صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

در مهلت یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد

سیاست خارجی غنیمت انتخابات نیست

ظهر دیروز و در پایان جلسه چهارشنبه هیأت دولت، اعضای کابینه به جمع خبرنگاران آمدند و اخبار مختلفی از حوزه مدیریتی خود ارائه کردند. در مهم‌ترین این اظهارات وزیر کشور از برقراری کامل امنیت در انتخابات ریاست جمهوری گفت، وزیر تعاون از معیشت مردم به عنوان یکی از اولویت‌های مهم دولت نام برد و وزیر راه و شهرسازی هم از افتتاح پروژه راه‌آهن رشت -کاسپین خبر داد.
 
وحیدی: مشکل امنیتی در انتخابات نخواهیم داشت
احمد وحیدی وزیر کشور درباره تأمین امنیت حوزه‌های انتخابیه گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ان‌شاالله امنیت بسیار خوبی خواهیم داشت همان‌طور که در انتخابات مجلس هم همین اتفاق افتاد. وزیر کشور بیان کرد: نزدیک به 170 تا 180 هزار نفر امنیت انتخابات را تأمین می‌کنند. این عدد بالایی است. طبیعتاً ما به امنیت بسیار اهمیت می‌دهیم و از این جهت مشکلی نخواهیم داشت پیش‌بینی‌ها توسط دستگاه‌ها بخوبی انجام شده است. وی درباره سلامت انتخابات هم گفت: ما روی بحث سلامت بسیار حساس هستیم و در دوره قبل هم در انتخابات مجلس نصاب بسیار خوبی از سلامت در انتخابات ارائه شد. البته شنیده شده که برخی حرف‌هایی بیان می‌کنند که باید دقت کنند و گمانه‌زنی‌های غیرصحیح انجام ندهند. وزیر کشور ادامه داد: در انتخابات مجلس نصاب خوبی به دست آمد. جسته و گریخته شنیده‌ایم که برخی‌ها حرف‌های غیرصحیح می‌زنند، این حرف‌ها فضای فعلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و انسان را نسبت به گوینده آن، مشکوک می‌کند. نباید در انتخاباتی که گذشته است، ایجاد شک کرد. ما قصد ورود قضایی به موضوع نداریم. وی با بیان اینکه در مورد سلامت انتخابات هیچ‌گونه نگرانی نداریم، اظهار کرد: از مجریان و ناظران خواسته شده و به آنها گفته شده به هیچ عنوان نباید سوگیری داشته باشند و از هیچ نامزدی طرفداری نکنند و امانتی که دارند را صادقانه انجام دهند. این کار تا الان بخوبی جلو رفته و جلو خواهد رفت.

مرتضوی: معیشت مردم همچنان اولویت اصلی
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم موضوع تکافل اجتماعی است، بحث تکافل اجتماعی را در چند حوزه می‌توان تعریف کرد که اولین آن سفره و معیشت مردم است. وی افزود: سفره و معیشت مردم را باید هم با کاهش نرخ تورم و هم با متناسب‌سازی حقوق و مزایا و از سوی دیگر با کمک‌های معیشتی پیش‌بینی کرد.
وی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که در دولت سیزدهم شروع شد و خوشبختانه نتایج بسیار ثمربخشی هم به‌دنبال داشت بحث کالابرگ الکترونیکی بود که علاوه بر اینکه بر تورم افزوده نشد به شکلی هم توانست تعادلی در سفره دهک‌های پایین ایجاد کند.
مرتضوی عنوان کرد: موضوع دیگر نیازهای مردم بحث مسکن است که حتماً باید به آن توجه شود و بحث مهم و مورد نظر همه این مباحث که به سفره، معیشت، مسکن و ازدواج کمک می‌کند موضوع اشتغال است. وی خاطرنشان کرد: اشتغال یکی از محرک‌های بزرگ اقتصادی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند و حتماً باید به اشتغال آحاد مختلف مردم به‌خصوص فارغ‌التحصیلان توجه کرد.

