صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

اینستاگرام «ایران» مسدود شد
 خبر اول اینکه، شبکه اجتماعی اینستاگرام در اقدامی عجیب و برخلاف آزادی بیان، صفحه روزنامه ایران را با نزدیک به 100 هزار دنبال کننده مسدود کرد. اینستاگرام دلیل این اقدام خود را مقابله با ترویج محتوای تهدید آمیز و انتشار آن در این پلتفرم اعلام کرده است. این اقدام اینستاگرام در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است. همچنین این دومین بار در یکسال گذشته است که پلتفرم اینستاگرام اقدام به مسدود سازی حساب رسمی روزنامه ایران می‌کند. علاوه بر این، اخیرا پلتفرم توییتر نیز تیک آبی اکانت روزنامه ایران در این پلتفرم را حذف کرده بود.

محکومیت ۲ امریکایی به اتهام فروش نفت ایران به چین
 خبر دیگر اینکه، ۲ مرد امریکایی به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران به چین به زندان محکوم شدند.
وزارت دادگستری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ مرد در ایالت تگزاس که در ماه نوامبر توسط یک هیأت منصفه ایالات متحده به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران بر خلاف تحریم‌های اعمال شده توسط واشنگتن و طرح‌ریزی برای ارتکاب پولشویی مجرم شناخته شدند، به ۴۵ ماه زندان محکوم شدند.
وزارت دادگستری امریکا مدعی است «ژنیو وانگ» ۴۳ ساله، شهروند دو تابعیتی چینی- امریکایی و «دانیل ری لین» ۴۲ ساله، اهل مک‌کینی در تگزاس در اقدامی مشترک برای فرار از تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران از ژوئیه ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ با تسهیل خرید نفت تحریم‌ شده از ایران برنامه‌ریزی کردند.
دانیل لین رئیس شرکت خصوصی  Stack Royalties، یک شرکت مستقر در تگزاس است که حقوق معدنی نفت و گاز را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گروه‌های سهام خصوصی می‌فروشد.
وکیل لین سال گذشته تأکید کرد پرونده مطرح شده علیه موکلش بر اساس عوامل مخفی دولت است که به او میلیون‌ها دلار سود در صورت شرکت در این طرح پیشنهاد داده بودند. وکیل لین همچنین این پرونده را نمونه ظالمانه از اقدامات دولت ایالات متحده خوانده بود.
این ۲ شهروند در سال ۲۰۲۰ به همراه سه نفر دیگر در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شرقی ایالت پنسیلوانیا متهم شناخته شدند. سوابق این دادگاه نشان می‌دهد که دست‌کم ۲ همدست از آن زمان به جرم خود اعتراف کرده‌اند.
گفتنی است که چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران در جهان، ‌به‌رغم تحریم‌های امریکا به شمار می‌آید.

پاسخ کارشناس روسی
به دروغ‌های اینترنشنال
 شنیدیم که، دروغ‌پردازی‌های مهدوی آزاد مجری شبکه ضدایرانی اینترنشنال با پاسخ‌های قاطع کارشناس روسی همراه بود. رجب صفروف کارشناس دومای روسیه در واکنش به دروغ‌های مجری اینترنشنال درباره روابط ایران و روسیه گفت: اینکه شما گفتید جناب مهدوی آزاد از اول تا آخر دروغ است.
رجب صفروف گفت: تمام آنچه که شما می‌گویید اساساً دروغ است! جناب آقای رئیسی سیاستمداری فوق‌العاده و خبره‌ بود که در تاریخ از او تقدیر خواهد شد. نگاه رهبر ایران به جهان بسیار واقع‌بینانه است. در صحبت‌های ایشان منطق است و آقای پوتین خیلی به ایشان احترام می‌گذارد و تمام حرف‌های ایشان را قبول دارد. بنابراین ما به جناب آقای خامنه‌ای اعتماد داریم.

عملکرد مغرضانه بی‌بی‌سی صدای کارشناسش را هم درآورد
 دست آخر اینکه،  تلاش آشکار بی‌بی‌سی فارسی برای القای ناامیدی به جامعه و در نهایت دور کردن مردم ایران از صندوق‌های رأی، حتی به مذاق کارشناس این برنامه هم خوش نیامد. اخیراً علی‌اکبر بهمنش از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در خلال گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی، با اشاره به این موضوع، خطاب به مجری برنامه گفت: شما به‌صورت هدفمند در گزارش‌ها و سؤال‌های خود سعی در القای یأس و نا امیدی به بخش گسترده‌ای از جامعه، برای دور کردن آنها از انتخابات دارید. بهمنش سؤالات مجری را هم هدفمند ارزیابی کرده و گفت سؤالاتی که مجری می‌پرسد نیز در راستای القای ناامیدی به بخش گسترده‌ای از جامعه ایرانی است. لازم به ذکر است که در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، جریان رسانه‌ای وابسته به اپوزیسیون نیز همچون ادوار گذشته تلاش خود برای تحریم انتخابات از سوی مردم را به‌کار بسته است.

جستجو
آرشیو تاریخی