صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

دستاوردی که بعد از چند دهه بی‌توجهی توسط دولت سیزدهم محقق شد

پاگشایی صنعت خودروهای برقی در ایران

شعارهای دولت قبل در دولت شهید رئیسی محقق شد. دولت‌های گذشته بارها در مورد تولید و واردات خودروهای برقی اظهارنظر می‌کردند، اما این امر همواره روی کاغذ یا در حد صحبت باقی می‌ماند. اما دولت شهید ابراهیم رئیسی موفق شد ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کند و سپس برای واردات و تولید خودروهای برقی برنامه‌ریزی کند. بر این اساس شرکت‌های خودروساز در سال‌جاری اولین سری از خودروهای برقی را تولید و روانه بازار خواهند کرد و از سویی در سال‌ جاری، فروش انبوه خودروهای برقی وارداتی آغاز شده است.

فراهم کردن زیرساخت
برای اینکه طرح خودروهای برقی با موفقیت در کشور به مرحله اجرا برسد، دولت سیزدهم با استفاده از تجربیات سایر کشورها، این موضوع را ابتدا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیاده‌سازی کرد. از این‌رو در اولین گام، تجهیز تاکسی‌داران به خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفت.
اتفاق مهم دیگری که در این حوزه رخ داد و در هیچ دولتی سابقه نداشته، فراهم کردن زیرساخت مورد نیاز خودروهای برقی است. برای آنکه بسترهای این امر فراهم شود، 8 شهریور سال 1402، ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بر اساس آخرین آمارها(تاکنون) بیش از ۱۰۰ دستگاه شارژر خودروی برقی در کشور نصب شده است. همچنین دولت سیزدهم از خودروسازان خواسته است با شیب ملایم و در راستای کاهش آلایندگی‌ها ۵۰ درصد ظرفیت خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند.

راه‌اندازی خط تولید شارژر برقی
 17 آذرماه سال گذشته، نخستین خط تولید شارژرهای خودروی برقی افتتاح شد. این واحد به‌صورت سالانه ظرفیت تولید ۵۰۰ دستگاه شارژر ایستگاهی اتوبوس برقی، ۱۲۰۰ دستگاه شارژر سریع ایستگاهی و ۵ هزار دستگاه شارژر معمولی خودروهای برقی، ۵ هزار شارژر قابل حمل و ۲۸۰۰ شارژر ثابت موتورسیکلت‌های برقی را دارد. بدین جهت دولت شهید ابراهیم رئیسی به‌صورت واقعی و بدون شعار ‌وارد پروژه خودروهای برقی شد.
26 دی ماه سال گذشته نیز اعلام شد برای آنکه قیمت خودروهای برقی وارداتی ارزان تمام شود و مردم برای خرید این خودروها رغبت داشته باشند، تعرفه واردات آنها به یک درصد رسیده است. لذا هر شرکت و فردی که نسبت به واردات خودروهای برقی اقدام کند، حداکثر تعرفه‌ای را که خواهد پرداخت، یک درصد است.

تعامل همه‌جانبه
با شهادت ابراهیم رئیسی، برخی‌ها نگران هستند که مبادا در دولت جدید، ‌این پروژه‌ها به فراموشی سپرده شود و دولت چهاردهم، ‌مانند دولت‌های قبل از سیزدهم، فقط به‌دنبال خودروهای بنزینی باشد. شهید ابراهیم رئیسی به‌دنبال آن بود که به مرور زمان تعداد خودروهای برقی از بنزینی بیشتر شود و در راستای آن شاهد هوای پاک در کلانشهرهای کشور باشیم. برای اینکه پروژه خودروهای برقی به سرانجام برسد، وزارتخانه‎های کشور، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شهرداری تهران، مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر سازمان‎های مرتبط همکاری کردند.
از این به بعد در خیابان‌های کشور، ‌شاهد حضور خودروهای برقی بیشتری خواهیم بود؛ تحقق ‌تدبیری که میراث خوش‌فکری شهیدجمهور بود.
موفقیت‌های پرشمار دولت سیزدهم در 1000 روز در شرایطی است که دولت روحانی در این حوزه هم ناکام بود. البته در دوره ریاست جمهوری او، از چند خودروی برقی رونمایی شد و این خودروها به خاطره پیوستند چرا که کاهش آلایندگی شهرها، برای رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم دغدغه جدی نبود.

جستجو
آرشیو تاریخی