صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

گزارش «ایران» از کارکرد سامانه سؤالات پرتکرار شهری

یک کلیک تا پاسخ

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

در بسیاری از موارد در خصوص مسائل و مشکلات حوزه‌های شهری سؤالات مشترکی در ذهن شهروندان ایجاد می‌شود؛ سؤالاتی که دستیابی به پاسخ آنها ساعت‌ها و حتی روزهای متمادی از وقت شهروندان را گرفته و به دنبال خود ترافیک‌های سنگین در خیابان‌های شهر نیز ایجاد می‌کند، حال آنکه با طراحی یک سامانه در دنیای مجازی می‌توان تنها با یک کلیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخ دست یافت. سامانه‌ای که بتواند در تمام حوزه‌های شهری فعال و پاسخگو باشد، کارایی بسیار بالایی هم خواهد داشت. چنین سامانه‌ای به تازگی در تهران راه‌اندازی شده است تا پاسخ به سؤالات پرتکرار شهروندان تنها با یک کلیک داده شود.
 رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه سامانه سؤالات پرتکرار (FAQ) در شهرداری تهران با هدف پاسخگویی سریع و آسان به شهروندان مدتی است آغاز به کار کرده است به «ایران» می‌گوید: هدف از راه‌اندازی این سامانه ارائه منبعی آسان و سریع به شهروندان برای پاسخ به سؤالاتشان در حوزه مدیریت شهری است و راهی مناسب در راستای دستیابی و ارتباط با مخاطبان برای ارائه اطلاعات دقیق در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.
محمدعلی الفت‌پور در ادامه توضیح می‌دهد: برای طراحی این سامانه، سؤالات پرتکرار جمع‌آوری و البته چندین‌بار هم تصحیح و بازبینی شده‌اند. البته مردم می‌توانند سؤالات جدید خود را که در سامانه وجود ندارد همانجا مطرح کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخ دست یابند.
به گفته وی هر چقدر مردم با حقوق خود بیشتر آشنا باشند، در سیستم اداری با سلیقه‌های مختلف مواجه نمی‌شوند. مردم باید با جزئیات از حقوق خود مطلع باشند تا به تدریج شهرداری‌ها به صورت غیرحضوری و هوشمند پیش بروند.
الفت‌پور یکی از راه‌های دستیابی به این سامانه را ورود به سامانه «من شهردارم» اعلام می‌کند و می‌افزاید: 700سؤال پرتکرار برای شروع کار انتخاب و بارگذاری شده‌اند، حالا با یک کلیدواژه در زمانی کوتاه می‌توان سؤال مورد نظر را جست‌و‌جو کرد. دسته‌بندی سؤالات هم در 7 گروه انجام شده است تا سؤالات راحت‌تر پیدا شوند.
وی با اشاره به دسته‌بندی و طبقه‌بندی سؤالات در حوزه‌های تخصصی اضافه می‌کند: سؤالات پرتکرار در حوزه‌های خدمات شهری و محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک، فنی و عمرانی، مالی و اقتصادی شهر، امور اجتماعی و فرهنگی، مدیریت بحران، برنامه‌ریزی و توسعه شهری، شهرسازی و معماری و حوزه شهردار طبقه‌بندی شده‌اند. این سامانه در اپلیکیشن‌های شهری از جمله «شهرزاد» نیز برای رفع ابهامات و نیازهای شهروندان و آشنایی بیشتر با مدیریت شهری تهران قابلیت دسترسی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی