صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

تجارت

مشارکت ایران در بازار 500 میلیارد دلاری بریکس

رونق ارتباطات بین‌المللی برای توسعه تجارت ایران از نیمه دوم  سال ۱۴۰۰ در مسیر متفاوتی قرار گرفت ، همچنین تلاش برای احیای روابط اقتصادی واستفاده حداکثری ازظرفیت‌های جهانی درراستای تأمین منافع ملی، رویکرد دولت شهید جمهور آیت‌الله رئیسی بود. براین اساس عضویت ایران در گروه بریکس یکی از دستاوردهای قابل تأمل دولت سیزدهم به شمارمی آید.
بریکس، سازمانی برای کشورها با اقتصادهای نوظهور است و با توجه به تحریم برخی کشورهای عضو این گروه از سوی غرب، اتحاد در بریکس در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای جهان نکته‌ای حائز اهمیت است.  با توجه به این موضوع ، جمهوری اسلامی ایران در دوم شهریور۱۴۰۲ به گروه بریکس پیوست.

سبقت از گروه هفت  
گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور که قبلاً برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را تشکیل می‌داد، پس از پیوستن ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ژانویه سال جاری میلادی، دستخوش توسعه گسترده‌ای شد.  براساس داده‌های ارائه شده صندوق بین‌المللی پول در اسفندماه سال ۱۴۰۲، سهم گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، ایالات‌متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید در چند سال گذشته در حال کاهش است و از ۵۰.۴۲ درصد در سال ۱۹۸۲ به ۳۰.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید. انتظار می‌رود این رقم در سال جاری میلادی نیز به ۲۹.۴۴ درصد کاهش یابد.  محاسبات صندوق بین‌المللی پول نشان می دهد، پس از گسترش گروه بریکس، کشورهای این گروه از نظر سهم خود در تولید ناخالص داخلی جهانی برحسب برابری قدرت خرید با ۳۶.۶ درصد از گروه هفت پیشی گرفتند.

ابتکار دلارزدایی و رونق ارزهای محلی
تجارت بین کشورهای بریکس در سال ۲۰۲۳ میلادی پس از امضای قراردادهای جدید و تمدید شراکت‌ها و قراردادهای موجود، افزایشی سریع را تجربه کرد. معاملات تجاری آغازشده توسط بریکس، درحال حاضر سهم بزرگی از تراکنش‌های بین‌المللی را شامل می‌شود.
بر اساس داده‌های جدید بانک جهانی، تجارت بین اعضای بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ این میزان بسیار کمتر از میانگین تجارت جهانی است اما تعداد اعضای بریکس به آرامی ولی به طور پیوسته در حال افزایش است. این ائتلاف در حال ایجاد بستری است که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به  انعقاد توافقنامه‌های تجاری تمام‌عیارمنجر خواهد شد که اقتصاد بومی کشورهای عضو را تقویت می‌کند.
سلاح مهمی که بریکس در حال حاضر در آستین خود پنهان کرده است، ابتکار «دلارزدایی» است. این بلوک اقتصادی در ابتدا قصد دارد توافقات تجاری را تقویت و به رشد آن در چند سال آینده کمک کند. پس از موفقیت در این مرحله، بریکس می‌تواند اقدام به دلارزدایی و شروع به تسویه تجارت با ارزهای محلی کند.
 آخرین آمار رسمی که سال گذشته به نقل از سید روح الله لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارتخانه صمت درگفت‌و‌گو با رسانه‌ها مطرح شد حاکی از آن بود که در پنج ماه نخست 1402 بیش از ۷۰.۳ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۳.۵ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که ۳۶.۸ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار آن بین ایران و ۱۰ کشور عضو فعلی و جدید و بریکس بود که ۵۲.۴ درصد وزن و ۵۷.۷ درصد ارزش کل تجارت ایران (مجموع واردات و صادرات) را به خود اختصاص داد.

جستجو
آرشیو تاریخی