صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هفت - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هفت - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

پیش بینی‌ها از بازدید یک میلیون چینی خبر می‌دهد

شکوه «ایران باستان» در شانگهای

زیست بوم- نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که پیش از این در شهر پکن پایتخت چین برگزار شده بود، سر از موزه بزرگ شانگهای درآورد. نمایش آثار باقیمانده ایران باستان با استقبال گسترده چینی‌ها همراه شد. چینی‌ها که نمی‌توانستند چشم از این آثار بردارند خواستار تمدید مدت زمان بیشتر برای برگزاری این نمایشگاه در شهر دیگری از کشورشان شدند. درهمین راستا بود که 23 خردادماه، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دعوت رسمی وزیر گردشگری و فرهنگ چین در موزه شهر شانگهای حضور یافت تا این نمایشگاه را به صورت رسمی افتتاح کنند. مهم‌ترین هدف از برگزاری نمایشگاه «شکوه ایران باستان» معرفی فرهنگ و تاریخ باشکوه ایران باستان و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران است که خوشبختانه تاکنون با استقبال کم‌نظیر مردم شانگهای روبه‌رو شده است.
سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاح این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد که برگزاری «نمایشگاه شکوه ایران باستان» در افزایش تعامل دو ملت، شناخت هرچه بهتر مردم ایران و چین از یکدیگر و توسعه گردشگری تأثیر بسزایی ایفا کند.او همچنین با معرفی کتاب این نمایشگاه که به زبان چینی منتشر شده است، از مخاطبان این کشور دعوت کرد علاوه بر بازدید از نمایشگاه، در معرفی هر چه بیشتر این کتاب به قشرهای مختلف مردمشان مشارکت داشته باشند.

نمایش آثار موزه تخت جمشید
رئیس‌کل موزه ملی ایران هم در این مراسم گفت: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه شکوه ایران باستان در شانگهای استفاده متناسب از ابزارهای ارتباطی و بارکدهای دو زبانه برای راحتی بازدیدکنندگان است.
جبرئیل نوکنده، با بیان اینکه نمایشگاه شکوه ایران باستان در شهر شانگهای چین بیش از ۶۰ محوطه باستان‌شناسی که تقریباً سراسر ایران را شامل می‌شود، در معرض نمایش گذاشته، گفت: غالب این آثار حاصل کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی و از موزه‌های ملی ایران، رشت، گرگان و موزه تخت جمشید بوده است.
او افزود: ویژگی این نمایشگاه این است که علاوه بر آثار ایران، آثاری از موزه شانگهای که مربوط به فرهنگ‌ ایرانی‌ است، آثار دو موزه استانی چین را نیز شامل می‌شود.
نوکنده با اشاره به اینکه مشارکت بین موزه‌ای میان ایران و چین در نمایشگاه شکوه ایران باستان به خوبی دیده می‌شود، گفت: در این نمایشگاه آثاری که مرتبط با ایران است از برخی دیگر از موزه‌های کشور چین نیز وجود دارد و در کل آثار در معرض دید نمایشگاه شکوه باستان به بیش از ۲۸۰ اثر رسیده است.
او با بیان اینکه استقبال از نمایشگاه شکوه ایران باستان بسیار خوب بود و سرکنسولگری‌های بیش از ۱۱ کشور در افتتاحیه آن شرکت کرده‌اند، ادامه‌ داد: این نمایشگاه تا هفتم اکتبر ادامه دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند در آنجا حضور یابند و به صورت رایگان از آثار آن بازدید کنند.

بازدید کنندگان چینی
رئیس‌کل موزه ملی ایران با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها این است که بیش از یک میلیون مخاطب از نمایشگاه شکوه ایران باستان در شانگهای چین بازدید کنند، افزود: همواره استقبال از این‌گونه نمایشگاه‌ها زیاد بوده و نمایشگاه قبلی در موزه پکن برگزار می‌شد و کاخ‌موزه پکن روزانه ۴۰ هزار بازدیدکننده داشت.
نوکنده با تأکید بر اینکه این‌ نمایشگاه از نظر طراحی، نورپردازی و محتوا تفاوت‌هایی با کاخ‌موزه پکن دارد، گفت: سعی شده در این نمایشگاه از وسایل چندرسانه‌ای و ارتباطی بیشتر استفاده شود. تعداد زیادی ویدیووال وجود دارد که فیلم‌های مرتبط با بازسازی آثار تاریخی پخش می‌کند و ابزارهای چندرسانه‌ای به تعداد زیادی به چشم می‌خورد.
رئیس‌کل موزه ملی ایران با بیان اینکه در نمایشگاه شکوه ایران باستان، یک‌سری محصولات فرهنگی با الگوبرداری از اشیا و آثار موجود قابل عرضه و فروش برای بازدیدکنندگان است، گفت: نکته مهم این است اشیای موجود کاملاً در امنیت هستند و علاوه‌ بر بیمه دارای گواهی مصونیت از توقیف هستند.
آشنایی با فرهنگ و هنر ایران
در حاشیه برگزاری نمایشگاه «شکوه پارس باستان» نشست علمی و تخصصی آشنایی با فرهنگ و هنر ایران با حضور رئیس کل موزه ملی ایران در سالن سخنرانی موزه شانگهای برگزار شد. این رویداد تحت عنوان ایران مهد تمدن در اولین روز گشایش عمومی نمایشگاه برگزار شد و با استقبال بسیار زیاد از سوی علاقه‌مندان روبه‌رو شد به گونه‌ای که به گفته مجریان تمامی ۳۰۰ صندلی در نخستین ساعات آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت شده و برخی از علاقه‌مندان با اصرار بسیار با مراجعه حضوری در راهروهای سالن استقرار یافتند.

 

بــــرش

ایران میزبان نشست میراث ناملموس یونسکو
در سال ۲۰۲۵ شد

زیست بوم- ایران به عنوان میزبان نشست مراکز بین‌المللی مطالعات پاسداری از میراث ناملموس یونسکو در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد.  در نشست مراکز مقوله دوم منطقه‌ای و بین‌المللی پاسداری از میراث ناملموس، روز گذشته (پنجشنبه ۲۴ خرداد) در مقر یونسکو واقع در شهر پاریس، ضمن تقدیر از ارائه گزارش اقدامات موفق پاسدارانه مرکز میراث ناملموس تهران در مواجهه با تغییرات اقلیمی در منطقه و ظرفیت‌سازی‌های مؤثر در این عرصه، ایران به عنوان مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، به عنوان میزبان این نشست در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد. انتخاب ایران برای میزبانی مراکز مقوله دوم پاسداری از میراث ناملموس مستقر در اروپا، آسیا اقیانوسیه، آفریقای جنوبی، امریکای لاتین و حوزه خلیج فارس به تصویب دبیرخانه کنوانسیون ۲۰۰۳ رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی