌های تدوین شده از سوی کارگروه تخصصی در سازمان لیگ جلوی رشد نرخ فوتبال را گرفته‌اند و با هرگونه تخلفی در این میان بشدت برخورد خواهد شد اما انگار این ادعا صرفاً برای آرام کردن افکارعمومی و خاموش کردن صدای منتقدان طراحی شده چون باشگاه‌ها با قدرت مشغول ریخت و پاش‌های همیشگی خود هستند تا جایی که موضوع به رسانه‌های خبری رسمی کشور نیز کشیده شده و دیگر پای گمانه‌زنی و شایعات کانال‌های فیک شبکه‌های اجتماعی در میان نیست!
 شکل‌گیری چنین فضایی نشان‌دهنده خلق یک فاجعه جدید است، فاجعه‌ای که می‌تواند فوتبال ورشکسته ایران را با بحرانی بزرگ‌تر و مهیب‌تر روبه‌رو کند.
 اما برای افکارعمومی پرسشی جدی مطرح است که اگر بناست چنین اتفاقاتی با این مدل در فصل نقل و انتقالات رقم بخورد، داستان‌سرایی مدیران سازمان لیگ در خصوص قانون سقف بودجه برای چیست؟ وقتی هیچ یک از باشگاه‌های صنعتی و متمول لیگ برتر به قوانین موجود در فوتبال ایران برای هزینه‌کرد در فوتبال توجهی ندارند و صرفاً بر اساس سلیقه مالک و مدیران دانه‌درشت خود، ستاره‌های مورد علاقه لیگ را به خدمت می‌گیرند، چه اصراری وجود دارد که مدیران فدراسیون فوتبال ژست قانون‌مداری بگیرند و ادعا کنند در لیگ ایران سقف بودجه به شکل کامل رعایت می‌شود! در حالی که این ماجرا با آنچه در حال وقوع است 180 درجه تفاوت دارد.
 در اینکه قانون سقف بودجه یکی از نیازهای کلیدی فوتبال ایران است هیچ تردیدی نیست اما اگر بناست به این ترتیب قانون به صورت سلیقه‌ای و مصلحتی اجرا شود، همان بهتر که قید این قانون را بزنیم تا بیش از این شعور و فهم مخاطب را زیر سؤال نبریم. قانون‌مداری و اجرای قوانین نقل و انتقالاتی قطعاً با شو و نمایش محقق نخواهد شد بلکه اجرای قوانین بازدارنده نظیر قانون سقف بودجه نیاز به شهامت دارد که فعلاً این فاکتور در سیستم مدیریتی فوتبال ایران یافت نمی‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی