صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

«ایران» یافته‌های سه مرکز نظرسنجی را بررسی می‌کند

شرایط مشابه انتخابات 84 است؟

پنج روز تا موعد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. در این میان، نظرسنجی مراکز از مردم، می‌تواند دید شفاف‌تری نسبت به نظر و دیدگاه مردم در ارتباط با هر یک از نامزدها بدهد. همین موضوع نیز باعث شده که در روزهای اخیر شاهد انتشار نظرسنجی‌های متعددی باشیم که قریب به اتفاق آنها دستکاری شده و یا از اساس دروغ است. با این حال نظرسنجی‌هایی که از سوی مراکز افکار سنجی منتشر می‌شود، حکایت از برتری سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان نسبت به سه کاندیدای دیگر دارد.

انتشار تازه‌ترین نظرسنجی
صدا و سیما توسط پرس تی‌وی
شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی روز جمعه هفته گذشته تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط سازمان صدا و سیما را منتشر کرد. در این نظرسنجی که در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خرداد، به‌صورت میدانی و با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال انجام شده، سعید جلیلی با 22.5 درصد، در صدر رقابت‌ها ایستاده است . پس از جلیلی نیز، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان به ترتیب با 19.5 و 19.4 درصد، در رتبه‌های دوم و سوم این نظرسنجی قرار گرفته‌اند. همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با 2.7 درصد، علیرضا زاکانی با 2.2 درصد و مصطفی پورمحمدی با 0.9 درصد در جایگاه‌های بعدی این نظرسنجی هستند.
28.4  درصد نیز ضمن اعلام تمایل برای شرکت در انتخابات گفتند که برای رأی دادن هنوز در مورد انتخاب کاندیدای مورد نظر خود تصمیم نگرفته‌اند. 2.3 درصد از جامعه آماری نیز به سؤالات نظرسنجی پاسخ ندادند. علاوه بر این، 0.7 درصد از پاسخ دهندگان نیز اعلام کرده‌اند هیچ کدام از شش نامزد در انتخاب آنها جایی ندارند و رأی سفید به صندوق خواهند انداخت.

پایانی بر نظرسازی‌ها
انتشار این نظرسنجی توسط یکی از شبکه‌های مجموعه صدا و سیما درحالی است که پیش‌تر مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرده تنها صحت نظرسنجی‌هایی را تأیید می‌کند که این مرکز رسماً در رسانه ملی اعلام و منتشر کرده باشد. این اطلاعیه پس از آن صادر شد که در فضای مجازی نظرسنجی‌هایی جعلی به صدا و سیما نسبت داده شد که بر اساس آنها، درصدهای غیرواقعی به نامزدهای ریاست جمهوری نسبت داده شد. در یکی از این نظرسنجی‌ها، مسعود پزشکیان با 28.3 درصد، محمدباقر قالیباف با 28.1 درصد و سعید جلیلی با 21.9 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار داشتند. به همین خاطر به نظر می‌رسد که انتشار نظرسنجی اخیر صدا و سیما توسط پرس تی‌وی با هدف پایان دادن به این نظرسازی‌های مجازی انجام گرفته است.

 نزدیک بودن نتایج ایسپا
به صداوسیما
در آخرین یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی مرکز افکار سنجی ایسپا(مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران) نیز که در روز‌های ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ انجام شده، رتبه سه نامزد برتر تغییری نکرده است.
بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی(ایسپا)، ۴۲.۵ درصد از جامعه آماری قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند، ۷.۷ درصد به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد و ۱۶.۱ درصد نیز هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. همچنین ۶.۵ درصد نیز اعلام کردند که احتمال کمی دارد در انتخابات هشتم تیر ماه شرکت کنند. ۲۷.۲ درصد نیز به هیچ وجه در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
در پاسخ به این سؤال که اگر همین الان انتخابات برگزار شود به کدام یک از نامزد‌های ریاست جمهوری رأی می‌دهید، از میان کسانی که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، ۲۶.۲ درصد اعلام کردند که به سعید جلیلی رأی می‌دهند. ۱۹.۸ درصد مسعود پزشکیان و ۱۹ درصد نیز محمدباقر قالیباف را انتخاب خواهند کرد. همچنین ۲.۶ درصد به امیرحسین قاضی‌زاده، ۲ درصد به علیرضا زاکانی و 9/0 درصد هم به مصطفی پورمحمدی رأی خواهند داد. همچنین ۲۷.۴ درصد نیز اعلام کردند هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس
مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سه موج پیمایش تلفنی از همه افراد 18 سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است.در موج سوم این پیمایش 45.5 درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، 31.8 درصد در این خصوص مردد بوده و 21.4 درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت نخواهند کرد. از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعاً» در انتخابات شرکت می‌کنند، سؤال شده‌ است «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید داد؟». در موج سوم این پیمایش به‌ترتیب انتخاب 7/20 درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب 9/18 درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب 2/18 درصد «سعید جلیلی» است، علاوه‌براین، 6/4 درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 2 درصد «علیرضا زاکانی» و 8/1 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند، همچنین، 7/2 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و 7/26 درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد‌ موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند. از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعاً یا احتمالاً» در انتخابات شرکت می‌کنند، سؤال شده‌ است « از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام یک رأی خواهید داد؟». در موج سوم این پیمایش به‌ترتیب انتخاب 5/20 درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب 3/19 درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب 2/17 درصد «سعید جلیلی» است، علاوه‌براین، 6/4 درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 2 درصد «علیرضا زاکانی» و 6/1 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند، همچنین، 8/2 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و 7/27 درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.

3  نظر‌سنجی  و یک احتمال مشترک
مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، مرکز افکار‌سنجی جهاد دانشگاهی(ایسپا) و افکارسنجی ملت (مرکز پژوهش‌های مجلس)، از جمله مراکز افکار‌سنجی و نظرسنجی در کشور به شمار می‌روند که یافته‌هایشان  می تواند مورد توجه قرار گیرد. بر اساس یافته‌های این سه مرکز نظرسنجی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان با اختلاف کمی، در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. با توجه به همین موضوع، به نظر می‌رسد هیچ کدام از این نامزدها نمی‌توانند در دور اول انتخابات، ۵۰ درصد آرا را کسب کنند. به همین خاطر کشیده شدن انتخابات به دور دوم محتمل‌تر از تک دوره‌ای بودن انتخابات خواهد بود.
مشابه شرایطی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 رقم خورد و محمود احمدی‌نژاد به همراه هاشمی رفسنجانی به دور دوم انتخابات راه یافتند. گفتنی است که از سال 84 تاکنون، هیچ یک از انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده نشده است.
هرچند باید منتظر ماند و دید یافته‌های این سه مرکز در نتایج نظرسنجی‌های آینده تغییری پیدا می‌کند یا آنکه نامزدها با شرایطی که نتایج اخیر پیش بینی می کند رقابت نهایی خود را در روز هشتم تیر ماه آغاز خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی