صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

تکذیب برگزاری کنسرت در کاخ آپادانا، تچر و دروازه تخت جمشید

زیست بوم/ خبر کنسرت علیرضا قربانی که روی تلکس‌های خبری رفت، انتقادها شروع شد. کارشناسان نگران تأثیر حضور تماشاچیان و فرکانس صدا روی اثر 2500 ساله هخامنشی‌ها هستند. زیرا معتقدند لرزه‌های مداوم با امواج بسیار ریز در محوطه‌ای منحصربه‌فرد چون تخت‌جمشید آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت. علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه تخت جمشید از قطع صدای موسیقی در صورتی که به سمت تختگاه تخت‌جمشید منعکس شود خبر داد.

موسیقی را قطع می‌کنیم
 علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه تخت جمشید درباره این رویداد گفت: اگر فرکانس‌های صدا به سمت تختگاه تخت‌جمشید منعکس شود در لحظه موسیقی را متوقف می‌کنیم! از آنجا که برنامه‌ریزی‌های کنسرت از قبل انجام شده بود امکان برگزاری این کنسرت در پردیس تخت‌جمشید و پارکینگ ستاره فراهم نشد.
عسگری چاوردی درباره میزان خطرات احتمالی این کنسرت برای بقایای بازمانده از هخامنشیان گفت: در بلیت‌های فروخته شده آمده، ردیف‌های صندلی در کاخ آپادانا، تچر و دروازه تخت‌جمشید قرار گرفته است که به‌هیچ وجه این‌گونه نیست. این صندلی‌ها در پایین محوطه تخت‌جمشید قرار می‌گیرند و کاملاً جدا از محوطه هستند. قرار است در این کنسرت از باندهایی استفاده شود که صدا به سمت تختگاه تخت‌جمشید نشود و به طرف پردیس تخت‌جمشید منعکس شود. به گفته عسگری؛ کنسرت در بیرون از محوطه و در فاصله ۵۰ متری از تختگاه برگزار خواهد شد.
وی از برگزاری جلسه‌ای خبر داد که در آن قرار بود کنسرت لغو شود؛ اما به‌دلیل آنکه این کنسرت از تهران مجوز دارد و یک کار فرهنگی است لغو آن منتفی شد. نظر ما بر این بود که کنسرت در پردیس و در پارکینگ ستاره برگزار شود. اما آنها می‌خواستند برای نمایش نور از تختگاه استفاده کنند. از آنجا که برنامه‌ریزی‌ها از قبل صورت گرفته بود به همین دلیل این امکان هم فراهم نشد.
عسکری گفت: علی‌القاعده نباید لرزش صدا آسیبی به بنا وارد کند و ما هم‌اکنون در حال تست فرکانس‌های صدا هستیم، درصورتی که لرزش صدا به بنا و تختگاه آسیبی وارد کند در لحظه موسیقی را متوقف می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی