صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

حمایت‌های شهید جمهور از صنایع‌دستی

زیست بوم - صنایع دستی ایرانی با اقدامات دولت سیزدهم و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی رونق دوباره‌ای گرفت.وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دراین باره گفت: در دولت سیزدهم حمایت‌های خوبی از حوزه مأموریت‌های این وزارتخانه از جمله صنایع‌دستی انجام شد که به دلیل نگاه مثبت و همت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است.
سید عزت‌الله ضرغامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت افزود: جا دارد از توجه رئیس جمهور شهیدمان تشکر کنم. ایشان واقعاً به صنایع‌دستی اهمیت می‌داد و هرجایی که لازم بود، مرحوم آقای رئیسی جلوتر از ما مسائل را پیگیری می‌کرد و هرزمان که لازم بود دستورات را صادر می‌کرد.
ضرغامی افزود: در دهه‌های گذشته به مأموریت‌های این وزارتخانه نگاه دست دوم وجود داشت. اما اکنون نگاه به مأموریت‌های این وزارتخانه نگاه درجه یک است و این به خاطر نگاه ارزشمند رئیس‌جمهور دانا و توانمند ایران بود. یک بار در جلسه هیأت دولت به آیت‌الله رئیسی گفتم اگر می‌خواهیم صنایع‌دستی رونق بگیرید باید زمینه صادرات را فراهم کنیم و هر فرد بتواند براحتی محصولات صنایع‌دستی خود را از مرز عبور دهد و صادر کند. موانعی مثل پیمان‌سپاری ارزی داشتیم اما به همت رئیس‌جمهور و حمایت آن شهید و دفاع ایشان، رفع پیمان‌سپاری ارزی انجام شد. اینها همه با نگاهی که آیت‌الله رئیسی داشتند برطرف شده است.
او یادآور شد: خوشبختانه زیرساخت‌ها تقویت شده و کارهای خوبی صورت گرفته است. به عنوان مثال بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی انجام شده است. اما بازهم باید کار کرد و صنایع‌دستی آنقدر باید رونق بگیرد که صاحبان کارگاه‌ها خودشان بتوانند هنرمندان را بیمه کنند تا شاهد رونق تولید باشیم.
ضرغامی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور شهید در خصوص احداث بازارچه‌ صنایع‌دستی در ابتدای شهرها، یادآور شد: برخی از فرمانداران این اقدام را انجام داده‌اند اما متأسفانه تعدادی از فرمانداران هنوز در این باره اقدام نکرده‌اند. فرمانداران ما در این باره باید همکاری داشته باشند تا شاهد رونق تولید صنایع‌دستی در این شهرها باشیم.

صنایع دستی ایرانی جانی دوباره گرفت
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این زمینه گفت: در دولت سیزدهم صنایع‌دستی صدا پیدا کرد، ثمربخش شد و به توسعه کسب‌وکار نزدیک شد.
مریم جلالی دهکردی  گفت: صنایع‌دستی به‌مثابه یک یا چند صد محصول نیست، یک نهاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که طی این روزها با سیاست تقویت توجه به ساحت‌های چهارگانه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست معنایی دوباره بخشیده و این مهم جز با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها محقق نمی‌شد. همه کسانی که در این جمع گردآمده به فردایی فکر می‌کنند که صنایع‌دستی را به جایگاهی که حق آن است برسانیم.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به هم‌افزایی انجام شده در راستای رونق صنایع‌دستی گفت: تسهیل در صادرات موقت کالا، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه‌شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات از جمله اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

جستجو
آرشیو تاریخی