صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

«ایران» از بهسازی پل‌ها و تقاطع‌ها گزارش می‌دهد

کاهش ترافیک تهران با بهسازی معابر

مهسا قوی‌قلب/ یکی از گزینه‌هایی که در شهرسازی برای کاهش تردد خودروها و ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخت پل، تونل و احداث تقاطع است. بر اساس آمارهای رسمی، پایتخت حالا 770 پل دارد که عموماً در محل‌های پرتردد ایجاد شده با این همه همچنان ترافیک شهر در ساعات پیک، کلافگی شهروندان را به دنبال دارد. یکی از میانبرهای شهرسازی برای کاهش این معضل، در کنار ساخت پل می‌تواند ایجاد تقاطع و مهم‌تر از آن اصلاح تقاطع‌ها باشد چرا که ایجاد برخی تقاطع‌های غیرضرور، خود می‌تواند عاملی برای افزایش ترافیک محسوب شود. از این رو اصلاح تقاطع‌ها در برخی موارد می‌تواند سبب کوتاه شدن مسیرها و کاهش حرکت خودروها و در نهایت کاهش ترافیک شود.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران ۷۷۰ پل روگذر دارد، گفت: در مطالعات انجام شده در سال 1381، 66 پل از این تعداد نیازمند بهسازی بودند که تاکنون 30 پل بهسازی لرزه‌ای شدند. پل کریمخان از جمله این پل‌ها محسوب می‌شد که در حال حاضر در برابر لرزه ایمن شده است.
محمدصادق خیرخواه در ادامه اضافه کرد: کار مطالعاتی ۳۳ پل باقی مانده از جمله پل حافظ در حال انجام است و باید برای سایر پل‌ها نیز طرح بهسازی لرزه‌ای انجام شود. این پل‌ها به ازای عمری که از آنها می‌گذرد نیاز به نگهداری دارند و باتوجه به تغییر قوانین در نگهداشت زیرساخت‌ها این اتفاق افتاد و بنا شده که در سال‌های اخیر پل‌های مستحکمی با طول عمر بیشتری بسازیم. طول عمر پل‌ها در دنیا حدود 200 سال است اما پل‌هایی که در کشور ما ساخته شده‌اند، بین 50 تا 100 سال میانگین عمرشان است اما با ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای همچنان از آنها استفاده می‌شود. او با بیان اینکه تکمیل و احداث ۹۸ تقاطع غیر همسطح نیز در دستور کار قرار گرفته است، توضیح داد: در سال 1401، هشت تقاطع اصلاح شد، در سال 1402 نیز 14 تقاطع و در سال جاری تاکنون 4 تقاطع افتتاح و 35 تقاطع نیز در مرحله اجرا قرار دارد.

تونل شهید متوسلیان پروژه‌ای ملی است
خیرخواه در ادامه با بیان اینکه ساخت پروژه شهید متوسلیان در سال جاری کلید می‌خورد، گفت: پروژه تونل شهید متوسلیان بیش از 10‌سال است که مورد مطالعه قرار گرفته، در حوزه مطالعات، فاز یک کار به اتمام رسیده که از ابتدای میدان سپاه شروع می‌شود و در امتداد خیابان مصطفی خمینی به میدان شوش و در نهایت به آزادگان می‌رسد. طول این تونل حدود 10 کیلومتر است و از زیر 2 ایستگاه مترو در حوالی میدان ابن سینا عبور می‌کند، از این رو باید عمق زیادی حدود ۴۰ متر در این قسمت داشته باشد. البته این پروژه صرفاً به یک نهاد ربطی ندارد و ملی است، ذینفعان متفاوتی دارد و مسیرهای گوناگونی را طی می‌کند. بنابراین ممکن است در عملیاتی شدن این گونه پروژه‌ها تأخیر داشته باشیم. برآورد اولیه هزینه ساخت این تونل رقمی در حدود ۳۰ تا ۴۰ همت است و مدت زمان ساخت آن نیز ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

جستجو
آرشیو تاریخی