معاون اول قوه قضائیه:

۳۲۳ همت اموال یغما رفته به بیت‌المال بازگشت

معاون اول قوه قضائیه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه عملکرد قوه قضائیه در یک سال گذشته را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضائیه یکم تیرماه در اولین روز هفته قوه قضائیه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه عملکرد دستگاه قضایی در یک سال گذشته را تشریح کرد. وی با اشاره به آغاز هفته قوه قضائیه تأکید کرد: این هفته زمانی برای بازگو کردن اقدامات قوه قضائیه و اعلام برنامه‌ها و دستاوردهای آن است. ملت شریف ایران می‌دانند که وظیفه دستگاه قضایی رسیدگی به شکایات و دعاوی است. رسیدگی به پرونده‌هایی که دستگاه قضایی هیچ نقشی در تشکیل آنها ندارد. مسائل و مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی باعث بروز مشکلات می‌شود که نتیجه آن سرازیر شدن پرونده‌ها به قوه قضائیه است. وی ادامه داد: پدیده افزایش یا کاهش اختلافات امری چند وجهی است که قوه قضائیه در بروز آن دخالتی ندارد، اما معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برای کاهش پرونده‌ها گام‌های مؤثری برداشته است. معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: در دوره جدید در دستگاه قضایی سعی شده با اطاله دادرسی به صورت منطقی و عقلانی برخورد کنیم که این موضوع منجر به کاهش ۱۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم بدوی و کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی در محاکم تجدید نظر شده است. وی با بیان اینکه میزان پرونده‌های معوق در سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است، گفت: در حوزه حفظ حقوق شهروندی، حمایت از تولید و سایر مسائل اجتماعی نیز اقدامات قابل توجهی در طول یک سال گذشته در قوه قضائیه انجام شده است. معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در حوزه حقوق عامه و منابع طبیعی ۲ هزار و ۹۵۳ هکتار از اراضی به دولت اعاده شده است، عنوان کرد: ۳۳ هزار و ۲۵۰ مورد رفع تصرف و قلع و قمع اراضی ملی و مراتع و ۲۴۵ مورد موارد آلوده کننده محیط زیست نیز پلمب شده است؛ این موارد بخشی از اقداماتی بود که از طریق شورای حقوق بیت‌المال دستگاه قضا در سال گذشته انجام شده است. وی افزود: در حوزه حمایت از تولید، تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی نیز اقدامات ارزشمندی در طول یک سال اخیر از سوی قوه قضائیه به انجام رسیده است. دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور بیش از ۲۰ هزار مورد مرتبط با امور اقتصادی و تولیدی را بررسی کردند و در نتیجه این زحمات یک هزار و ۴۱ شرکت و یا واحد تولیدی یا به چرخه برگشته یا از تعطیلی آنها جلوگیری شده است.
وی گفت: با اقدامات قوه قضائیه در مقابله با فساد ۳۲۳ همت بازگشت مالی به بیت‌المال رخ داده و همچنین ۵۸ همت معوقات بانکی توسط واحدهای اجرایی وصول و ۴۰ همت مطالبات دولت از برخی شرکت‌ها وصول شده است.
معاون اول قوه قضائیه گفت: تلاش خدمتگزاران شما در قوه قضائیه آن است که اختلافات عادی مردم با صلح خاتمه یابد و این مهم مگر با همکاری آحاد جامعه ممکن نیست. در حال حاضر اکثر شهروندان در قالب صلح یار و اعضای شورای حل اختلاف ما را کمک می‌کنند و نرخ مصالحه به ۴۲ درصد رسیده است و در شورای حل اختلاف زندان‌ها حدود ۸۰ درصد پرونده‌ها با صلح خاتمه پیدا می‌کنند و ۴۴۳ فقره پرونده قصاص نیز با گذشت اولیای دم مختومه شده است.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، وی گفت: یکی از منشاهای اساسی ایجاد اختلاف وجود اسناد عادی در مبادلات افراد بود و این موضوع باعث تشکیل خیلی از پرونده‌های قضایی شده است. با تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این باره، «قانون الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول» تدوین و در مجمع تشخیص تصویب و ابلاغ شد؛ با اجرای دقیق این قانون شاهد ایجاد نظم خوبی در معاملات املاک خواهیم بود، سازمان اسناد در حال ایجاد زیرساخت‌ها و ملزومات آن است.

جستجو
آرشیو تاریخی