صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

یک پروژه ریلی مرتبط با کریدورهای بین‌المللی پنجشنبه گذشته با حضور مخبر افتتاح شد

راه‌آهن رشت-بندر کاسپین یادگار -ابراهیم برای ایران

شهید رئیسی توطئه حذف ایران از کریدورهای تجاری بین المللی را شکست داد

 پنجشنبه گذشته روز طلایی کریدوری ایران بود. در این روز با سفر سرپرست ریاست جمهوری به استان گیلان، راه‌آهن رشت-بندر کاسپین افتتاح شد، راه‌آهنی که مهم‌ترین هدف و جایگاه آن در نظام کریدور ایران و منطقه، تکمیل کریدور شمال-جنوب است. کریدور یا راه‌‌گذر شمال-جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت میان آسیا و اروپاست که فاصله ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از هند به اروپا را که از طریق کانال سوئز صورت می‌گیرد با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین می‌کند. به همین دلیل کریدور شمال‌-جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای‌میانه محسوب می‌شود، چرا که شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا مرتبط می‌کند. در این مسیر ریلی بین‌المللی، خط آهن رشت-آستارا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درصورت تکمیل آن، عملاً این کریدور وارد فاز عملیاتی نهایی خود می‌شود. به همین منظور برای تکمیل خط آهن، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته طی مراسمی با حضور ویدیوکنفرانسی رؤسای جمهور روسیه و ایران، قرارداد ساخت آن به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضای وزرای راه و حمل و نقل دو کشور رسید. به گفته مهرداد بذرپاش، کار خط آهن رشت‌-آستارا با خرید زمین‌های مورد نیاز و مواردی از این دست، وارد فاز عملیاتی شده است.
به طور کلی توجه به کریدورها یکی از دستورکارهای ویژه دولت سیزدهم در طول فعالیت سه‌ساله خود بوده است. علت این تأکید و توجه، این واقعیت است که این کریدورها، با توجه به جایگاه ژئوپلیتیک ایران، اهمیت ویژه‌ای در سیاست همسایگی دارند. زیرا سیاست همسایگی، تنها به معنای ارتباط سیاسی با همسایگان نیست بلکه تقویت و درهم تنیده‌ کردن روابط تجاری و اقتصادی از جمله حمل و جابه‌جایی کالاست. در این نگاه، ایران براساس موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک خود می‌تواند پل ارتباطی مهم تجاری و حمل و نقلی کشورهای مختلف جهان، شرق آسیا به غرب آسیا، اقیانوس هند به اروپا، اتصال و ارتباط کشورهای آسیای‌میانه به خلیج فارس و مانند اینها باشد.
این امر بویژه از این رو اهمیت دارد که در سال‌های گذشته تلاش برخی قدرت‌ها حذف ایران از نقشه تجاری جهان بود. در همین مسیر بود که به دنبال جنگ قفقاز، برخی قدرت‌ها به دنبال قطع ارتباط زمینی ایران با قفقاز جنوبی بودند. اما ایستادگی دولت سیزدهم بر حفظ مرزهای بین‌المللی در این منطقه و ایستادگی بر مواضعش در زمینه کریدور زنگه‌زور، عملاً تلاش‌ها برای محصورکردن کریدوری ایران در جنوب قفقاز را ناکام گذاشت. این تلاش‌ها بر آن بود تا ارتباط زمینی ایران از طریق قفقاز جنوبی به اروپا را مسدود کند. از این رو، تأکید بر فعال کردن ظرفیت‌های کریدور ایران و ساخت خطوط ریلی و جاده‌ای مرتبط با آن، نوعی زورآزمایی، هماوردطلبی و درنهایت نوعی اقدام معکوس در مقابل کشورهایی بود که اندیشه انزوای اقتصادی ایران را در سر داشتند. اما این تلاش‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران، بویژه از سوی دولت سیزدهم ناکام ماند و عملاً آن انزوا، جای خود را به احیا و تثبیت موقعیت ژئوپلیتیک ایران داد.
به همین دلیل است که افتتاح راه‌آهن رشت-بندر کاسپین روز طلایی کریدوری ایران نامیده می‌شود. اما نکته اینجاست، این تنها مسیر ریلی نیست که سبب احیا و تثبیت جایگاه ایران در کریدورهای بین‌المللی می‌شود. به عنوان مثال راه‌آهن چابهار- زاهدان که آبان‌ماه 1401 با حضور محمد مخبر به بهره‌برداری رسید، بندر چابهار را به خط ریلی شمال-جنوب متصل کرد که در نهایت باعث اتصال این بندر راهبردی به دریای خزر و نقاط گوناگون دنیا شده است. همچنین خرداد سال گذشته راه‌آهن بستان‌آباد-میانه با حضور شهید رئیسی به بهره‌برداری رسید که بخشی از کریدور تراسیکا (سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) محسوب می‌شود که با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می‌شود. تلاش برای اتصال ریلی شلمچه و بصره هم گام دیگر ایران برای اتصال ریلی به غرب آسیاست.
30 اردیبهشت‌ماه، شهید آیت‌الله رئیسی در آخرین برنامه کاری که افتتاح رسمی سد قیزقلعه‌سی بود، از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس در نقطه مرزی شمال‌غربی کشور هم بازدید کرد. کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس به طول 107 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 49 هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که با آغاز از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان‌شرقی، با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل می‌شود. این طرح که قرار است جایگزین طرح زنگه‌زور شود، به تنهایی هم نشان‌دهنده موفقیت دولت سیزدهم در ناکام گذاشتن طرح‌های ژئوپلیتیکی ضدایرانی در منطقه و هم عزم و جدیت آن در احیا و تثبیت ایران به عنوان شاهراه ارتباط و مبادلات اقتصادی منطقه است. از این روست که می‌توان این طرح‌ها، مانند راه‌آهن رشت-بندر کاسپین را یادگار دولت سیزدهم برای ایران بویژه در حوزه کریدوری دانست.

آغاز حرکت قطار باری با دستور مخبر
پنجشنبه گذشته سرپرست ریاست جمهوری که برای افتتاح راه‌آهن رشت-بندر کاسپین به استان گیلان سفر کرده بود، از طریق ایستگاه راه‌آهن رشت و قطار مسافربری عازم مجتمع بندری کاسپین شد.  محمد مخبرپس از ورود به مجتمع بندری کاسپین و اطلاع از جزئیات این خط ریلی، دستور حرکت قطار باری در این مجتمع و اتصال آن به خط ریلی سراسری کشور و در نهایت کریدور شمال-جنوب را صادر کرد. راه‌آهن رشت- بندرکاسپین به طول 37 کیلومتر ظرفیت جابه‌جایی 7 میلیون تن بار در سال و 600 هزار مسافر را خواهد داشت. این طرح ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند. همچنین این خط ریلی، هزینه حمل و نقل بین‌الملل از طریق دریای خزر به آستاراخان و در نهایت اتحادیه اروپا را 30 درصد کاهش خواهد داد.

مردم فهمیدند چه کسی را از دست دادند
سرپرست ریاست جمهوری در آیین افتتاح، با بیان اینکه برای من حضور در مراسم افتتاح این طرح‌ها که بحق به نام «یادگار ابراهیم» نامگذاری شده‌اند، واقعاً سخت است، اظهارکرد: اینکه کسی کمتر از سه سال رئیس جمهور باشد و شهادتش چنین موجی در کشور ایجاد کند، بسیار فراتر از صرفاً برانگیخته شدن احساسات و عواطف مردم است، مردم بدرستی فهمیدند که چه چیزی را از دست دادند. مخبر اضافه کرد: با وجود همه تلاش‌ها برای غبارآلود کردن فضا، خدمات ایشان مثل آفتاب زیر ابر نماند و به رغم همه تبلیغاتی که سعی می‌کرد بگوید ارادت مردم به انقلاب و انقلابیون کم شده، ابراز احساسات مردم نسبت به شهادت ایشان و مراسم بدرقه و تشییع ایشان خط بطلانی بر همه این ادعاها کشید.

پاسخ مخبر به شبهات نفتی این روزها
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه، با اشاره به برخی مسائل مطرح شده در روزهای اخیر درباره فروش نفت گفت: بگذارید هر کس هر چه می‌خواهد بگوید، اما واقعیت این است که ظرفیت فروش نفت کشور در زمان آغاز فعالیت دولت مردمی کمتر از 300 هزار بشکه در روز بود، اما شهید رئیسی با تشخیص دقیق و پیگیری مجدانه در مدت کمتر از یکسال و نیم این ظرفیت را به حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه رساند و کشور را از تنگنای شدید منابع که با آن مواجه بود، نجات داد.
وی افزود: کشوری که در آغاز فعالیت دولت شهید رئیسی به اذعان مقامات دولت قبلی در پرداخت حقوق ماهیانه کارکنانش دچار مشکل شده بود، با تلاش‌های دولت و مدیریت شهید رئیسی امروز بدون هیچ مسأله‌ای در حال اداره شدن است.
تشخیص مزیت کشور از سوی رئیسی
سرپرست ریاست جمهوری تشخیص مزیت‌های کشور را از دیگر ویژگی‌های بارز شهید رئیسی برشمرد و با اشاره به دسترسی کشور به دریا در شمال و جنوب کشور تأکید کرد: کشورهای همسایه و منطقه برای حمل و نقل ترانزیتی و مسافربری به ایران نیاز دارند و رئیس جمهور فقید نیز بر همین مزیت کشور به صورت جدی متمرکز شد و بارها در ملاقات‌ها و مکالمات با سران کشورهای همسایه و منطقه، مسأله کریدورها را به صورت لحظه‌ای در داخل دنبال می‌کرد.

مشکل برق و اقدامات در حوزه مسکن
سرپرست ریاست جمهوری همچنین درباره اقدامات دولت و پیگیری‌های شهید رئیسی درباره قطعی برق گفت: در آغاز دولت بخش‌های زیادی از ساعات روز با قطعی برق مواجه بودیم که با تلاش‌های وزارت نیرو و رئیس جمهور مشکل قطعی برق در کشور حل شده است. مخبر تصریح کرد: مسکن‌سازی در کشور قبل از دولت سیزدهم با رکود و تعطیلی مواجه شد و وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی که از آن به عنوان قول شهید رئیسی یاد می‌شود، مستند به مصوبه مجلس بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا الان واگذاری زمین و ساخت مسکن برای بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی شروع شده است و با تلاش‌های این دولت تا پایان 4 سال کاری این دولت به ساخت 4 میلیون واحد مسکونی نزدیک می‌شدیم که امیدواریم در دولت بعدی اقدامات دولت سیزدهم در زمینه مسکن دنبال شود. سرپرست ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه برخی در کشور که مدعی مذاکره، دیپلماسی و گسترش ارتباطات بین‌المللی بودند، در نهایت از کشورهای همسایه نیز غافل شده بودند و ما در حلقه همسایگان خود نیز محصور شده بودیم، ادامه داد: آیت‌الله رئیسی در مدت 3 سال توانست برخی از ارتباطات و مسائل با کشورهای منطقه را حل کند و ارتباطات همسایگی به خوبی گسترش یافت.

عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی
سرپرست ریاست جمهوری اظهارکرد: با وجود اینکه امریکا در برخی از کشورهای منطقه حضور دارد، اما آنها حتی با پشتوانه امریکا نیز هنوز نتوانسته‌اند عضو پیمان‌های بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای شوند، اما در دولت سیزدهم و با تلاش‌های شهید رئیسی، جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اوراسیا شد و به مرحله‌ای رسیده است که اگر به سران هر کدام از این کشورها پیامی ارسال شود، در کوتاه‌ترین زمان پاسخ تماس‌های ایران را می‌دهند. وی افزود: با سیاست خارجی دولت سیزدهم معادلات بین‌المللی کاملاً جابه‌جا شده و در منطقه تصمیمی گرفته نمی‌شود مگر اینکه مواضع ایران در نظر گرفته شود و در موقعیت کنونی بین‌المللی، یکجانبه‌گرایی امریکا و نظام سلطه کاملاً بهم ریخته است. مخبر تأکید کرد: مقام معظم رهبری در ملاقات‌ها بارها اعلام کردند شهید رئیسی مسیری مناسب انتخاب کرده بود و باید اقدامات ایشان پیگیری شود.

 

بــــرش

بازدید سرزده مخبر از بیمارستان قائم رشت
گفتنی است عصر پنجشنبه سرپرست ریاست جمهوری از بیمارستان قائم رشت که بامداد سه‌شنبه دچار سانحه آتش‌سوزی شده بود، بازدید کرد. محمد مخبر با توضیحات مسئولان استان و دست‌اندرکاران بیمارستان در جریان جزئیات وقوع حادثه، اقدامات انجام شده برای مهار آتش، نجات جان بیماران و انتقال آنان به مراکز درمانی دیگر استان و اقدامات انجام شده برای شناسایی علل وقوع حادثه قرار گرفت.
وی در این بازدید دستوراتی برای دلجویی از بازماندگان و رسیدگی به وضعیت بیمارانی که به مراکز درمانی دیگر استان منتقل شده‌اند، صادر کرد. مخبر همچنین استاندار را مکلف کرد علل وقوع حادثه را به شکل جدی پیگیری کرده و گزارش آن را ارائه کند تا با خاطیان احتمالی به شکل قاطع برخورد شود.

جستجو
آرشیو تاریخی