صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

در اجلاس سالیانه رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور مطرح شد

بهسازی فضاهای ورزشی تا پایش 8 میلیونی در طرح سنجش مدارس

گروه اجتماعی/ اجلاس سالیانه رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور در حالی برگزار شد که در این اجلاس اخبار مهمی، همچون مشارکت هشت میلیون دانش آموز در طرح پاک مطرح شد.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل و معاونان آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اصفهان با بیان اینکه تابستان به معنای تعطیلی علم، دانش و مهارت نیست گفت: برای توانمند‌سازی معلمان و مهارت آموزی دانش‌آموزان در تابستان سال‌جاری بیش از ۳۰ هزار پایگاه در سراسر کشور برای مهارت در زمینه‌های پرورشی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ساماندهی شده است.
صحرایی با اشاره به تصویب آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی در هیأت وزیران افزود: ایجاد هنرستان‌های همجوار و مراکز فنی و حرفه‌ای در شهرک‌های بزرگ صنعتی از مهم‌ترین محورهای این آیین‌نامه است که دستگاه‌ها و صنایع مربوطه برای تحقق این مهم و افزایش مهارت آموزی دانش‌آموزان باید پای کار بیایند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای دولت مردمی در طول ۳۴ ماه خدمت در حوزه تعلیم و تربیت بسیار پررنگ است گفت: در اجرای طرح مهر همه نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش ساماندهی خواهند شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و بویژه آزمون‌های استخدامی کلاسی بدون معلم نخواهد ماند.
 
پرداخت ماهانه دستمزد حق‌التدریس‌ها
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش هم با بیان اینکه مبلغ حق‌التدریس اردیبهشت ماه معلمان پرداخت شده است، از تلاش برای ماهانه شدن واریزی این گروه از معلمان خبر داد و افزود: برای استان‌هایی که در ارسال ابلاغ‌های موظف و غیر موظف تأخیر داشته باشند، حق‌التدریس‌ نیز دیر پرداخت می‌شود.
علی فرهادی از پیش‌بینی مشوق‌هایی برای استان‌های پیشتاز در این عرصه خبر داد و با اشاره به ابلاغ جداول بودجه در هفته گذشته، بیان کرد: تا هفته پیش جز حقوق نمی‌توانستیم پرداختی داشته باشیم اما با ابلاغ بودجه هزینه هدایای هفته معلم به ۲ هزار میلیارد تومان رسید؛ این مبلغ معادل تلاش‌هایی است که از بهمن و اسفند پارسال در مجلس انجام دادیم تا از حقوق مالکانه معادن ۲ همت برای هنرستان‌ها تأمین کنیم.
فرهادی اعلام کرد: امسال با افزایش ۵۰۱ هزار نفری دانش‌آموزان مواجه هستیم و فرض بر این است که کلاس خالی نداشته باشیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم در مهر حدود ۱۵ کلاس بیشتر داشته باشیم و بر همین اساس در بحث بازنشستگی نیز هیچ کدام را بازنشست نمی‌کنیم تا ۳۰ مهر کلاس‌های ما که تثبیت شد نیروی مازاد در منطقه‌ای داشتیم و شرایط خاص داشت می‌توانیم با بازنشستگی طبق شرایط موافقت کنیم.
وی با بیان اینکه نیروی خرید خدماتی که قبول نشدند، نمی‌توانیم در مهرماه به کار بگیریم، از برگزاری آزمون‌های استخدامی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در آزمون آموزگاری ۲۸ هزار نفر مجوز داریم. همچنین، امسال تلاش کرده‌ایم تا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به ۲ هزار ورودی شهید رجایی و ۳۰ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان افزایش دهیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در زمینه توانمندسازی معلمان برنامه‌ریزی‌ها برای آموزش نیروهای ماده ۲۸ و کتاب‌های تازه تألیف انجام شده است، اظهار داشت: این توانمند‌سازی از دانشگاه فرهنگیان به ادارات کل واگذار شده چرا که اداره کل باید پررنگ‌ترین نقش در آموزش و پرورش استان را داشته باشد و بقیه باید حول محور اداره کل نقش‌آفرینی کنند؛ استان‌ها باید بر اساس ظرفیت‌های داده شده برنامه‌ریزی کنند و این کار با حداقل تشریفات صورت گیرد.
 
پیگیری مشکلات خانواده‌ها در ثبت‌نام مدارس شاهد
زهرا پناهی روا، مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش نیز از تغییرات و برنامه‌های جدید این حوزه برای سال تحصیلی آتی خبر داد و اظهار داشت: امسال به دلیل استقبال زیاد خانواده‌ها و ظرفیت محدود ما، باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا از باز شدن مجدد سامانه جلوگیری کنیم. پس از پیش ثبت‌نام، مدیران مدارس حدود ۱۰ روز وقت دارند تا مصاحبه با خانواده‌ها را بر اساس امتیازها هماهنگ کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. مدیران باید در طول این مدت بیشتر از دو روز در مدرسه حضور داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی تعداد بیشتری از خانواده‌ها باشند.
به گزارش ایرنا، وی افزود: در صورت اتمام زمان ثبت‌نام، ممکن است خانواده‌های شاهد و ایثارگرانی باشند که جا مانده‌اند، در صورتی که ظرفیت آن مدرسه و کلاس را داشته باشیم، کمیسیونی برای این خانواده‌ها تشکیل خواهد شد تا با شرایط خاصی بتوانند ثبت‌نام کنند.
 
۲۵۰ هزار نفر با آموختن قرآن، باسواد شدند
علیرضا عبدی، معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش هم به مدل‌های مردمی برای توسعه سوادآموزی اشاره کرد و اظهار داشت: مدرسه‌محوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم که مدرسه کانون تحول و تربیت محله است. با پراکندگی مدارس در سطح کشور، مدرسه‌محوری می‌تواند به تحقق اهداف نهضت کمک کند.
وی یادآور شد: یکی از روش‌های جدید، روش قرآن‌پایه است. بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند و با این روش می‌توانند با آموختن قرآن باسواد شوند. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در کشور از این مسیر باسواد شده‌اند ولی هنوز در تعاریف رسمی، بی‌سواد تلقی می‌شوند.

 

برش

تعیین نرخ لباس فرم مدارس بر اساس کیفیت
عاطفه سادات مدبرنژاد، مدیرکل انجمن‌ اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از استان‌ها خواسته شده است که با همکاری مراجع مربوطه و برگزاری جلساتی با اداره صمت و اتحادیه‌های مرتبط، نرخ لباس فرم دانش‌آموزی را بر اساس کیفیت و جنس لباس تعیین و به والدین اطلاع‌رسانی کنند.
وی با تأکید بر لزوم معرفی تولیدی‌های مجاز، بیان داشت: والدین نباید ملزم به خرید از یک تولیدی خاص شوند و انجام این کار برخلاف مقررات است. مدبرنژاد تصریح کرد: آخرین گزارش دریافتی ما نشان می‌دهد که در تهران، کف قیمت لباس فرم ۵۴۸ هزار تومان و سقف آن ۸۲۵ هزار و پانصد تومان برای پیراهن و شلوار و کت و شلوار یک میلیون و ۹۱۶ هزار تومان است؛ همچنین استان‌ها موظف هستند از ظرفیت هنرستان‌ها برای تولید لباس فرم استفاده کنند.
مدیرکل انجمن‌ اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: تجربه این کار در اداره کل شهرستان‌های استان تهران وجود دارد، اما باتوجه به اینکه هنرستان‌ها نمی‌توانند تمامی نیازهای استان را پوشش دهند باید تا سطحی که می‌توانند، این کار به آنها محول شود.

 

برش

طرح شهید سلیمانی
صادق ستاری فر، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، در گردهمایی مدیران کل استان‌ها، با اشاره به اجرای طرح‌های شهید سلیمانی و شهید طوقانی اظهار داشت: با اجرای طرح شهید سلیمانی طی ۲۷ ماه ۲ هزار و ۶۵۰ فضای ورزشی در مدارس کشور ایجاد شد.
وی افزود: در اجرای طرح شهید طوقانی نیز با محوریت مهارت‌آموزی و آموزش شنا، عملکرد برخی استان‌ها بسیار خوب بوده است. البته برخی استان‌ها هنوز عملکرد خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند و لازم است تا پایان شهریور ماه به نقطه مطلوب برسند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دیگر طرح‌ها نیز عملکردها بیش از حد انتظار بوده و در برخی استان‌ها حتی بیش از ۱۰۰ درصد اهداف تعیین شده محقق شده است. در رشته‌های طناب زنی، تنیس روی میز، دو و میدانی و فوتبال برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی دوم، نتایج بسیار خوبی به دست آمده است. وی همچنین به طرح پایش آمادگی کودکان اشاره کرد و گفت: طرح پاک در برخی استان‌ها بسیار خوب اجرا شده و تاکنون حدود ۸ میلیون دانش‌آموز مورد سنجش قرار گرفته‌اند. داده‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که وضعیت آمادگی جسمی دانش‌آموزان در برخی استان‌ها نگران‌کننده است. ستاری فرد با تأکید بر اینکه ما در موضوع استخدام، به دنبال نیروی متعهد هستیم و بین تعهد و تخصص اولویت ما با نیروی متعهد است، افزود: توانمندسازی معلمان تربیت بدنی از اولویت‌های این وزارتخانه است و برنامه‌های ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفته‌ایم. وی افزود: در حوزه کانون‌های فوق برنامه تربیت بدنی، امیدواریم بتوانیم کانون‌های درون مدرسه‌ای را تقویت کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی