صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۲

25 درصد زنان ایرانی شاغل هستند

شهلا کاظمی‌پور جامعه شناس در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های زنان شاغل بیان کرد: در مواقعی که موضوعات مربوط به زنان شاغل مطرح می‌شود خیلی از آقایان این‌گونه برآورد می‌کنند که اگر زنان شاغل مشکلات دارند در خانه بنشینند و کار نکنند. در ایران باید سهم اشتغال زنان افزایش پیدا کند. یکی از موانع توسعه در ایران اشتغال پایین زنان است؛ من در این زمینه مطالعات زیادی کردم و مقاله‌های متعددی نوشته‌ام، با بررسی 40 کشور آسیایی متوجه شدم که در اکثریت آنها میزان اشتغال زنان بالا بوده و حتی با کشورهای اروپایی برابری کرده است. در چین، ژاپن، کره و نپال میزان اشتغال زنان بالا بوده است. در برخی از کشورها مانند هند و پاکستان میزان اشتغال زنان متوسط ولی در ایران، سوریه، یمن، عربستان و عراق کمترین میزان زن شاغل را داشتیم.
وی افزود: در مطالعه شاخص‌های توسعه، به اشتغال زنان توجه زیادی می‌شود بدین شکل که اگر یک جامعه توسعه یافته‌تر باشد، زنان بیشتری در آن جامعه شاغل هستند. در مورد کشور ما نیز برای اینکه جامعه توسعه پیدا کند و مصرف کنندگان جامعه به حداقل برسند، باید زنان در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند. طبق آمار رسمی 20 تا 25 درصد زنان در جامعه ما شاغل هستند، که در ادامه آن 75 تا 80 درصد زنان خانه‌دار خواهند بود. ما مطالعات زیادی در زمینه زنان خانه دار داشتیم، خیلی از اینها تمایل دارند که شغل و منبع درآمد داشته باشند اما از آنجا که زنان تحصیلکرده‌ را دیده‌اند که شغل پیدا نکردند، تصور می‌کنند آنها نیز کاری پیدا نخواهند کرد، وگرنه به این معنا نیست که زنان خانه‌دار نیز دوست دارند خانه‌دار بمانند.
 کاظمی‌پور اظهار داشت: زنان برای کارهای خود از جان و دل مایه می‌گذارند، آنها حتی بیش از زنان خانه دار در خانه‌های‌شان کار می‌کنند تا مبادا کسی به آنها بگوید شغل آنها مانع کارهای خانه شده است و همه اینها فشار زیادی به زنان وارد می‌کند.
این جامعه شناس در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان به زنان شاغل کمک کرد تا باری از دوش آنها برداشته شود؟ گفت: این موارد چند جانبه است، یعنی هم مسئولیت‌های خانوادگی وجود دارد و هم محل کار. شغل برای زنان صرفاً داشتن یک منبع درآمد نیست، شغل یعنی شکوفایی و توانمند شدن زنان، اجتماعی شدن بیشتر و در ادامه، فرزندان بهتری تحویل جامعه داده می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی