صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

مراقب پشه آئدس باشید

 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه علائم بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس ایجاد می‌شود، عنوان کرد: هیچ درمان و یا واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دانگ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری و جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است.
همایون امیری بیان کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: سالانه چند میلیون مورد از عفونت دانگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، امریکای لاتین و آفریقا شایع شده و کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: از میان طغیان‌های اخیر تب دانگ در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد.
وی گفت: انتقال بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است و پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا 10 روز ادامه خواهد داشت.
امیری گفت: علائم تب دانگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.
به گفته وی، مسافران در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، حتماً به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش کنند./روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
جستجو
آرشیو تاریخی