بهادری: تصویب لایحه اصلاح ساماندهی صنعت خودرو
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در خصوص مصوبات جلسه چهارشنبه هیأت وزیران که به ریاست محمد مخبر برگزار شد، گفت: در امتداد توسعه روابط دیپلماتیک و مسیری که شهید رئیسی و امیرعبداللهیان پیگیری کردند سعی کردیم سفرها متوقف نشود. هم سرپرست وزارت خارجه و هم تعدادی از وزرا در روزهای آتی سفرهایی دارند. سخنگوی دولت ادامه داد: با موافقتنامه بلندمدت ایران و سوریه هم در دولت موافقت شد. بهادری‌جهرمی عنوان کرد: لایحه اصلاح ساماندهی صنعت خودرو در دولت تصویب شد. برای واردات خودروها نیز در قانون موجود سختگیری‌هایی هست که در لایحه دولت پیشنهاد اصلاح آن شده تا امکان واردات باشد. همزمان پیش‌بینی شده منابعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خودرو در نظر گرفته شود. وی بیان کرد: در این نشست آیین‌نامه تخصیص یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی اختصاص یابد.

بذرپاش: ابلاغ سقف اجاره مسکن؛ بزودی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد و دریای خزر به خلیج فارس متصل می‌شود که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ کشور است و در نقش کریدوری جمهوری اسلامی کمک کننده است. وی در ادامه در خصوص مسکن هم گفت: رشد تولید مسکن و ساختمان در ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ شد و این عددی کم سابقه در تاریخ کشور است. این در حالی است که در ابتدای دولت رشد منفی ۱۳ درصد را شاهد بودیم. این مقایسه نشان می‌دهد در دولت شهید رئیسی چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ادعاهای خلاف واقع در مناظرات انتخاباتی، بیان کرد: عدد نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار عبور کرده و ۵۶۰ هزار واحد تحویل مردم شده است. از آبان سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار واحد آغاز ساخت داشتیم که عدد کم سابقه‌ای در بخش مسکن‌سازی کشور است و امیدواریم در دولت بعدی با این شتاب ادامه یابد. وی اظهار کرد: در حوزه مسکن روستایی از ۵۵۰ هزار مسکنی که ساخت آن آغاز شده ۳۰۰ هزار واحد تحویل شده و این روند ادامه می‌یابد و امیدواریم تا آخر سال به ۸۰۰ هزار واحد برسد.
وی در ادامه در مورد میزان افزایش اجاره مسکن هم گفت: اکثر استان‌ها نرخ سقف اجاره را مصوبه شورای مسکن استان کرده‌اند. چند استان مانده که ظرف چند روز آینده به اتمام برسانیم. هفته آینده این سقف اجاره را که مصوب شورای مسکن استان‌ها و شورای عالی مسکن است به سراسر کشور ابلاغ می‌کنیم.

باقری: میدان و دیپلماسی باید پشتیبان هم باشند
علی باقری، سرپرست وزارت خارجه گفت: به خاطر کاری که صهیونیست‌ها در دمشق انجام دادند و قرار بر این شد صهیونیست‌ها تنبیه شوند، امریکا و اسرائیل و هم‌پیمانان آنها به هیچ وجه نتوانستند از هیچ ظرفیت بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
وی افزود: همراهی میدان و دیپلماسی یک واقعیت بارز و غیرقابل انکار است که در طول این 1000 روز خدمت به عینه خودش را نشان داد؛ زمانی بحث بود که بین میدان و دیپلماسی فاصله است، در حالی که واقعیت این است که اگر دیپلماسی بدون میدان باشد، دیپلماسی به عنوان یک سخنگاه برای اعلام مواضع تبدیل خواهد شد.
سرپرست وزارت خارجه تأکید کرد: همواره باید میدان و دیپلماسی هم‌افزا و پشتیبان هم باشند و این مسأله به طور عینی در موضوعات مختلف در دولت آقای رئیسی و دوره وزارت آقای امیرعبداللهیان تثبیت شد و آثار آن را در عرصه‌های مختلف دیدیم. اینکه مقاومت در سطح منطقه به یک هنجار در مناسبات منطقه تبدیل شود، هنر دیپلماسی ایرانی بود که توانست آن را در فضای منطقه و مناسبات بین‌المللی نهادینه کند.
باقری همچنین در واکنش به برخی اظهارات در مناظرات انتخاباتی با بیان اینکه «عرصه سیاست خارجی غنیمت نیست که در کارزار انتخاباتی آن را به تاراج بگذاریم»، تأکید کرد: وظیفه همه ما این است که از مرزهای سیاست خارجی به عنوان گنجینه ملی صیانت کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی