از گوشه و کنار ایران

4  کشته و 120 مصدوم در زلزله کاشمر
وقوع زمین لرزه ۵ ریشتری و پس‌لرزه آن با ۲.۷ ریشتر منجر به مرگ 4 نفر و مصدوم شدن 120 نفر از شهروندان کاشمری شد که حال 15 نفر از آنها وخیم است.
حجت‌الله شریعتمداری فرماندار کاشمر گفت: این زلزله به مقیاس پنج ریشتر ساعت ۱۳ و ۲۴ دقیقه سه‌شنبه کاشمر و برخی از شهرستان‌های همجوار از جمله تربت حیدریه و خلیل‌آباد را لرزاند. در شهر کاشمر به دلیل ریزش نمای یک ساختمان تجاری در حاشیه میدان شهدای ناجا ۲ نفر جان خود را از دست دادند.
سید‌علی منیری مدیرکل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: 25 ارزیاب و نجاتگر هلال‌احمر به مناطق زلزله‌زده در کاشمر اعزام شدند و سایر تیم‌های امدادی نیز فراخوان شده‌اند.
این زلزله موجب خسارت به نمای برخی ساختمان‌ها، شکستن شیشه‌ها و تخریب منازل کهنه و کلنگی در این شهر شده است. تا‌کنون یک کودک از زیر آوار در روستای زنده‌جان بیرون آورده و به بیمارستان منتقل شد و نیروهای امدادی و خدمات‌رسان آواربرداری از سایر ساختمان‌های روستای زنده‌جان را آغاز کرده‌اند. دو خانواده نیز زیر آوار گرفتار شده بودند که مرگ 2 نفر از آنها تأیید شد.
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری نیز در گفت و گو با استاندار خراسان رضوی بر ضرورت رسیدگی سریع به آسیب دیدگان و آمادگی همه جانبه
دستگاه ها برای وقوع پس لرزه های احتمالی تأکید کرد.

دستور دادستان برای برخورد با مقصران حادثه معدن شازند
به دنبال حادثه ریزش معدن شازند اراک در روز یکشنبه ۲۷ خرداد که منجر به فوت و ناپدید شدن چهار نفر از معدنکاران شد، دادستان کل کشور در پیامی به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی، دستور بررسی و رسیدگی هرچه سریعتر این حادثه و ابعاد آن را صادر کرد.
 حجت‌الاسلام موحدی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های متوفیان، عنوان کرد: باید وضعیت حادثه‌دیدگان، بازرسی و نظارت‌های انجام گرفته قبل از حادثه، ترک فعل‌ها، مجوز چگونگی برداشت از معدن و مواردی از این قبیل با جزئیات کامل برای مشخص شدن علت حادثه، مورد بررسی قرار گیرد.  موحدی با اشاره به تشکیل پرونده برای حادثه ریزش معدن شازند، افزود: پس از بررسی‌های کامل، با فرد یا افراد خاطی و مقصر در این حادثه در هر سطحی، قاطعانه و با جدیت برخورد خواهد شد.

حمله سگ گله به کودک 10 ساله
کودک ۱۰ ساله که مورد حمله سگ قرار گرفته بود، بعد از اقدامات اولیه به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند اعزام شد.
جمیله احمدی رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف گفت: ماهانه ۱۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان خوسف گزارش می‌شود و از ابتدای امسال این آمار به ۳۴ مورد رسیده که اکثر آن سگ گزیدگی است. آخرین مورد دوشنبه شب بود که از روستای یوش در بخش ماژان گزارش شد. فرد مصدوم به مرکز بهداشتی شهر خوسف منتقل شد و بعد از پنج دقیقه نیروی مرکز برای تزریق سرم و واکسن حضور یافت. بعد از اعزام بیمار به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند نیز مورد خاصی گزارش نشده و طبق اظهارات پدر این کودک، شرایط او مساعد است. زخم این سگ گزیدگی در سه محل ایجاد شد و لازم بود که متخصصان مربوطه نیز ویزیت لازم را انجام دهند.  حیوانی که این کودک ۱۰ ساله در روستای یوش را مورد حمله قرار داده، سگ گله بوده است. وی گفت: زمان طلایی که واکسیناسیون برای شخص دچار حیوان گزیدگی باید انجام شود، ۲۴ ساعت است اما در دستورالعمل وزارت بهداشت آمده که در اولین فرصت باید دوز اول واکسن تزریق شود.
 
سقف مسجد دیزج تکیه فرو ریخت
ریزش سقف مسجد روستای دیزج تکیه در ارومیه، 8 نفر از اهالی روستا را روانه بیمارستان کرد. فرزین رضا‌زاده رئیس اورژانس آذربایجان‌غربی گفت: شامگاه دوشنبه سقف مسجد روستای دیزج تکیه ارومیه ناگهان فرو ریخت و 8 نفر مصدوم شدند. مصدومین پس از دریافت کمک‌های اولیه، به بیمارستان امام خمینی ارومیه منتقل شدند. حال تمامی مصدومین پایدار گزارش شده است. علت حادثه از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

کشف 200 بسته تریاک از معده 2 قاچاقچی
2  قاچاقچی که 200 بسته تریاک را در معده خود جاساز کرده بودند در اصفهان دستگیر شدند.
سرهنگ «احمد نیکبخت» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان کرد: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان حین کنترل خودرو‌های عبوری در یکی از مبادی ورودی به ۲ نفر از سرنشینان یک دستگاه خودروی سواری مشکوک شدند. مأموران با اطمینان از قاچاقچی بودن متهمان هر دو نفر را دستگیر کردند و پس از انتقال به مقر انتظامی ۲۰۰ بسته تریاک به وزن یک کیلو و۵۰۰ گرم از معده آنها خارج شد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خاتمه از تحویل متهمان به مرجع قضایی خبر داد و گفت: متهمان این مقدار مواد را از مرزهای شرقی کشور تهیه کرده و قصد داشتند با شیوه بلع و جاسازی در معده، مواد را به استان اصفهان منتقل کنند و بفروشند که ناکام ماندند.

نجات گاومیش از چاه 5  نفر را مسموم کرد
سخنگوی اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مسمومیت پنج نفر در پی نشت گاز فاضلاب شهری خبر داد.
عارف شرهانی اظهار کرد: ساعت ۲۳ دوشنبه از طریق تماس با سامانه ۱۱۵ گزارشی مبنی بر سقوط گاومیش در چاه فاضلاب در کوی سیاحی اهواز و مسمومیت تنفسی پنج نفر که برای بیرون آوردن گاومیش به درون چاه رفته بودند در پی نشت گاز فاضلاب شهری اطلاع‌رسانی شد.
وی با بیان اینکه حیوان سقوط‌کرده در چاه زنده نماند، افزود: در پی این حادثه پنج مرد ۲۳ تا ۴۷ ساله دچار مسمومیت شدند که به بیمارستان علامه کرمی اهواز انتقال یافتند.

جستجو
آرشیو تاریخی