صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار کوتاه

مکرون: برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ائتلاف می‌کنیم
امانوئل مکرون گفت: ما از روزهای آینده برای نهایی کردن بزرگ‌ترین ائتلاف ممکن که بتواند به درخواست اوکراین پاسخ دهد، استفاده خواهیم کرد. مکرون به نام کشورهایی غیر از فرانسه که متعهد به اعزام مربی به اوکراین هستند، اشاره‌ای نکرد، اما استدلال کرد که اعزام متخصصان برای انجام کارهای آموزشی در داخل اوکراین نباید واکنش روسیه را برانگیزد.
رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ما با روسیه در جنگ نیستیم. ما خواهان تشدید تنش نیستیم، اما می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای کمک به مقاومت اوکراین انجام دهیم. آیا اگر اوکراین از ما بخواهد سربازان بسیج شده را در خاک خودش آموزش دهیم، تشدید تنش است؟ نه، این به معنای استقرار افراد - سربازان اروپایی یا متحدان - در خط مقدم نیست. مکرون صرفاً از صحبت در مورد امکان استقرار نیروهای ناتو در اوکراین فراتر رفته و اقداماتی را برای تشکیل ائتلافی از مربیان نظامی که در داخل اوکراین کار کرده و سربازان کی‌یف را برای جنگ با نیروهای روسی آماده می‌کنند، انجام داده است.

بازداشت یک فرانسوی در مسکو
به اتهام جاسوسی نظامی
«لران ویناتیه» شهروند فرانسوی که به اتهام جمع‌آوری اطلاعات نظامی روسیه در مسکو بازداشت شده بود در دادگاه اعتراف کرد. مقامات روسیه می‌گویند، ویناتیه هنگام جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های نظامی روسیه، خود را به‌عنوان یک «عامل خارجی» به دولت معرفی نکرده و این می‌تواند به امنیت روسیه آسیب برساند. پس از بازداشت وی، دادگاهی در مسکو اعلام کرد، این شهروند فرانسوی که روز پنجشنبه بازداشت شد، باید تا زمان پایان تحقیقات و محاکمه در زندان بماند. محاکمه این شهروند فرانسوی در حالی برگزار شد که تنش‌ها میان مسکو و پاریس پس از اظهارات «امانوئل مکرون» مبنی بر احتمال اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین، شدت گرفته است. هرچند جزئیات زیادی از پرونده و اتهامات ویناتیه مطرح نیست، اما مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که او چندین بار برای جمع‌آوری این اطلاعات به روسیه سفر کرده است. ویناتیه روز جمعه در دادگاه به گناهکاری خود اعتراف و از دادگاه عذرخواهی کرد.
با این‌ حال، این شهروند فرانسوی مدعی شده از اینکه باید خود را به‌عنوان یک عامل خارجی معرفی می‌کرده، بی‌اطلاع بوده است. بر اساس قوانین روسیه، این شهروند فرانسوی در صورت محکومیت در دادگاه، با پنج سال حبس مواجه است. ویناتیه به‌عنوان مشاور در یک سازمان غیردولتی مستقر در ژنو به نام «مرکز گفت‌و‌گوی انسانی» کار می‌کند و این سازمان روز جمعه اعلام کرد، همه تلاش خود را برای کمک به ویناتیه انجام خواهد داد، از جمله ارائه حمایت‌های حقوقی و مذاکره با مقامات روسیه.

 21  کشته در گلوله‌باران منطقه خرسون توسط ارتش اوکراین
فرماندار منطقه خرسون اعلام کرد، در پی گلوله‌باران روستای سادووئه از طرف نیروهای مسلح اوکراین، ۲۱ نفر کشته و 5 نفر دیگر زخمی شدند. ارتش اوکراین یک فروشگاه در این روستا را زمانی هدف حمله قرار داد که جمعیت زیادی در آن حضور داشتند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، حمله صبح روز جمعه به لوهانسک با استفاده از ۵ موشک ATACMS که توسط غربی‌ها به اوکراین ارائه شده بود، انجام شد و ۴ موشک از این تعداد با موفقیت سرنگون شدند اما یکی از آنها به دو ساختمان مسکونی اصابت کرد. ناتالیا پاشچنکو، وزیر بهداشت لوهانسک نیز از زخمی شدن ۲۲ نفر از جمله یک کودک ۸ ساله در نتیجه گلوله‌باران نیروهای مسلح اوکراین در شهر لوهانسک خبر داد.
خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص این حمله نوشت: بر اثر برخورد این موشک، بخشی از ساختمان‌های این دو مجتمع مسکونی تخریب شد و تعدادی از غیرنظامیان ساکن در این ساختمان‌ها نیز زیر آوار گرفتار شده‌اند.

اسرائیل در 24 ساعت اول جنگ با حزب‌الله شکست خواهد خورد
مجله نیوزویک امریکا چندین مصاحبه با مسئولان مختلف صهیونیستی درباره احتمال وقوع جنگ گسترده میان اسرائیل و حزب‌الله انجام داد و به این نتیجه رسید که در چنین جنگی، اسرائیل شاهد یک ویرانی بی‌سابقه خواهد بود و هرگز به پیروزی نمی‌رسد.
«عیران عتصیون» معاون پیشین رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله در همان 24 ساعت اول شکست خواهد خورد و شاهد ویرانی‌های عظیمی در مناطق بسیار حساس داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) خواهیم بود که پیش از این هرگز مشاهده نشده است.  «شموئل مئیر» رئیس سابق بخش کنترل تسلیحات اداره برنامه‌ریزی استراتژیک ارتش این رژیم هم اظهار داشت: حمله گسترده ارتش اسرائیل به لبنان، منجر به واکنش انتقامی شدید از سوی حزب‌الله خواهد شد و آنان حملات موشکی گسترده‌ای به حیفا و تل‌آویو انجام خواهند داد.
«دورون آویتال» فرمانده سابق یگان نخبه «سایرت متکال» ارتش صهیونیستی گفت: من نمی‌خواهم اسرائیل بدون موافقت امریکا وارد جنگ با لبنان شود و همه می‌دانند که امریکا چنین جنگی را نمی‌خواهد. حمایت امریکا از اسرائیل بسیار تعیین‌کننده است، زیرا حتی یک عملیات محدود ارتش اسرائیل هم ممکن است منجر به یک درگیری گسترده شود.
 
پایگاه «زرعیت» هدف
توپخانه‌های حزب‌الله
کانال تلگرامی رسانه جنگ مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌الله) روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای این گروه در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و در راستای پشتیبانی از مقاومت دلیر و شریف آنها، ساعت ۱۰:۴۵ صبح شنبه هشتم ژوئن (دیروز) پایگاه «زرعیت» (واقع در منطقه الجلیل علیا در نزدیکی مرزهای لبنان) را با آتش‌ توپخانه هدف قرار داد و این پایگاه مورد اصابت مستقیم قرار گرفت.
حزب‌الله لبنان همچنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از ملت فلسطین و مقاومت قهرمانانه آنها، رزمندگان مقاومت اسلامی در ساعت ۲ بعد از ظهر روز گذشته به وقت محلی پایگاه «السماقة» در تپه‌های «کفرشوبا»ی لبنان را با تسلیحات مناسب و به‌طور مستقیم هدف قرار دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی