صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

یوزبان‌ها چشم انتظار پیدا شدن یوز مادر هستند

زنده‌گیری یک توله یوز سرگردان

زیست بوم- یک توله یوز سرگردان در شمال توران زنده‌گیری شد. این گونه در معرض انقراض چند روزی می‌شد که در منطقه یوزکنام در شمال توران پرسه می‌زد. یوز با بی‌قراری مرتباً در حال صدا کردن و غرش بوده است. روستاییان و بومیان با دیدن غرش‌های این توله یوز تنها و بی‌قرار، نگران تلف شدن این حیوان نادر شدند. خبر روز جمعه به سازمان حفاظت محیط زیست سمنان و محیطبانان رسید. حالا فعالان محیط زیست روز دوشنبه 28 خردادماه با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از زنده‌گیری این یوز خبر دادند.
پیش از این اعلام شده بود که اگر بقای این حیوان به دلیل ضعف در شکار یا ناآشنایی با قلمرو و زیستگاه به خطر بیفتد مجبور به زنده‌گیری و انتقال آن به مرکز تکثیر خواهند شد. حسن اکبری معاون محیط طبیعی کشور درباره جزئیات این ماجرا در گفت‌وگو با «ایران» گفت که بزودی جزئیات کامل ماجرا از طریق سایت سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع‌رسانی خواهد شد. یوز از لحاظ ظاهری جثه مناسبی داشت ولی اندکی لاغر به نظر می‌رسید. سن این توله حداقل 7 تا 10 ماهه به نظر می‌رسد. توضیحات یوزبانان از رفتار حیوان و صداهایش در همان فیلم اولیه، نشان از نابالغ بودن این یوزپلنگ داشت. اکبری ادامه داد: ظهر جمعه تیم واکنش سریع و پشتیبان، همراه با 2 نفر از دامپزشکان سازمان برای کمک به نیروهای اجرایی، عازم منطقه شدند. یک روز بعد؛ شنبه 26 خردادماه بود که نیروهای سازمان، کارشناسان و محیطبانان استان موفق به مشاهده یوزپلنگ در دو نوبت صبح و عصر شدند. رصد این گونه از راه دور ادامه داشت.
وی درباره عملیات برای پیدا کردن مادر این توله یوز توضیح داد: با توجه به حضور حیوان به صورت سالم و بدون علائم بیماری در منطقه، تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع به منطقه اعزام شدند. از همان لحظه حضور ردزنی در منطقه و پرس‌وجو از روستاییان اطراف برای پیدا کردن اثری از مادر توله یوز شروع شد. اما هنوز مرگ یا ناپدید شدن یوز مادر محرز نشده است.  با توجه به این‌که این توله یوز هنوز به بلوغ کامل نرسیده، اقدامات لازم برای پایش از دور در حال انجام است اما نگرانی از بابت ضعف بیش از حد توله و سایر مشکلات احتمالی برای آن در صورت ادامه شرایط وجود دارد.
برای محافظت از این توله یوز و بقای آن، باتوجه به این‌که از نظر ظاهری این گونه چندان خوب به نظر نمی‌رسید، تعدادی خرگوش به عنوان طعمه در مسیر تردد حیوان قرارداده شده. به گفته اکبری، در صورت امکان تغذیه این حیوان از خرگوش‌ها می‌توان مقداری از ضعف جسمانی آن را که ناشی از گرسنگی است کاهش داد.
وی افزود: تیم‌های عملیاتی شامل دامپزشکان، کارشناسان، محیطبانان و یوزبانان در محدوده حدود 400 هزار هکتاری یوزکنام در حال گشت‌زنی، کنترل، رصد و ردزنی کل منطقه و همین‌طور پایش از دور این گونه هستند. اکبری تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که این توله یوز را در زیستگاه طبیعی آن حفظ کنیم اما اگر به این نتیجه برسیم که ماندن این گونه در طبیعت به دلیل ضعف در شکار یا ناآشنایی با قلمرو و زیستگاه، منجر به حذف آن خواهد شد، ناچار اقدامات لازم برای زنده‌گیری و انتقال آن را به مرکز تکثیر در دستور کار قرار خواهیم داد. همزمان با گفت‌و‌گوهای مختلف اکبری با رسانه‌ها، تصویر زنده‌گیری یوز توسط یوزبان منطقه منتشر شد. خبرها از انتقال یوز به منطقه دلبر سمنان خبر می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی