صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هفت - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هفت - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

در جریان دیدار سرپرست وزارت امور خارجه با مقام‌های بلندپایه بغداد و اقلیم کردستان تأکید شد

تمرکز بر اجرای تفاهمات تهران و بغداد

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه که دو روز گذشته میهمان مقام‌های بغداد و اربیل بود، رایزنی‌های مفصلی را با مسئولان و چهره‌های بلندپایه عراق از سر گذراند و پیرامون تقویت همکاری‌های دو کشور بویژه در حوزه‌های امنیتی، انرژی، آموزش و حمل و نقل به گفت‌و‌گو نشست. دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور، «فؤاد حسین» وزیر خارجه، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و مقام‌های کردستان عراق از جمله برنامه‌های دو روز اخیر سرپرست وزارت امور خارجه بود.
«السودانی» روز پنجشنبه در ملاقات با باقری تأکید کرد: عراق به مسیر تقویت روابط با ایران و همکاری سازنده بین دو کشور ادامه می‌دهد که این همکاری و تقویت روابط، منافع دو کشور همسایه را تأمین کرده و باعث رشد و شکوفایی دو ملت می‌شود. دو طرف در این دیدار بر پیگیری کمیته‌های مشترک دو کشور و اجرای تفاهمات امضا شده در حوزه‌های انرژی، امنیت، آموزش و حمل و نقل تأکید کردند. باقری نیز از نقش محوری عراق در منطقه و تلاش این کشور برای تقویت ثبات از طریق نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورها تمجید کرد و گفت، ایران از تلاش‌های عراق برای اجرای پروژه راه توسعه حمایت می‌کند. او آمادگی ایران برای مشارکت در این پروژه را اعلام کرد.
 
جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها
سرپرست وزارت امور خارجه همچنین بعد از ملاقات با «فؤاد حسین»، همتای عراقی خود در یک نشست خبری به تحولات غزه اشاره کرد و با بیان اینکه برخی از تسری جنگ از غزه به جنوب لبنان ابراز نگرانی می‌کنند، افزود: لبنان جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود. اگر صهیونیست‌ها عقل داشته باشند مجدداً لبنان را نخواهند آزمود. باقری با بیان اینکه صهیونیست‌ها یک بار خطا کرده و به سفارت ایران در دمشق حمله کردند و پاسخی گرفتند که هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کردند، یادآور شد: آنها باید بپذیرند که موازنه قدرت، قبل و بعد از هفت اکتبر متفاوت شده است. صهیونیست‌ها با کشتار مردم غزه می‌خواهند به شرایط قبل از هفت اکتبر برگردند ولی نمی‌توانند. سرپرست وزارت امور خارجه به تلاش امریکایی‌ها برای واسطه‌گری سیاسی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اگر راست می‌گویند باید جلوی حمایت تسلیحاتی خود از رژیم اسرائیل را بگیرند، ادامه داد: اختلاف امریکا با ما این است که سهمی را که برای ما قائلند قبول نداریم و بر نمی‌تابیم. ایران و عراق شریک پایدار برای صلح و امنیت منطقه هستند و تعامل و همکاری و‌ همبستگی ایران و عراق تضمین ثبات و پایداری امنیت در منطقه است.
ملاقات با «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، «فائق یعقوب» وزیر امور مهاجرت عراق و اعضای حزب جنبش «بابلیون» عراق و همچنین دبیرکل و اعضای حزب اسلامی عراق نیز از دیگر برنامه‌های فشرده باقری در بغداد بود.
 
دیدار با رهبران کردستان عراق
سرپرست وزارت امور خارجه صبح روز گذشته در ادامه سفر خود در عراق راهی اربیل شد تا با مقامات منطقه کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کند. دیدار با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و «نچیروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از جمله برنامه‌های باقری در اربیل بود.
سرپرست وزارت امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در یک نشست خبری به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت و با بیان اینکه دشمنان نمی‌خواهند ثبات و آرامش ما را در ایران، عراق و منطقه ببینند، گفت: هوشیاری رهبران و مقامات عالی ایران و عراق و دوستان و برادران در اقلیم کردستان، اجازه نخواهد داد دشمنان هیچگونه روزنه و فرصتی برای سوءاستفاده پیدا کنند. او با تأکید بر تحکیم پیوندها و همکاری‌های دوجانبه بویژه در بعد اقتصادی، تصریح کرد: در این ملاقات درباره برخی موانع موجود پیش روی توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو کردیم و برادرانه و همدلانه در پی رفع این موانع خواهیم بود و بر این اساس آینده‌ای درخشان و روشن پیش روی همکاری‌های دو طرف خواهد بود. باقری ثبات و امنیت منطقه را در گرو همکاری‌های دو و چندجانبه خواند و تصریح کرد: افق آینده را در زمینه همکاری‌های اقتصادی روشن می‌بینیم و توسعه همکاری‌های اقتصادی را الزامی برای ثبات در منطقه می‌دانیم. باقری پس از اربیل به سلیمانیه سفر کرد. اهدای تاج گل بر مزار مرحوم «جلال طالبانی» و امضای دفتر یادبود و ملاقات با «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و نشست با دبیران احزاب سیاسی از جمله برنامه‌های مقام ایرانی در سلیمانیه بود.

 

برش

«بن فرحان» در تماس تلفنی با باقری تأکید کرد
تلاش ریاض برای انجام مراسم حجاج ایرانی در آرامش و سلامتی
وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرد، مقام‌های این کشور همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا حجاج سرزمین وحی، حج خود را در کمال آرامش و سلامتی انجام دهند. در آستانه عزیمت حاجیان ایرانی به سوی سرزمین عرفات و ایام تشریق، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه پنجشنبه گذشته با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد.
باقری در این تماس با تشکر از اقدامات و تلاش‌های مقام‌های مسئول برگزاری حج در عربستان سعودی و با اشاره به عزیمت حجاج ایرانی به مشاعر مقدسه ابراز امیدواری کرد که با موفقیت کامل اعمال حج خود را به اتمام رسانده و با سلامتی به میهن اسلامی بازگردند. سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین در این تماس موضوعاتی را در خصوص چگونگی برگزاری بقیه اعمال حج مطرح کرد. «فیصل بن فرحان» نیز در این گفت‌وگو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در خصوص ارائه تسهیلات به ضیوف الرحمن تأکید کرد که مقام‌های این کشور همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا حجاج سرزمین وحی، حج خود را در کمال آرامش و سلامتی انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی