صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

سقوط آزاد قیمت مرغ در بازار

امین محمودی
خبرنگار


بازار مرغ از ابتدای سال تاکنون وضعیت به مراتب آرام‌تری را سپری کرده که این امر مرهون رکوردشکنی جوجه‌ریزی توسط مرغداران کشور بوده است، به طوری که طی ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم که مرغداران اقدام به جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه جوجه کردند. همچنین بنابر آمار جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری، تولید این واحدها طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.
از سوی دیگر برآوردها حاکی از آن است که در خرداد ماه جاری ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت بگیرد، درحالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بود.
این مهم با توجه به این امر حاصل شد که وزارت جهاد کشاورزی به‌طور رسمی اعلام کرد که باقیمانده مرغ تولید شده و عرضه شده در خرده‌فروشی‌ها را که مازاد بر مصرف داخل است از طریق شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و در انبارهای ذخایر استراتژیک نگهداری خواهد کرد. از طرف دیگر به این نکته نیز باید اشاره کرد که صادرات مرغ نیز مورد حمایت این وزارتخانه قرار گرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که مقادیر زیادی مرغ کشتار روز روانه کشورهای همسایه شده است. بدون شک این مهم به مدد تأمین مناسب نهاده‌های دامی توسط وزارت جهاد کشاورزی میسر شده است، به‌طوری که گزارش‌ها هر هفته حاکی از آن است که کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی در بنادر جنوبی کشورمان لنگر انداخته‌اند و بلافاصله این کالاهای اساسی به بازارهای سراسر کشورمان ارسال می‌شوند.

آرامش در بازار داخلی مرغ
در بازار داخلی نیز قیمت مرغ به زیر 80 هزار تومان رسیده به‌طوری که بازارهای میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرغ کشتار روز خود را با قیمت هر کیلوگرم 76 تا 78 هزار تومان به فروش می‌رسانند که این امر زمینه رضایتمندی مصرف‌کنندگان را نیز به دنبال داشته است.
این امر را نیز به وضوح می‌توان در آخرین گزارش مرکز آمار از تورم خوراکی‌ها و مواد غذایی دید، به‌طوری که براساس گزارش اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ مرکز آمار، گوشت مرغ با منفی ۳.۸ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل (فروردین ماه ۱۴۰۳) داشته است.
 
توزیع روزانه مرغ تهران به ۱۷۰۰ تن رسید
 محمدعلی کمالی، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی در این رابطه می‌گوید: سیاست کلی وزارت جهاد بر آن است که از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود که بر این اساس زمینه‌هایی برای صادرات باز شده است. وی با تأکید بر صادرات مرغ به‌منظور تنظیم بازار افزود: با توجه به روند افزایش جوجه‌ریزی‌ها، صادرات بهترین سوپاپ اطمینان در راستای ارتقای کیفیت، تأمین نیاز داخل و تنظیم بازار محسوب می‌شود‌، به عبارت دیگر صادرات مرغ بسته به کشش بازارهای هدف بویژه عراق در حال انجام است و همواره برنامه صادراتی بر آن است که حداقل ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی به بازارهای هدف صادر شود.
کمالی سروستانی از توزیع روزانه بیش از ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به افزایش حجم تولید مرغ، طی هفته گذشته روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تن مرغ در تهران عرضه شد.
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: بنابر سیاست وزارت جهاد، جوجه‌ریزی ماه‌های اخیر در محدوده ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه بوده است که با تنش شدید گرمایی بویژه در استان‌های جنوبی، میزان جوجه‌ریزی‌ها کاهش خواهد یافت.
این مقام صنفی با بیان اینکه مرغ زنده کمتر از نرخ تمام‌شده تولید عرضه می‌شود، گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده کمتر از ۵۸ هزار تومان است و متأسفانه مرغداران در حال زیان هستند که امیدواریم از طریق صادرات یا خرید بخشی از مرغ تولیدی توسط پشتیبانی امور دام، زیان تولیدکنندگان جبران شود.

جستجو
آرشیو تاریخی