اگر حالتان را خوب نمیکند نگاه نکنید
سلبـــــریتی معروفی که تا چند روز قبل با به اشتراک گذاشتن فیلم و عکسهای روابط عاشقانه با همسرش صفحات مجازی را پر کرده بود، یک دفعه با گذاشتن یک فیلم کوتاه توأم با خشم و ناراحتی، مسائلی را بازگو میکند و چند روزی افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار میدهد، ورزشکار معروفی در صفحه شخصی خودش اظهار نظری میکند و هزاران لایک و کامنت را راهی صفحه خود میکند و سیل موافق و مخالفانی به راه میاندازد، اینفلوئنسری لحظه به لحظه زندگیاش را راهی صفحه مجازیاش میکند و مردم را از صبح تا شب برای لایک و کامنتی بیشتر به دنبال خود میکشد و در این میان با هزینهای که بابت تبلیغات میگیرد، لاکچری بودن و خاص بودن زندگیاش را در چشم همه فرو میکند بدون اینکه لحظهای به آن چیزی که منتشر میکند، فکر کند. فاطمه علایی، روانشناس با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن خشم، ناراحتی روانی، رفتارهای غیر متعارف افرادی که دنبال کنندگان زیادی در فضای مجازی دارند بدون در نظر گرفتن شرایط روحی، روانی و سنی دنبال کنندگان به طور قطع پیامدهای روانی زیادی به همراه دارد، میگوید: وقتی سلبریتیها اقدام به انتشار مطالب و موضوعاتی در فضای مجازی میکنند باید به این نکته که مخاطبانشان چه کسانی هستند، چه محدوده سنی دارند، حتی اینکه در چه وضعیت روحی و روانی به سر میبرند توجه کنند. به اینکه آیا مخاطبانشان همه افرادی هستند که در سنین بزرگسالی قرار دارند و از یک قدرت استدلال و منطق برخوردار هستند یا نه، ممکن است کودک ۶ ساله یا نوجوانی ۱۷ ساله هم این فیلم، لایو یا کلیپ احساسی آنها را ببیند باید بدانند پیامد چیزی که منتشر شده روی این افراد چه خواهد بود؟ این روانشناس با بیان اینکه فرد نشر دهنده باید به چیزی که منتشر میکند توجه داشته باشد، میگوید: بلاگر فضای مجازی باید بداند جوانی که در اوج جوانی و وقتی هنوز هویتش شکل نگرفته در فضای مجازی زندگی میکند با دیدن این رفتار یا فیلم و... چه احساسی خواهد داشت؟ حتی او باید به این فکر کند که شاید یک فرد دارای مشکلات روحی و روانی صفحهاش را رصد میکند. همین مسائل باعث نگرانی بسیاری از خانوادهها شده است زیرا افراد سرشناس جایگاه ویژهای در زندگی مردم دارند و فرد با انتشار هر پیامی در فضای مجازی باید بداند که دنبال کنندگان او در واقع دیدگاه او به زندگی را میبینند و رصد میکنند. این روانشناس با اشاره به اینکه مردم باید حواسشان به این وضع باشد و شرایط را کنترل کنند، میگوید: یک درصد احتمال بدهید که شاید این فرد سلبریتی یا سرشناس به دنبال اهداف شخصی است. اما از خودتان سؤال کنید این رفتارها و مواردی که از سوی این اشخاص منتشر میشود چه کمکی به شما میکند و چه تأثیری در زندگیتان دارد؛ اگر مطالب منتشر شده امیدواری را به جامعه تزریق میکند و اصطلاحاً حال خوب را برای شما و دیگران به ارمغان میآورد، به اشتراک و تأثیرپذیری از آن اقدام کنید تا سطح تابآوری اجتماعی در جامعه و در برابر مشکلات بالاتر برود و اگر این گونه نیست، از انتشار، دیدن و مانور دادن برای اهداف سلبریتیها و اینفلوئنسرها خودداری کنید.